Pålagringar fram och vikten på ryttaren=negativt?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Ja, påverkar ryttarens vikt negativt på en häst med pålagringar i kotorna fram? Meningen är att det ska vara lugn ridning i skogen rakt fram.

När Fabbe skulle sättas igång tyckte veterinären att jag skulle köra igång honom, jag sa då att jag helst inte gör det för om han är "vild" sitter jag hellre på än bakom. Då kollade vet på mej och sa sen att med din vikt är det nog inga problem.

Nu var det väl ca 3 månader sen han sattes igång och vi har både kört o ridit, dock ingen banridning i stort sett, har väl varit på volten 2 ggr med vagnen o 2 ggr med mej på ryggen. Och det är bara jag som har ridit o kört honom.

Innan han blev halt hade jag en medryttare som hjälpte mej 1 dag i veckan och red då ut i skogen på honom. Nu har jag inte vågat sätta upp honom med tanke på Fabbes kotor. Så frågan är nu om Fabbe kan gå med en fullvuxen karl på ryggen? Han är inte extremt lång men inte heller kort och ingen spinkis men inte heller tjock för fem öre.
Var så skönt att ha den medryttaren då han klarade av Fabian så bra, men jag vill inte fråga om han vill börja rida igen förens jag vet om det kan vara skadligt för Fabbe.
Kanske ska tillägga vem Fabbe är för er som inte vet. Han är en kallblodstravare, grov, 160 hög.
Bild är på mej och Fabbe:
ridturblandat077.jpg
[/IMG]

Allmänt så vet jag inte om jag har tappat ridförmågan eller om hästen känner sej super fräsch:crazy:
Jag kan nämligen knappt sitta i traven längre(har ingen sadel som dom flesta vet) och han är väldigt pigg o glad. Känns som om att han fått ett bättre steg. Men jag rider ju inte lika mycket som förut eftersom att vi ägnar oss åt körningen mer nu.

Senast ändrad:
Sv: Pålagringar fram och vikten på ryttaren=negativt?

Puttar upp nu innan jag försvinner för att gå till jobbet.

Någon finns det väl som vet nått om detta????

Ring veterinären och fråga?

Jag tror inte det är några problem.. ut i skogen 1 gång i veckan klarar han nog.. har medryttaren bra balans så han inte hänger framåt?

ja...kolla med vet.. men det borde väl inte skada om det är en gång i veckan... dessutom om de funkar bra ihop och hästen får röra lite mer på sig är det väl bara positivt :)

Ja, påverkar ryttarens vikt negativt på en häst med pålagringar i kotorna fram? Meningen är att det ska vara lugn ridning i skogen rakt fram.

När Fabbe skulle sättas igång tyckte veterinären att jag skulle köra igång honom, jag sa då att jag helst inte gör det för om han är "vild" sitter jag hellre på än bakom. Då kollade vet på mej och sa sen att med din vikt är det nog inga problem.

Nu var det väl ca 3 månader sen han sattes igång och vi har både kört o ridit, dock ingen banridning i stort sett, har väl varit på volten 2 ggr med vagnen o 2 ggr med mej på ryggen. Och det är bara jag som har ridit o kört honom.

Innan han blev halt hade jag en medryttare som hjälpte mej 1 dag i veckan och red då ut i skogen på honom. Nu har jag inte vågat sätta upp honom med tanke på Fabbes kotor. Så frågan är nu om Fabbe kan gå med en fullvuxen karl på ryggen? Han är inte extremt lång men inte heller kort och ingen spinkis men inte heller tjock för fem öre.
Var så skönt att ha den medryttaren då han klarade av Fabian så bra, men jag vill inte fråga om han vill börja rida igen förens jag vet om det kan vara skadligt för Fabbe.
Kanske ska tillägga vem Fabbe är för er som inte vet. Han är en kallblodstravare, grov, 160 hög.
Bild är på mej och Fabbe:
ridturblandat077.jpg
[/IMG]

Allmänt så vet jag inte om jag har tappat ridförmågan eller om hästen känner sej super fräsch:crazy:
Jag kan nämligen knappt sitta i traven längre(har ingen sadel som dom flesta vet) och han är väldigt pigg o glad. Känns som om att han fått ett bättre steg. Men jag rider ju inte lika mycket som förut eftersom att vi ägnar oss åt körningen mer nu.

Hej, Min erfarenhet är att många ryttare påverkar hästen negativt med ökad belastning på framdelen och främst då kotorna. I ditt fall så har jag otroligt svårt att se att du skulle kunna inverka negativt på Fabbes framkotor utifrån din sits. Jag blir glad av att se en så välbalanserad ryttare.

I Fabbes fall så tror jag dessa pålagringar störs mer av hästens egen extriör. Det är en mkt fin häst men med ett otroligt stort huvud,grov hals och kraftigt bogpart. Bilden kanske ljuger men för mig ser hästens egen viktfördelning ut som 70% fram och 30% bak. Jag är ganska övertygad om att han har ådragit sig dessa kroniska skador under sin karriär inom travet och främst då utifrån underlag,hastighet, samt balansering så ridning i den formen du rider den och i den balanserade sitsen du har tror jag är till mer fördel än nackdel.

Har din medryttare den sitsen du har så tror jag absolut inte att ett par kg extra kan vara skadligt, snarare tvärtom då dom kg kommer hamna lite längre bak och ge hästen mer jämnvikt.

Lycka till och som jag skrev, din sits gör mig glad att se.

Kul att höra att du gillar min sits:)

Fabbe är aldrig startad eller tränad inom travet så det kan inte vara en orsak till hans pålagringar.

Han var inte planerad till världen så det blev som det blev lixom, han är inte godkänd som kallblodstravare, så han är reggad som häst med okänd härstammning. Hans föräldrar var inte den bästa kombinationen. Pappa var 170 hög och mamma ponny tror jag, men väldigt kraftig och med ett riktigt humör. Fabbe blev hög och kraftig och fick desutom humöret.

Det stämmer att hans huvud är stort, han är stor hela han, ex-full i grimma o träns, 165 i täcken, strl 4 i skor.

Varför hans pålagringar kom är ett mysterium som jag inte tror kommer lösas.

Han var insutten när jag fick honom och körd ca 3-4 dagar i veckan(han var 4 år när han kom till mej). Blev satt i vagn första gången sommaren han var 1 år(född 7 april).
Hos mej tog vi det väldigt lugnt, red korta skritt turer och klättrade mycket vid hand och tömkörde och när det var motion som gällde så fick han springa med speed carten. Sen har jag sakta men säkert tränat upp honom och han aldrig blivit hårt riden eller pressad och alltid haft väldigt varrierad träning både underlag och aktivitet. Aldrig varit halt innan han i sommras var halt 1 dag för att sen bara kännas lite märklig. In till klinik o röntga och se pålagringarna som inte var jätte mycket men dom finns där i båda kotor fram.

Antingen har han fått pålagringar av någon anledning o så har det lett till att han fick kotledsinflamation eller så har han gått med kotledsinflamation så länge att pålagringarna har bildats. Orsaken får man nog aldrig reda på, men jag har tänkt igenom det hela och hur jag än tänker så kommer jag fram till att han inte håller till dressyren som han var tänkt till, så kör vi mer och om vi dressyrar så blir det i naturen. Så våran satsning blir en säker vagnshäst som ska kunna dra ex brudpar osv istället och jag hoppas på att han kommer klara det utan fler inflamationer.

Ska faktist ta ut en kiropraktor bara jag hittar någon, som ska få gå igenom honom för säkerhets skull.

Ang vikten o pålagringarna får jag väl fråga hans ägare då, hon är ju snart veterinär nu och har en massa lärare att fråga.

Tack för era svar.
DSC07714.jpg
[/IMG]

Det beror helt på ryttaren tycker jag, är det en välbalanserad ryttare som kanske också har i bakhuvudet och försöker sträva efter att försöka få hästen att bära och jobba bakifrån så är det nog inga som helst problem , men om det är en ostadig ryttare som kanske inte är så balanserad osv så vet i katten om jag skulle låta människan rida på hästen , men i regel så har det mer med balans och ridsättet att göra en med vikten enligt mina erfarenheter.

Nu kanske du dessutom har svarat lite mer ingående om hur pass kunnig och balanserad ryttaren är , det vet jag inte eftersmo jag inte följt hela tråden.

Men ni ser jättefina ut du och Fabbe , trevligt ekipage (såväl rid som körekipage ) ;)

Det borde väl gå bra om det bara är lite lugn skogsåkning det är frågan om, det är ju ingen klenis direkt : )

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 266
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 904
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Var på klinik med min häst igår eftersom han under en tid visat olika diffusa symptom både i ridning och hantering, och min magkänsla sa...
2
Svar
30
· Visningar
6 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka