Pålagringar - finns det hjälp??

A

annicasegen

Min 7-åriga valack har efter röntgen visats sig ha pålagringar i ena kotleden bak, och har varit halt sedan slutet av maj. :cry: Veterinären säger att det inte går att operera och att prognosen inte är så bra - MEN - finns det någon som har haft en häst som efter vila blivit bättre (hältfri)? Eller vet ni någon klinik som opererar detta? Strömsholm? Uppsala? Min veterinär tror att det kan vara ett gammal brott som kan vara orsaken, och fram till i maj har han inte visat några symtom. Han är bara promenadhäst, men om han bara blir hältfri kan han slippa det med, och bara må bra i sin lösdriftsflock. Finns det någon med solskenshistoria, eller är det verkligen kört??? :cry:

Sv: Pålagringar - finns det hjälp??

Min häst har två pålagringar i sitt hö bakben. På kotan och på ett annat ställe.
Jag hade chansen att få henne utdömd, för att hon ej kunde gå som tävlingshäst. Men jag gav henne en chans att åtminstonde kunna funka som skogshäst. Efter 1 år av uppbyggnad av muskler osv ( mkt arbete från marken och nästan enbart i skritt) så började jag kräva lite mer. Nu 4 år senare har hon inte varit halt en endaste gång. Hon tävlas i hoppning och dressyr. Man måste ju vara extremt försiktig och hålla koll så hon inte markerar.

Så visst finns det hästar som det kan gå bra för, åk du till en annan klinik för en andra bedömining!

Det finns artroshästar som fungerar till lättare ridning. Hur prognosen ser ut beror mer på hur den enskilda individen reagerar på artrosen än på hur röntgenbilderna ser ut. Ibland kan en till synes lidnrig pålagring orsaka återkommande ledinflammationer medan en som på röntgen ser ut förskräcklig ut faktiskt inte besvärar hästen.

En artros är inte botbar, det man får göra är att sikta på att leden förblir inflammationsfri. Rätt träning (vilket kan innebära ingen träning), back on track, tillskott av t ex glukosamin och kondroitin kan hjälpa. Jag tycker också att NSAID (t ex butta) bör ges i omgångar vid behov.

Personligen tycker jag att en häst som har så ont att den undviker att springa i hagen inte bör hållas vid liv. En häst måste kunna nyttja alla gångarterna i fritt tillstånd för att ha ett värdigt liv. Det är förstås ok under en period då man låter hästen vila för att om möjligt bli bra, men absolut inte under någon längre tid när hoppet om tillfrisknande är ute.

Ge din häst tid (ett år hade jag gett hästen) och god vård (massage, om hästen står still mkt täcke för att hålla spänd muskulatur varm, BoT, butta, glukosamin), men tänk på att det ibland kan vara mest humant att ge upp.

Tack för alla tips!!
Jag ska skaffa både glukosamin och backontrack - och ge honom tid! Han är helt hältfri i skritt och traskar runt i sin hage ganska glatt, men det syns i trav att han är ordentligt halt. Så jag avvaktar - och tar ut en annan veterinär som får titta på honom!!
Självklart ska han inte lida, han är ju min första häst och min ögonsten, men jag vill inte ge upp så länge chans finns. Håll tummarna!

har haft hästar med pålagringar, den ena provade vi att operera men det kom tillbaka igen, den andra hade såpass rejäla att han inte skulle bli bra igen, möjligtvis kortsiktigt, den tredje som vi har nu är bara 4år ohc hon har väldigt lindriga så henne ska vi prova att ge glucosamin... artros är inte riktigt samma sak som pålagringar...

nu låter jag ganska hård men va inte för hoppfull, den andra hästen fick vila i ca 3-4 mån men blev iallafall inte bättre utan blev jättehalt tillslut...

Min 7-åriga valack fick hovledsinflammation båda fram och efter rtg såg vi att han hade pålagringar på ett framben vid hovleden samt spatt hö bak. Halt på alla fyra ben, vet gav mig inte mycket hopp. Svarade jättebra på vila samt sprutad med cortizon bara en gång vid hovlederna samt för spatten. Fick vila samt gå på lösdrift 7 månader, superförsiktig igångsättning och har ridits fullt och dressyrtränats i 7 månader och är ohalt och går hur bra som helst! Ge inte upp, ge hästen tid att läka! Håller tummarna för dig.

Mitt paintsto fick kotledsinflammation båda fram efter skada i bogbladet som 3-åring. Hon betäcktes och hade föl -02 och -03. 2003,hösten, så va vi in på röntgen och de såg då pålagringar båda fram(lindriga). Hon t-märktes och används nu i avel. Men hon va ett sto och det va positivt denna gången. Hon är oftast ohalt initialt men kan visa hält ca 2 månader innan fölning. Hon verkar inte ha ont utan har som vet sa, en kronisk hälta som kommer då hon är tung. Annars visar hon inget.

Är lite i samma sitts som dig eller kanske inte igentligen men. Var iväg med en väns ponny som inte var halt men som inte riktigt satte under sig till 100% visa sig att han hade en inflamation. Nä vi väl var på kliniken så tänkte jag så är ju min med inte ofta men de kan hända någon gång i månaden då han inte sätter under sig till 100% vilket inte heller är så konstigt då han har lite problem med länden efter en olycka men, beställde tid tänkte kanske skall kolla de. Kommer dit hästen går igenom böjprov mm men är ojämn på liten volt vilket jag kan tycka inte är mega konstigt då den var mini han är stor och valpig och har inte hittat sin egen balans än och var som sagt bara ojämn. Bestämde mig för att röntga vad hittar dem då jo spatt i bägge bak och pålaggringar bägge fram:eek: men så fin som han var när jag åkte in har han aldrig varit innan. Men dem dömde ut honom direkt sa att där finns inget att göra. Jag visste inet var jag skulle bli av detta var ju min drömhäst. valde att åka hem och tänka snacka med alla möjliga människor. Enligt veterinären vi var hos så skulle han ha mega ont konstigt då han var så villig till allt. Men men skicka bilderna vidare till 4 andra veterinärer och ingen av dem hade dömt ut honom pg av de dem såg på bilderna :crazy: Nu har jag äntligen fått tag på på ev av dem veterinärerna och dem sa att han inte kan ha ont så som han rör sig. Visst han håller inte för dem högre klasserna i hoppning som var tänkt från början men vad kvittar de om han kan gå lättare träning och tävling så nöjer vi oss med de. Den dagen vi vill mer får jag väl köpa en till. Detta blev rörig men de jag ville ha sagt var att man inte skall förlita sig på en veterinär även dem kan göra fel som vi alla andra. Min häst var utdömd för 2 veckorsedan men är finare än någonsin och ingen kan varken se eller känna något när dem rider. Mitt hopp ger inte upp förrän hästen gör de och änsålänge så busar han som vilken annan häst och går super. Ge de en chans och låt även någon annan titta på din älskade vän:bump:

Det går att artorskopera en häst med pålagringar men det är inte säkert att det finns så mycket att göra när man väl har kommit in i leden och ser hur det ser ut. Det man ev kan göra är att använda en shaver för att avlägsna kroniska utväxter, rensa upp i leden eller ta försiktigt ta bort skadat ledbrosk. Man kan också skölja leden med NaCl eller Ringer acetat.

Det finns en del nya behandlingar på g, den som det pratas mest om just nu är vell IRAP som har visat sig vara effektiv på reumatiska skador. Det är ingen mirakelmedecin och dessutom får man bekosta den själv (den är dyr ca 8000 - 10000 kr) men dte kan ju vara värt att prova om man vill lägga ut pengar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 625
Hästvård Min häst har ju skadat sin led och fått pga det lösa benbitar och dom stör leden så ledkapseln har inte kunnat läka. Häst ska...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Här kommer ett jättelångt inlägg, men jag känner mig otroligt vilsen och kluven i hur jag ska göra.. Och ni bukefalister brukar ju...
Svar
15
· Visningar
2 804
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka