Pålagringar=ärftligt?

Dingelass

Trådstartare
Försökte först i pålagringstråden men fick ej svar så nu försöker jag här...

Att pålagringar kommer av förslitning är jag med på men får vissa hästar det lättare tack vare sina gener?

Lämpligt att avla på en häst med pålagringar?
(I övrig bra stam,korrekt i benen,bra temp och tävlingsresultat upp till msv hopp.)

Sv: Pålagringar=ärftligt?

Jag tror inte att generna i sig ger pålagringar, däremot är ju exteriören ärftlig vilket kan göra vissa mindre lyckat byggda hästar mer predisponibla för pålagringar.

Men sen så spelar även faktorer som foder under uppväxten, användning av hästen, hovslagare osv roll. Ang. avel så skulle det nog för min personliga del bero på hur mkt pålagringar, var de sitter, hur gammal hästen är och hur "tuff" dess karriär varit. Samt om hästen skulle riskera att lida av dessa med föl i magen pga den extra vikten.

min förra pålle fick pålagringar efter en spark skada när han betäckte =( så honom var d eju igentligen inget fel på om han ej fått skadan

Tack för ditt svar!

Hästen är fortfarande fullt ridbar,har inte kollat på den än men den sägs vara det iaf.
Pålagringarna gäller ryggen så den extra vikten av att bära föl borde ju rimligtvis kunna påverka hästen negativt...?
(dock har vet. rått dom att avla på den)

Ska forska lite mer i stammen på den men det lutar åt att leta vidare då tävlingsresultaten inte riktigt stämde överrens med vad jag förväntade mej.

Veterinärer har sällan koll på vad man bör låta bli att avla på och vad som är okej.
Det beror ju också på hur man ställer frågan, vad veterinären svarar på. Den kan ju vara okej att avla på ur stoets eget perspektiv, att hon inte lider av att vara dräktig. Men det innebär inte att det inte nedärvs.

om sakfrågan vill jag inte uttala mig

Nej det är klart...
jag var ju inte med och förde dialogen med vet. så man vet ju inte..

Nu ska jag inte lägga mer energi på hästen i fråga då det framkommit för mkt negativt utöver ryggen men om någon vet mer huruvida det är ärftligt eller ej skulle det vara av intresse iaf!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 745
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 413
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka