Pålagring på nacken- Läs

C

Chokladtassens

Hur pass allvarligt är det när det gäller ridning?
Försökt att hitta info men inget alls.

Skulle vara bra att veta lite ang hur pålagringarna gör mm.

Sv: Pålagring på nacken- Läs

Skulle ni köpt en häst med detta?

Utan att veta det minsta om pålagringar i nacken så kan jag svara på din andra fråga. Nej, jag hade inte höpt den hästen. Man behöver inte köpa sig problem - de får man ändå tids nog...

Jag kan inte svara på hur en häst med pålagringar har det, men jag kan svara på vad pålagringar i nacken gör med en människa, då min syster har det.

Hon har nerver till axlar, armar, händer och ansikte i kläm. Hon kan inte lyfta händerna över huvudet för länge, då får hon rejält ont i flera dagar efteråt.

När hon har som ondast så tappar hon både syn och hörsel, blir konstant illamående pga att hon även tappar balansen, och när hon är så kan hon inte göra nånting förutom att försöka hitta en så bekväm ställning som möjligt hemma + äta massa värktabletter.

Hon är väldigt rädd för att få ett ryck i armen (kan räcka med att hunden rycker till på en promenad så är det kört) och att lyfta för tungt, då det också är två saker som gör att hon blir väldigt dålig.

Detta är bara ett exempel på hur min syster har det med pålagringar i nacken.
Så i stället för att köpa en häst med det problemet så skulle jag nog hellre se att den fick komma till de evigt gröna ängarna..... :cool:

Är inte alls insatt i detta, men är det samma som att ha "ihopväxta" kotor i nacken/halsen? Det hade min gammelkille och det var tydligen mycket vanligt att hästar som gått lite hårdare under sina forna dagar hade det. Det enda som man märkte på honom var att han just var stel och inte lika böjllig i halsen som en yngre häst.

Men det kanske inte är samma sak?

Man kan ju också fundera på hur det kommer sig att nuvarande ägare vet om att hästen ifråga har pålagringar i sin nacke.
Hade det inte varit några bekymmer med detta så hade man antagligen inte vetat om det heller, eftersom nackröntgen inte är det första man gör när man utreder en häst.
Tänker skeptiska jag, som absolut inte heller hade köpt en sån häst.

Tillägg:
Nacken är ju i princip inblandad vid all typ av ridning och man strävar ofta efter att hålla den mjuk och eftergiven. Har hästen problem där så kommer det att märkas på ett eller annat sätt, tex att den får sekundära problem någon annanstans i kroppen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har fått avliva en unghäst på grund av sammanväxningar i nackkotorna så jag hade inte velat köpa en häst med liknande problem.

Jag hade inte köpt en häst med pålagringar i nacken. Som någon sa är det onödigt att köpa på sig problem. Det finns gott om friska hästar.
Utöver det funderar även jag på hur ägaren upptäckt detta. Det är sällan man röntgar hela hästen om man inte har problem eller det är en dyr häst man kollar igenom innan köp. Och är det så att den haft problem av detta är det inte kul. Då lär den få det igen. Pålagringar försvinner inte.
Är det så att det är en dyr häst som man kostat på en helröntgen så skulle jag backa iom att den nog inte är värd priset.
Sen får man ju ta i beaktande vad hästen ska göra och vad veterinär anser den är kapabel till. Ska den skrittas i skogen eller gå som sällskapshäst kanske den kan må bra om pålagringarna är lindriga och nerverna fungerar som de ska.
Dock finns det ju som sagt friska hästar. Jag hade aldrig köpt en som är skadad, sliten, sjuk på något sätt. Det känns himla onödigt att köpa på sig problem.

två hästar på ridskolan har fått detta bekräftat, de påverkades och fick "kortslutning" när man ställde/böjde eller tog kontakt med tyglarna när huvudet var i fel position så att nacken påverkades på "fel" sätt.. stegringar var reflexen, den ena är avlivad, den andra såld och rids med bettlöst och skrittas bara i skogen vad jag har hört..

jag skulle absolute inte köpa en häst med pålagringar i nacken..

Jag skulle nog inte ha köpt. Om jag inte minns helt fel så har vaggvisa (här på buke) en häst med pålagringar i nacken, du kan ju alltid höra lite med henne.

det är allvarligt eftersom det påverkar nervsystemet och det är oftast mkt smärtsamt.

hellre en pålagring i tex ett knä än i nacke och ryggrad!

Jag tog precis bort min 5 åring för att han hade pålagringar i halsen.
Fungerade bra, hade väldigt många som ville köpa honom, även större tränare.
Från att ha varit frisk så var han borta på 3 dagar.
Berättade på kliniken att en häst med pålagringar i halsen kunde leva hela livet utan något besvär men att det var jätte farligt att rida dem eftersom en nerv kunde komma ikläm närsomhelst och hästen kunde gå omkull.
Så jag skulle absolut inte köpa en häst med pålagringar, varken i ben, hals eller nacke!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 141
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 091
Senast: Kilauea
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 450
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka