Paint Shop Pro 8

L

lotta_k87

Nu har jag skaffat mig bildprogrammet Paint Shop Pro och ska försöka göra en layout till hemsidan.
Men det är en del saker jag inte förstår och som jag gärna skulle vela ha hjälp med från er PsP8 vana :D.

Om jag nu gör en bakgrund och sådant helt "för hand" så att säga, så hur ska man klistra in en bild på den sidan då? Det ploppar ju bara upp en ny ruta om man försöker öppna en bild.

Sedan undrar jag var man kan få bort bakgrunden från bilderna. Om jag t.ex har en bild på min häst som står på en äng, så vill jag få bort ängen. .. hur gör jag det? jag har försökt läsa i "hjälpen", men allt är på engelska och jag är helkass på det..

Detta är bara en provversion på 60 dagar, så jag skulle gärna vela prova det som jag beskrivit ovan. Jag har hört så mkt bra om programmet och om jag får det att fungera så köper jag det nog.

/Lotta
 
Om du vill klistra in en ny bild på en bakgrund, ex. din häst (med bortsuddad äng) på en bakgrund du ritat själv, så är det lättast att jobba med lager. Det jag tror du får problem med är att när du väljer "klistra in" så klistras bilden in som en ny bild. Välj istället "klistra in som nytt lager" (ctrl + l) så hamnar hästen ovanpå din bakgrund.

Om du nu har en bild - din häst på en äng - där du vill sudda bort bakgrunden och få den genomskinlig, så gör du såhär. Högerklicka på lagret "Background" nere till höger i rutan med alla lager. Välj "Promote background layer". Nu kommer det heta "Raster 1". Om du nu använder suddverktyget för att få bort bakgrunden så kommer den bli genomskinlig (istället för bakgrundsfärgen på paletten som tidigare).

Det du måste komma ihåg när du arbetar med lager är att du måste "platta till" bilden innan du kan spara den i .jpg eller .gif-format. Om du vill spara bilden på hästen med genomskinlig bakgrund, så kan du exportera den som gif. (File --> Export --> GIF Optimiser) Välj "Existing image or layer transparency".

Sen när du har ritat din bakgrund och klistrat in hästen (med bortsuddad äng) ovanpå den som ett nytt lager, så måste du platta till bilden innan du kan spara den som .jpg. (Layer --> Merge --> Merge all (Flatten) )

Sen får du prova dig fram, PSP är faktiskt jättebra tycker jag. :)

/Erica
 
Så här brukar jag göra när jag vill "sudda ut" en bakgrund:

Förminska först bilden så att den är den storlek som du vill ha.
Välj verktyget "freehand" (ser ut som ett lasso). Välj selection type: Point to point.
Ställ in feather på lagom värde. (Feather är hur "suddig" man vill ha kanterna. Du får prova dig fram till vad som är lagom. Någonting mellan 4 och 8 kan vara lagom).
Sedan klickar du runt hästen, så nära konturerna du kan. När du kommit hela vägen runt så dubbelklickar du, då är hästen "utklippt" som en selection. Gå in på Edit > Copy. Nu är hästen kopierad, och du kan klistra in den på vilken bakgrund du vill. (Välj då paste as new layer).

Ett alternativ kan vara att istället för att kopiera hästen, så kan du gå in på Selections i menyn, och välja "invert". Då kommer bakgrunden istället bli en selection. Klicka bara på "delete" så försvinner den!
 
har nu provat att sudda ut bakgrunden och det funkar super :bow: .. den beskrivningen förstod jag bra, men när det gäller att klistra in bilden på bakgrunden så går det bara inte.. hur ska jag göra? ska jag öppna bilden först som "i en ny ruta" och gå vidare därifrån ? kan du beskriva det lite bättre så vore det jättesnällt ..
:crazy:
 
Du gör helt enkelt så här: Ha bilden med hästen markerad. Gå in på Edit > Copy.
Sedan markerar du bilden som ska vara bakgrund. Välj Edit > Paste as new layer.
 
provade ditt tips och det fungerade jättebra! tack båda två för er hjälp! :bow: det behövdes verkligen ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 103
Senast: Alexandra_W
·
S
IT & mobiler någon som kan klippa ut en bild åt mig i paint shop, så att bakgrunden kommer bort och bara det viktiga kommer med?
Svar
1
· Visningar
778
Senast: loveponies
·
L
IT & mobiler Jag har fått så mycket bra hjälp här innan med Paint Shop Pro 8 och vill gärna ha hjälp igen om hur man gör ett kollage med det...
Svar
3
· Visningar
928
Senast: lotta_k87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp