Kivina

Trådstartare
Idag har åkt hem till mina föräldrar (=får träffa mina katter igen :love: )

Jag har två hankatter varav ena är kastrerad och är hemma mycket, medan den andra (3 år gammal) är okastrerad och ränner en massa. Nu har han varit borta sen i april/maj förra året (ca 9 månader alltså) och idag bestämmer han sig för att komma hem :eek:

Förra året var han borta från april/maj till slutet på september men då kom han hem igen.

Nu kommer kisse alltså hem, traskar raka spåret till matskålen, när han ätit färdigt traskar han iväg till husets varmaste rum, lägger sig i en fåtölj ungefär som att han aldrig varit borta. Han är inte ett dugg skygg och man får klia på honom, pockar på uppmärksamhet emellanåt (petade mig på ryggen när jag pratade med den andra katten) och är allmänt avslappnad. Hur sjutton kan en katt som varit borta i 10 månader bara komma hem och inte vara förvildad. Katten är i gott hull (nästan fet), blank i pälsen och välmående. Dock har han lite krigssår på öronen, men inte så farliga som man kan tro.

Jag funderar lite, den kastrerade hankatten håller väldigt koll på den här katten och vägrar lämna den ensam i ett rum, men håller samtidigt lite avstånd. jag bekymrar mig för att de kan börja slåss, hur vanligt är det? eller känner de igen varandra och gamlingen bara vill hålla ett öga på att ynglingen inte ska rymma igen..

Sv: Paff..

Brukar de inte göra så , okastrerade katter, sticker efter några år för att aldrig komma tillbaka. Om ni vill ha denna katt kvar måste ni kastrera honom innan han sticker iväg igen. Det är svårt för en vanlig huskatt att klara sig i det vilda och de dör oftast.

Jag vill inte trampa på några tår, men varför har ni inte kastrerat herren? Jag tycker det är väldigt oansvarigt att ha fertila djur rännande ute. Vi har ett stort problem med hemlösa katter i sverige, alla borde dra sitt strå till stacken för att motverka detta genom att kastrera sina utegående katter. Vem vet hur många liv han satt till världen under sin vandring?
Undra hur många av dem som får ett kärleksfullt hem, och hur många som frusit/fryser ihjäl i vinter? :(
Mitt råd är alltså, kastrera er krigare. För både hans egen och kattsveriges skull :)

Tanken är ju att kastrera den här katten också, dock har han haft en förmåga att komma hem under helgerna för att sen gå ut igen, släpper man inte ut honom blir det ett himla liv, så ut måste han få gå.

Han ska som sagt kastreras i veckan när vi fått tag på vetten. Den andra är ju kastrerad så det finns ingen orsak till att inte kastrera den här heller.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 464
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV