Padfunderingar

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 093
S

Sweet

Allt som oftast ser man westernhästar sadlade med pad som ligger slätt över hela ryggen, på sin höjd uppdragen över manken men i övrigt ligger den över ryggraden. När man sadlar engelskt så är det ju väldigt viktigt att man drar upp vojlocken så att den inte ligger på ryggraden men borde det inte vara lika viktigt när man sadlar på westernvis?

Sv: Padfunderingar

Hm vet inte riktigt hur det skulle gå till.

När jag sadlar så lägger jag på paden först, sedan sadeln, fixar till läget och sen lyfter upp paden fram.

Den går inte att lyfta upp någon annan stans.

Det finns ju paddar med kanal, en sådan skulle jag använda.

Men jag har alltid hört att ryggraden ALLTID ska vara fri, är det inte viktigt innom westernvärlden??

fast det viktiga är väl att ryggraden inte utsätts för tryck? att det ligger något mot den borde ju inte vara någon fara?

I den engelska "världen" är det ju absolut "förbjudet" att ha något liggande över ryggraden, inte ens en vojlock.

det håller jag inte riktigt med om.. har man paddar eller annat under sadeln så ligger det mer än ofta an mot ryggraden. tex så är det ju många som rider med gelpaddar av olika slag, o dom KAN man ju inte dra upp.

sen tycker jag att de flesta vojlockar/schabrak åker ner igen, även om man drar upp dom när man sadlar, och jag har aldrig hört något klagomål om det till någon.

En westernsadel har en kanal i stommen på minst 10-13 cm så det är aldrig några problem med att paden ligger slätt på ryggen i bakre delen (fram brukar man dra upp den).
Eftersom det bara är stommens blad (och inte skirten) som för över vikt till hästryggen så blir det aldrig något tryck mot ryggraden. Skillnaden mellan en westernsadel och en engelsk sadel är att westernsadeln är konstruerad för att användas som "arbetsbänk", en engelsk sadel som är ett sportredskap, att använda på en ridplan under kortare pass, har en väldigt smal kanal mellan bossorna.

Kan bara upplysa om att själva bommen har en kanal som inte belastar ryggraden på ngt vis, precis enligt senaste inlägg. Sen kan man även se när man ridit och hästen är svettig så är den aldrig svettig rätt över ryggraden eftersom det ej är belastning där. Det är som en torr rand längs med ryggraden.

Det blir ju svettmärken efter var sadeln lägger tryck, och det blir ju på sidan om ryggraden på ryggmusklerna. Ligger sadeln dåligt eller bra kan man se det på svettmärkena, t.ex. om den bridgar (ligger som en bro på en för svankig häst) får du bara svettmärken framtill och baktill och mestadel torrt på mitten vilket betyder dåligt anpassad sadel och punkttryck. En bra sadel visar jämnt fördelade svettryck över hela ryggen utom ryggraden.

Således har det absolut ingenting att göra med hur paden ligger an, den fördelar ju ingen tyngd eftersom den är mjuk och inte som en hård sadelbom.

Hoppas detta hjälpte ytterligare.

Senast ändrad av en moderator:

En reflektion om den "engelska världen": det finns nog mycket, mycket mer än en vojlock som ligger platt på ryggen att fundera över.

Ja, i den "engelska världen" så verkar det som om den som har flest prylar på sin häst vinner...

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
692
Senast: Grazing
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 508
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka