arabia

Trådstartare
Vi ska bygga padock o nu grävs det för fullt, detta kom lite hastigt på o jag fick reda på det igår. Stallägaren frågade idag hur stor jag vill ha den. Vilka mått är bäst? Jag är inte bortskämmd med sånna morderna grejjer:p

Sv: Paddock?

25 x 60 skulle jag inte backat för att få! 20x40 är väl lite mer standard eller 20x60 men jag har hellre kortsidan några meter längre. så släng till med 25x60 så får väl stallägaren säga sitt sen. :angel:

Jag har en yta på 50x80 att utnyttja men det blir väl en väldigt stor paddock?

blir lite väl stort. ska man hålla lektioner så lär man få skrika sig hes.

20*60, 20*40 är standardmåtten. Utebanor upplevs ganska små så den större skulle jag rekomendera.

Vi håller på att gräva en sådan just nu, och den ser ut att bli riktigt stor och bra. Vi har även gjort den ett par meter bredare åt alla håll för att "ta till lite extra".

Jag trivs inte med att rida på föör stora ytor eftersom det är lätt att volter m.m. flyter ut och man inte riktigt hamnar där man tänkt sej eftersom man inte har några gränser att ta hänsyn till.

Men till hoppbana är det ju så klart bättre att ha så stor som möjligt nästan. Likaså om man vill ha hinder ståendes framme.

lycka till!

om du har så stor yta så skulle jag göra den 25x60, har man gott om plats för allt möjligt! :D

Hade jag kunnat skita i vad det kostar och hur jobbigt det är att hålla i trim (ogräs, harva etc) så hade jag haft den så stor jag bara kunnat. Men så ska det till underlag, inhägnas etc.

Har man standardmått är det ju dessutom lite lättare att t ex löshoppa (om man orkar lägga ordentliga staket), öva program och liknande.

Ju större den är desto mer att sköta och underhålla. Ogräset flyger snabbt in ovanifrån och är banan stor så den inte blir "nött" tar ogräset snabbt fäste. Större bana tar också längre tid att sladda.

Större bana är uuunderbar att rida på förstås - men på de stora banor jag haft förmånen att rida (40 x 60) så har inte hela använts utan ofta har 20x40 blivit "uppmärkta" och man hållit sig där.

Till hoppning är större roligt - de gånger man idds bygga upp hela banor.

Min paddock är 24 x 40, några meter längre hade varit helt ok också men jag har en stor outbildad hobbyhäst, kallblod, så smidighet är inte förknippat med oss som ekipage *skratt*

Jag själv har ju shettisar så egentligen för min del spelar det inte så stor roll om man bygger den 20x40, men säljs gården någon gång så blir det troligen stora hästar som kommer att ridas där o de kanske vill ha den större o när man ändå bygger ka man ju ta i lite grann.

20*40 är ju standard och fullt tillräckligt. Men har du lyxen att få den större är det ju finfint med 20*60 eller 25*60

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 451
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?