Paddock - sand eller stenmjöl på sand?

diabla

Trådstartare
Vi ska bygga en paddock. Just nu är det sandig jord med gräs på marken.

eftersom det är sandig jord så är det bra dränerat så vi behöver inte lägga in dränering och detta är australien så det regnar ju typ aldrig.

som jag ser det har vi två alternativ - antigen så lägger vi på lite mer sand på det som redan finns där och rider direkt på det. kanske 5 cm mer sand.

eller

så lägger vi på stenmjöl och plattar till det och sen lägger på sand?

vad tror ni är bäst? om vi lämnar det som det är och bara lägger på sand så finns ju risken att marken blir för mjuk och tung. och om vi lägger på stenmjöl och plattar till så kommer det ju kosta mer, och innebära mer jobb, som kanske inte ens behövs?

Men hur vet man vad man ska göra? hur ska jag avgöra om det kommer bli bra med bara sand eller om det behövs stenmjöl och sand?
 
Sv: Paddock - sand eller stenmjöl på sand?

Hur ser det ut under grässvålen? Om ni skalar av den är det ren sand sen? Rent spontant skulle jag säga, skala av grässvålen, fyll på med en blandning av stenmjöl och sand, prova och rid och känn efter för att sedan avgöra vad som behövs. Du kan även behöva vattna för att slippa damm och det gör att det packar sig lite oxå.
 

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 903
Senast: Amk
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 225
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 389
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp