Paddock 20x20 privat

Rotterö

Trådstartare
Räcker det med en ridbana på 20x20 för ett halvblod.
Jag är ensam om att rida där. Privat
Räcker det för att tömmköra i .??
Håller nu på att göra i ordning en lerig hage. Tänkte då i stället grusa till en ridbana.
Vad tror ni ?? :confused: :confused: :confused:

Sv: Paddock 20x20 privat

Njae. Jag skulle inte jobba några längre stunder i en så liten paddock. Lite löslongering och kortare stunder med tömkörning, men inte mer. Det är helt enkelt för litet för min smak.

Tycker det låter väldigt litet för att jobba speciellt mycket där, hade du tänkt rida där varje dag?

Om du har bra uteridvägar så skulle jag rekomendera dig att rida 90% på dom och bara använda en sån liten paddock till korta stunder dressyr och longering och tömkörning.

Visserligen rider man ju ofta på små ytor även om man har mycket plats (voltarbete odyl) men inte för ofta/mycket..

Jag har inte nämt varje dag träning.
Jag rider ute i skog och mark nu varje dag. Har ingen ridbana alls.

Jag trodde det skulle gå att använda i bland.
Och att träna unghästen. I stället för på vägen.
Men går det inte så blir det en hage igen.

Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag frågade om du tänkt hålla till där varje dag, det var inget påstående :smirk:

Tror absolut att du kan rida korta stunder där för att träna in något med en unghäst, tror bara inte det är lyckat att rida för ofta och länge där.

Jag tror då du kan tömköra på en sån yta iaf. Eller det beror väl på vad du gör när du tömkör. Men ofta jobbar man ju med samling så då behöver man ju inte oändligt med utrymme. Bara så att hästen kan stäcka ut sig lite då och då. Även fast man rider i ett 25x80 ridhus så använder man sig inte av allt utrymme. Kan ju vara bra att ha, som du säger, ett utrymma att hålla till på istället för på vägen.

det fungerar väl jättebra att tömköra, longera och låta hästen springa av sig lite i. Det känns ju betydligt säkrare att jobba en unghäst på en mindre inhängnad ridbana än ute på vägen. Att rida där kan kanske kännas lite trångt men ibland behöver man inte större ytor.

Jag personligen skulle i alla fall MINST göra en på i alla fall 20X40 när man endå håller på.
Jag skulle inte vilja ha en 20X20 ridbarna då känner jag att då kan jag lika bra vara utan en ridbarna.
Men det är jag det.
Vist tömköra kan du väll göra men det kan du ju även göra i en hage eller efter vägen eller varför inte i skogen.

Verkar svårt att tömköra i skogen, om man ska kunna jobba hästen och inte bara lulla på "träd, oops, träd, aj, vänta..:" :D Men som Lillo säger kanske det är bra att göra den lite större "när du ändå håller på" eller se till att det finns utrymma att förstora den om du skulle behöva det senare!

Jag har inte så mycke mark så jag kan bygga hurt som helst. Men skall se hur vi gör. Jag tycker det skulle gå bra att träna lill killen där.

Har inga stora krav är van att rida i skog och mark.
När jag red på ridskola hade vi bara en liten volt i vårt ridhus. Fungerade gör bra.

Nora:
Jag tycker att det är ypperligt att tömköra i skogen ;)
Tänk vilka fina serpentiner du kan göra och vilken lydnad du kan få på hästen, ja om du har en lyhörd kuse som inte bara siktar in sig på träden :rofl:, det är kanske lite skumt bakom tömmarna då ?
Inget dumt menat men ja du förstår nog vad jag menar :D Hoppas jag i alla fall.

Går alldeles utmärkt. En Picadero är ofta inte större än 11m och vad som åstadkoms där är inte dåligt.Tänkte själv bygga en Picadero istället för rundkorall.
Ska du göra sånt som tar större plats så kan man göra det ute i naturen ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Om det är det utrymmet du har och använder det med förstånd så tycke inte jag att det är något fel med det. Som flera skriver är det kanske inte lämpat för varjedagträning men å andra sidan kanske man inte ska träna varje dag på bana oavsett storlek.

Man kan ju även variera täning så att man först rider ut en sväng och sen tar en kortis på banan eller tvärtom. Jag skulle vara jätteglad över en bana även om den var så liten eftersom jag då iaf skulle ha en möjlighet och ett alternativ då alla vanliga fält är geggiga eller hala och man inte måste rida i skogen jämt iaf.

Lillo skrev:
Nora:
Jag tycker att det är ypperligt att tömköra i skogen ;)
Tänk vilka fina serpentiner du kan göra och vilken lydnad du kan få på hästen, ja om du har en lyhörd kuse som inte bara siktar in sig på träden :rofl:, det är kanske lite skumt bakom tömmarna då ?
Inget dumt menat men ja du förstår nog vad jag menar :D Hoppas jag i alla fall.

Jo det är klart! Men jag har en shettis som jag kör och ska man bara styra runt så kan jag sitta i vagnen :D vilken lyx va? haha. När jag tömkör jobbar jag ganska mycket på volt, och efter långsidorna, men då hästen kan bli rätt så framåt är det skönt att kunna göra volter då och då! :bow: Men ärligt talat så skulle jag säkert bara snubbla på alla stubbar och rötter i skogen om jag skulle tömköra där för koncentrationen ligger så fullt på hästen ;)

Om du har möjlighet tycker jag absolut att den skall göra ridbanan större, åtminstone 20x40.
Man kan aldrig få för stort...!!!
Ett annat tips om det är en lerig hage du skall göra iordning..
Var MYCKET noga med dräneringen..
Ta hjälp av någon som kan och vet..
Jag har upplevt allför många ridbanor som inte har dränerats ordentligt. Det lönar sig inte att fuska med den biten..
Man blir bara grinig och irreterad sedan när ridbanan ändå inte funkar som den skall bara för att man slarvat med dräneringen...
Ett litet tips bara!!!

/// a

Ja visst tänker vi på drenerng
Har nu en kille som gräver. Har köpt grus.mm
Ser mest ut som en bygg arbetsplats.
Får se hur det kan bli i slutändan

Jo jag vet hur du menar :D

Men jag tänkte även på att även en av våra duktiga svår klass dressyr ryttare klarar sig utan varken ridhus och ridbarna så varför skulle inte vi göra det också :)
Och denna ryttare gör ju sitt arbete i skog och mark ;)
Nä nog om detta ;)

Lycka till med körningen.

Jo, jag vet. Men det är lättare att rida i skogen än att köra eller tömköra...Synd att jag är 1,80 och hästen 1,06...hehe :D

Fast åsyftar du dn ryttaren jag tror så har hon haft ett fält med dressyrbanans bokstäver markerade och tränat en del där. Dessutom bor hon långt söderut vilket innebär något bättre möjlighet att rida på gräs året om utan att det blir totalt sönderridet på fem minuter.

Dock tycker jag absolut att hon är föredömlig i mycket av sin hästträning.

Vi har en ridbana om 22*23 meter och det fungerar alldeles utmärkt till "hemmaridning", vi har tom haft hoppträningar och tränat mindre banor på denna ytan.

Naturligtvis rider vi på andra ytor också, men jag kan garantera att vi har blivit "halvhalternas mästare".

Har du tillgång till 20*20 m med bra underlag är det att föredra framför större yta med uselt underlag för den dagliga träningen.

Som svar på senare inlägg kan jag meddela att det tar "i de södraste delarna av Sverige" MINDRE än 5 miuter för att trampa sönder gräs till oigenkännlig sörja.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: tara
·
Anläggning Det är ingen här som rider längre, så min paddock används inte alls och det växer en hel del gräs och ogräs där. Jag funderar på om jag...
Svar
3
· Visningar
992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka