Paddex vs grus

U

Username

Vi har pratat om att köpa Paddex till stallet och lägga det i en lite mindre hage. Hagen är ca 750 kvm stor. Det kommer att gå två hästar där mellan kl 8-15.

För att få hem 100 ton paddex så kommer vi få betala 25 000 kr. Detta inkluderar då materialet, frakten och utskottning. Vår idé är att lägga det direkt på marken utan markväv i botten.

Nu har det dykt upp en möjlighet att får hem 100 ton 0-8 grus istället och för detta skulle vi få betala 14 000 kr och sen ett par tusen till för utskottningen.

Som jag har fattat det så är markväv nästan ett måste om man lägger ut grus men inte nödvändigt till Paddex. Har jag förstått detta rätt eller behövs det markväv även under Paddex?

Grejen är den att med kostnaden för markväv till hela hagen så skulle vi få betala ytterligare 3750 kr då den billigaste markväv vi hittat kostar 5 kr per kvm. Om någon har tips på ännu billigare så PM:a gärna!

Sen får man ju ta i beaktande att det, förutom att det är bökigt att lägga ut markväv på en så stor yta, även finns en risk att hästarna gräver upp den och har sönder den och allt jobb är bortkastat.

Nu till frågorna: Vilket underlag är bäst för hästarna, när det regnar, fryser på etc? Måste man ha markväv under grus? Vilken meterial skulle ni ha valt utifrån mina kostnader och varför?

Om vi slipper lägga markduken öht väljer vi antagligen gruset och om vi måste lägga markduk även under Paddex så väljer vi nog också gruset men om det bara blir 5000 kr i prisskillnad så vete tusan vad vi ska välja faktiskt.

Kom med råd och tips!

Sv: Paddex vs grus

Jag skulle absolut lägga markduk så inte matrialen blandas , har lagt paddex iofsig inte så mycket i ingången ,men det har blandat sig med leran och är nu i stort sett borta nu :crazy:

Mia

Jag skulle ha valt grus eftersom det är det som jag förstår mig bäst på. Vet inte vad det är för typ av underlag i hagen nu, men är det åkermark så måste ju all matjord väck. Annars är ju allt förgäves efter ett tag. Sedan så rent kostnadsmässigt så blir det ju billigare med grus och du har ju marginal för påfyllnad längre fram. Att lägga markväv när matjorden är borta, som du förövrigt kan sälja och få en slant för, behövs ju egentligen inte. Lägg ett grövre material först och sedan gruset på.

Men om du nu väljer Paddex så tycker jag inte att du ska snåla och strunta i markväv, det blir ju att kasta 25 lapp "i sjön" på sikt då marken "äter upp" paddexen. :laugh:

Kicki :laugh:

Skulle också rekommendera markduk iom att det kommer bli hårt tryck på marken om det ska gå hästar där varje dag i flera timmar.

Vi har paddex i vår paddock, men har inte lagt markduk, dock så är ju trycket en viss skillnad då. Vi rider kanske där nån gång i veckan bara.

Lite sidospår kanske, men vad är paddex?

*nyfiken*

har fått lära mig att paddex inte är så bra som dom säger för hästarna. ett riktigt sköt grus underlag är bättre.

Vart i landet bor du?
Om det är nära ett pappersbruk kan du kanske tigga till dig en kasserad formerings- eller torkvira. De funkar att ha som markduk. Formeringsviran är nog att föredra, den är lite finare i väven och inte lika grov.
Bör kunna fås gratis mot hämtning!

paddex behöver ingen markväv, det ska läggas direkt på marken. men man får såklart ta bort värsta leran först!

MEN har du mkt paddex i hagen så blir det som en ridbana. och om du inte sköter den och harvar den så kommer den bli väldigt väldigt hård.

du kan läsa om allt detta på merox.se

har fått lära mig att paddex inte är så bra som dom säger för hästarna. ett riktigt sköt grus underlag är bättre.

Jag har fått lära mig det motsatta. Självklart måste man sköta underlaget på rätt sätt oavsett vilket man väljer.

Paddex kräver markduk om markförhållandena kräver det.

Vi blev utsatta för experimentet (ingen markduk) i Paddex barndomstid ("det behövs ingen markduk") och en estimerad tidplan på 4 veckor slutade i 3 år och markduk under.

Summa summarum - entreprenören fick bygga 2 ridbanor åt oss innan leveransen kunde anses vara klar - och felet var att de INTE hade använt markduk.

Det är till och med så att vårt bygge har gjort att de ändrat byggnationsrekommendationerna rejält.

Jag har paddex. I paddocken lade jag det på markduk, 20 cm djupt. Det är perfekt. I rasthage lade jag det direkt på marken 10 cm djupt. Där är bara gegga nu....Det blev gegga på 1 år där.
Så mitt tips är markduk.

Tack för alla synpunkter vi fått hittills! Kom gärna med fler!

För sex år sedan gorde vi oss en enkel ridbana i det stall jag stod i då. Vi köpte 100 ton 0-8 grus och la ut det direkt på en nerbetad vall, 8 cm djupt, ingen markduk, ingen dränering. Det var lite lutning på banan, mer än rekommenderad lutning och visst märkte man att vattnet rann ner mot den lägsta kortsidan då det ibland blev en liten pöl där.

Hur som helst red vi flitigt på den, longerade, löshoppade och galopperade hästarna. Vi använde den även som sjukhage ibland. Och trots extremt dåligt underhåll så fungerar den än idag. Inte ens i det väl upptrampade fyrkantsspåret har det tittat upp lera.

Visst vi red väl inte så frekvent på banan när den var väldigt blöt, tung och sladdrig så det kan ju vara en av orsakerna till att den fortfarande går att använda eller så hade vi bara tur med val av plats.

Om man gräver ut ordentligt så behövs ingen markduk för grus. Men det kan ju kosta en del förstås om du måste ta dit någon som gräver och då är du nog uppe i högre kostnad än för Paddex.

Jag har mailat lite med paddex då vi ligger i start gropparna för att bygga ridbana samt hårdgöra hagarna.

när jag frågade om det behövdes markduk fick jag till svar;
Paddex som lagts direkt på lerjordar har inte blivit bra, men tidigare paddexbanor lagda på matjord håller väl.

Så vad har ni för jord i hagen?
Jag har sådan tur att jag har närmare 1 m:D matjord där paddocken ska byggas.

Om man gräver ut ordentligt så behövs ingen markduk för grus. Men det kan ju kosta en del förstås om du måste ta dit någon som gräver och då är du nog uppe i högre kostnad än för Paddex.

Fördelen är ju att man kan sälja matjorden och på så vis tjäna en hacka.

Kicki :laugh:

Jag har mailat lite med paddex då vi ligger i start gropparna för att bygga ridbana samt hårdgöra hagarna.

när jag frågade om det behövdes markduk fick jag till svar;
Paddex som lagts direkt på lerjordar har inte blivit bra, men tidigare paddexbanor lagda på matjord håller väl.

Så vad har ni för jord i hagen?
Jag har sådan tur att jag har närmare 1 m:D matjord där paddocken ska byggas.

Skönt att vår ridbana nämns....

Vi har bara lerjord överallt. Det grävdes bort 1-2 meter för att få markytan plan, och det är bara lera överallt.

Men efter att de byggde ridbana nr 2 (med markduk) ovanpå den sk ridbana 1 så har den fungerat mycket bra, året om. Å andra sidan var det ingen ekonomisk succe att göra så - för entreprenören...

Nu har jag kollar upp detta. Tydligen ligger hela området på en före detta sjöbotten. Sen har det varait någon typ av odling/åkermark här och då har man lagt ut matjord över hela alltet.

Så matjord ska det alltså vara och något sandaktigt allra längst ner. Men det måste vara lååångt ner.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 443
Senast: Sockerbit
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har...
2
Svar
23
· Visningar
2 598
Senast: Digbil
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur