Paddex+hovar=inte bra???

Sv: Paddex+hovar=inte bra???

okej!

får ta och testa att enbart sladda en period och se om det gör skillnad. nåt måste jag ju hitta på. har användt hovstärkare på hästen, som håller flera dagar om han inte rids på banan, men efter ett pass där är nästan allt borta - så det är rätt tydligt vart slitaget kommer från..

du har inte sett något slitage på dina hästars hovar alls?

Hade han inte varit skadad bak?

hur sätter han ner hovarna?
Det är ju en tung häst.
Säger det -Doffs?

Lyssna när du rider på grusvägen.

han sätter ganska försiktig faktisk. inget dunsande. :p

om du läser vad jag skrivit i första inlägget så är problemet ännu större med lilla arab-ponnyn, som går så lätt och försiktigt. :crazy:

så det har inget med min hästs hovar eller rörelser att göra... jag funderade på det jag också, men efter att ha sett hur ponnyns hovar har blivit rundade i kanterna efter fyra halvtimmespass på banan så är jag övertygad om att det är banan, inte hästarna som det är fel på.

Ridskolan har en paddexbana. Sliter som sandpapper på de små oskodda ponnyhovarna, men även de skodda! Numera är banan rejält flisad och fungerar bra.

Själv är jag inte det minsta förtjust i paddex, för jag upplever det stumt. Kan ju bero på att folk gör som reklamen, anlägger ridbanan, odränerad, precis var som helst. Inget underarbete.
En känd hoppryttare lade 15 cm gummiflis under, den banan sviktar, men det är också den ända.

Jag menar att det borde vara ngt fel om den sliter så mkt på UTSIDAN av hoven.
Du kan väl rida ut o sen bara köra några varv på banan för att rasta av den. skritta kan du väl göra ute:confused:

jag upplever inte min som stum, men den är ju lite "uppbyggd" den ligger inte platt på marken.

den är ju annars himla bra som utebana då det aldrig samlas vatten på den och den blir aldrig tung.

men är ju inte så roligt om hovarna blir förstörda.

det som förbryllar mig är varför det inte började med det samma? varför tog det ett halvår innan den hov-slitande effekten kom fram?? :confused:

ska kontakta merox till veckan och höra vad dom säger... får testa att bara slätdra den ett tag och se om det hjälper, annars får ja väl lägga ett tunnt lager med nåt annat på toppen. :crazy:

ja, kan skritta fram och av ute och det gör jag redan ofta. men det räcker inte riktigt.

jag upplever inte min som stum, men den är ju lite "uppbyggd" den ligger inte platt på marken.
Som sagt, har inte sätt mer än en som sviktat. Jag ser gärna att underlaget sviktar även runt hoven, hoppas du förstår. Som ett bra ridhus underlag eller gräsvall.

den är ju annars himla bra som utebana då det aldrig samlas vatten på den och den blir aldrig tung.
Detta håller jag med om!
Var på en tävlingsplats förra sommaren då det regnat som 17 och ÖSTE ner hela dagen. Det blev pölar men var fullt ridbart, vilket inte många andra banor varit.

Men som underlag till vardags - nej tack för mig.

det som förbryllar mig är varför det inte började med det samma? varför tog det ett halvår innan den hov-slitande effekten kom fram?? :confused:.
Kan småpartiklar ha dammat bort eller föjlt med regn.

ska kontakta merox till veckan och höra vad dom säger... får testa att bara slätdra den ett tag och se om det hjälper, annars får ja väl lägga ett tunnt lager med nåt annat på toppen. :crazy:

De lär väl skylla på dig eller möjligtsvis att hästen inte lyfter på benen ordentligt. Skriv gärna var de svarar!

Jag menar att du rider huvuddelen av passet ute o sen bara går in o "kör" lite- inte varje dag.
Har du inget gräs som du kan rida på?
Det ska ju bli varmare igen.

Sorry kapningen :crazy:

Fast underlaget man har på sin vardagsridbana är ju det viktigaste. Det är ju där man oftast trimmar så man måste ju ha ett underlag som fungerar.

Men om hästen inte klarar av det så....

Sen behöver man inte rida där dagligen, även om man har taskig terräng- eller?
Den är väl dessutom frusen nu.
TS har väl inte saltat den o frågan är om det skulle bli värre.

Skulle kontakta försäljaren som inte har upplyst om att det ger sånt slitage. Be om råd iallafall.

***Delvis knapplån***

En tanke slog mig...

Visst är det så att TS har saltat banan? Det är kanske det som gör att det sliter?

Immer

Men om hästen inte klarar av det så....
Det var just det jag menade, det är ju vardagsridbanan som är den allra viktigaste! Det måste ju fungera.
Sen behöver man inte rida där dagligen, även om man har taskig terräng- eller?
Absolut! Självklart rider man inte på banan varje dag. Har jag inte påstått heller ;)
Den är väl dessutom frusen nu.
Vår flisbana har varit bra förutom veckan efter nyår och igår.
Jag bor ju ändå inte i Skåne... :banana:

mja, litegran på spåret men det har inget med det att göra eftersom det började långt innan det började frysa....

nu är den inte ens frusen trots minusgrader eftersom det varit torrt länge.

känns ju som NÅT måste ha händt.. eftersom den inte var så från början.
:confused:

mja, litegran på spåret men det har inget med det att göra eftersom det började långt innan det började frysa....

nu är den inte ens frusen trots minusgrader eftersom det varit torrt länge.

känns ju som NÅT måste ha händt.. eftersom den inte var så från början.
:confused:

men är det inte att underlaget satt sig ordentligt nu då - som gör att slitaget ökar? det tar ju ett tag för underlaget rent allmänt att sätta sig.

Jag har en paddex-bana som jag bara sladdar med en gammal lastpall. Jag är supernöjd med underlaget nu när det varit fruset ute, för har jag bara sladdat den innan det fryser så är den hyfsat bra att rida på även då.

Den är lite för hård att galoppera på men lugnare tempo och mycket gymnastik fungerar bra.

Min bana är dock för bra dränerad så den är fortfarande efter 1 1/2 år lite för mjuk om den inte är nysladdad. Det kan regna flera dar i sträck och jag har aldrig sett en vattenpöl på den.

Jag har inte märkt att mina hästar sliter mer på sina hovar, men å andra sidan går de inte i paddocken mer än max ett par gånger i veckan.

Stod i ett stall med paddexbana förut.Märkte också av ganska mkt slitningar på skor samt att min häst hade otroligt mkt hovbölder då.
Han har bra fina hovar och det var hovslagaren som frågade om vi hade paddex på banan.....

Sen jag flyttade och bara ridit ut och på sandbanor så har min häst inte haft en eda hovböld???

Stog i ett stall med paddexbana förrut. Upplevede att han slet mycket skor, men inte något uppe på hovarna.

Den banan harvades dock inte. Dom bara sladdade den. Upplevde den som allra bästa är den va nysladdad och "kompakt". Deras paddex hade inte legat så länge utan det blev uppridet ganska fort, o då va vi ändå bara 2 pers som red där kanske 4 dagar var per vecka.

Ska man harva paddex egentligen? Vad jag läst om det så bör det bara harvas 1 gång om året o sladdas resten ungefär. Men jag kan ju ha missuppfattat.

Liknande trådar

Hästvård Verkar som mitt sto sliter hovarna i hagen? Hon är 4år, går på lösdrift. Hagen har varit väldigt lerig (nått som det ska bli ändring...
Svar
10
· Visningar
1 246
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 019
Senast: Boj
·
Hästvård I går var hovslagaren hos mig och verkade,han sa att hästen hade slitit bakhovarna lite snett,har för mig att yttersidan var mer sliten...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: norpan
·
Hästvård Har ett varmblodssto på 8 år som jag nu haft i ca ett år. När hon kom till mig slet hon sina bakskor (ffa höger) extremt mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 591
Senast: Hovis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka