Paddex+hovar=inte bra???

Centaur

Trådstartare
:confused:

Alla ni som rider på paddexbanor... Har ni haft problem med slitage på hästarnas hovar???

Min har ju slitit så mkt på framsidan av bakhovarna sen i höstas, men jag har tänkt att det kan bero på en period med sidokappar, och att han varit sjuk så att hoven efter det fått dåligare kvalite... har stabiliserats lite nu men slits gör den ff.. trots skyddande hovstärkare.

Men; nu tycker jag för fasen att ponnyns hovar börjar slitas också!! :eek: Och det båda fram o bak. Och han har ridits på banan typ 4-5 ggr. Hovarna har liksom blivit avrundade längst ner, och vad jag kan minnas såg dom inte så ut när han kom...:crazy:

Har tänkt att det var min häst det var "fel" på men nu börjar jag undra.... Så är det nån mer som haft detta problemet med sina paddexbanor?? Kan det vara något fel på min bana?? Typ extra skarp grus eller nåt...
:confused:

Är jättenöjd med underlaget i övrigt och det är bara ett år gammalt och jag har varken råd eller möjlighet att byta det. Men jag vete sjutton vad jag ska ta mig till om det är så att det sliter sönder hästarnas hovar....:crazy:

Sv: Paddex+hovar=inte bra???

Jag har hört påståenden att Paddex sliter, men själv har jag inte märkt något av det.

Immer

Jag har inte stött på några sådana problem själv....inte hästar med "sämre bakben" för rullar de över bak så slits det ju eftersom det är så grusaktigt. Fast om det är frambenen också... de får lyfta bättre på benen ;)

jo har funderat på det men nja benen lyfts som vanligt och på min stora så slits det på hela framsida, nästan upp till kronranden!!!! så är knappast för att han släpar benen...

lilla ponnyns hovar har liksom blivit rundade runtom.. han skyfflar inte heller med benen. men jag harvar ju min bana regelbundet så att underlaget är mjukt, vilket betyder att dom trår ner i paddex och att paddexen sprutar mot bakbenen. kanske har med det att göra?

hur hårda har ni era banor?

De paddexbanor jag ridit på har inte varit supermjuka, utan snarare med lite svikt, inte så att de åker ned djupt ned med fötterna, kanske 2-3 cm
Hon har inte slitit på hovarna men å andra sidan så är hon noga med att hålla upp sina tassar när hon rids, men din har väll bra gång? så det borde det inte bero på i sådana fall.

den ga,la var ganska hård, inte hård hård, utan hård svikt. Flash släpar inte heller men han slet verkligen sina skor, likaså de andra hästarna i stallet.
Nuvarande banan är lite mjukare, har inte ridit därute så mkt än så vi får väl se.

nej dom sjunker inte på min heller. men underlaget sparkas liksom upp när hästarna går på det.

jaa han rör sig ju rätt bra, inte markbunden eller så, ponnyn har typisk ponnygång :p men jag har longerat honom och han lyfter ju på benen.

bison;
om det bara var skona dom slet! men det kanske är så att dom sliter mer skor om banan är fastare och mer på hoven om det är lösare så det sparkas upp mer? låter ju logisk...

här är banan nyharvad med några hovspår
http://s6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/Hestene 2007/?action=view&current=239.07001.jpg

också ngt jag funderat på!
medryttarpållan har slitit på sina hovar :crazy: vi har ju tillgång till paddex-bana. men hon har ju lite dåliga lyft bak också.. :crazy:
kallblodstravaren har jag inte märkt ngt på..

ja möjligt! jag tycker den känns så hård om man bara sladdar, men kanske kan experimentera lite en period och se om det slits mindre...

hur ofta vi harvar är olika, men nu på vintern så harvas det oftare eftersom det fryser. kanske 1 gg/veckan. men använder inte vanlig harv då, utan en specialare som pappa gjord av en sladd+skruvar som sticker ca 5 cm ner i underlaget.

aprilia; jaha, då är det inte bara mina då iaf..

jag har också märkt av samma problem, flyttade hästarna i sommars till ett stall där det finns paddexbana, och sen dess har jag märkt påtaglig skillnad i hur mycket hovarna har blivit slitna. Min gammeltant som vanligtvis har gått barfota bak har slitit så på hovarna att jag blev tvungen att sko henne bak med.

Är jättenöjd med underlaget i övrigt och det är bara ett år gammalt och jag har varken råd eller möjlighet att byta det. Men jag vete sjutton vad jag ska ta mig till om det är så att det sliter sönder hästarnas hovar....:crazy:

Vi har Paddex och upplever väl att det kan vara lite mer slitage på hovar / skor än mjuk ridbana. Å andra sidan sliter det nog betydligt mindre på leder än mjuka sandbanor. Vi är helnöjda.

Bästa tipset från min sida är nog helt enkelt att använda ridbanan i mycket mindre utsträckning - och istället växla rejält med uteritter. (Ger ofta dessutom en mer positiv och glad häst). Nu vet jag inte alls hur du delar ridpassen, rider man bara en gång per vecka i ridbanan per häst och ändå upplever att det sliter för mycket - då är det ju lite jobbigt. Annars skulle man kunna växla ner till ett-två ridpass i veckan i ridbanan och hålla resten utanför.

det funkar inte då det är så dåliga uterittmöjligheter, går endast att skritta och kanske småtrava lite. så det blir ingen träning ut av det öht utan enbart avkoppling/omväxling. ridbanan är ett måste för att jobba hästarna. och det behöver jag göra flertalet av dagarna i veckan.

sen så är ju redan ponnyns hovar slitna av FYRA mkt korta pass på banan. :crazy:

det som är så himla konstigt är att banan inte var så i början!! anlades i april och det var inte förrän i september att detta slitage började.. väldigt skumt tycker jag??? :confused:

hade jag vetat om det här hade jag valt ett annat underlag..

Har haft min paddexbana i 4 år och har aldrig harvat den. Den blir bäst om den får sätta sig. rider varierat så att den inte blir spår i den. Sen anser ju jaq personligen att paddex är för stilla dressyrträning, inte hoppning och annat fartfyllt, passar inte för det.

okej så du tror det kan bero på att den är för mjuk?

tycker det känns så stumt om man bara låter ytlagret vara. vet att den ska svikta längre ner men vågar liksom inte lita på det. :o

rider endast dressyr.

harvar inte så djupt att det är sladdrigt, utan har en sladd med piggar på, så blir en mellanting mellan sladd och harv kan man väl säga...

så din bana är helt hård på ytan så att underlaget knapt sparkas upp?

syns det på din bana att den sviktar? eller litar du på att det är så?

Ja den är i princip helt hård på ytan, det översta lagret på typ 0,5-1 cm är löst annars är den helt hård.I vissa hörnor är den sladdrigare, då undviker jag att rida där.
Svikten synd tydligast när banan är frysen då SER man verkligen hur den sviktar, annars märker man det ju på hästarnas ben, mina blir starkare och bättre hela tiden och jag har inte haft en halt häst på åratal, det hade de inte blivit om banan var dålig. Jag löshoppar flitigt i den , tom 1,5 åringarna gör det får jag lov att tillägga :ooch det om något borde slita om banan var för hård.Men det gör det inte, pållarna är sviktiga i stegen och spänstiga. Det kan bero på att det är ett material de litar på, man kan omöjligt glida eller sladda på det så som man gör på en harvad lös bana.

Liknande trådar

Hästvård Verkar som mitt sto sliter hovarna i hagen? Hon är 4år, går på lösdrift. Hagen har varit väldigt lerig (nått som det ska bli ändring...
Svar
10
· Visningar
1 246
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 019
Senast: Boj
·
Hästvård I går var hovslagaren hos mig och verkade,han sa att hästen hade slitit bakhovarna lite snett,har för mig att yttersidan var mer sliten...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: norpan
·
Hästvård Har ett varmblodssto på 8 år som jag nu haft i ca ett år. När hon kom till mig slet hon sina bakskor (ffa höger) extremt mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 591
Senast: Hovis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka