"Paddar" orsakar gaffelbandsskador?

Sv: "Paddar" orsakar gaffelbandsskador?

Jag tycker också att de paddarna är riktigt jobbiga att få till bra (är van att linda ben, men just de paddarna är svårare än alla andra paddar jag använt..)

Senast ändrad:

Totti skrev:
Faktum är att paddarna är så effektiva på att ta bort värme och svullnader så att man oftast går förbi att något problem/skada är på g, och så tränar man på som vanligt och rätt som det ä så har man fått en skada. Så ett tips är ju att inte använda de dagligen, utan kanske mer efter hårda ansträngningar.

Ta bort värme?? Paddarna är ju till för att öka upp blodcirkulationen så det blir ju en enorm värme ifrån dom. Stor skillnad om man jämför med vanliga paddar.

jo, men att det skulle bli gaffelbandsskada av felaktig lindning...nej, det tror jag inte på!

förmodligen har de ändrat träningen på något sätt.
lätt att skylla på paddarna...

Att de är mkt effektiva, det vet jag.
Men de tar inte bort värme, de "gör det varmare"!

Och ja, de kan kamoflera en begynnande skada.
Men tecknen på begynnande skada finns där även "med kamoflaget", det är bara det att man som hästägare måste vara mkt noggrann med att tyda tecknen på att ngt är fel!

Men jag vet ingen som använder dem när hästen arbetas, de jag känner (inklusive mig själv) har dem under natten.

Det är tyvärr ingen "tro" utan ett faktum att felaktig lindning kan ge senskador.....

Klantigt uttryck av mig, klart att de inte tar bort värmen från benet men om en skada är på gång där normalt en värme utveckling skulle ske så kan man missa det för att paddarna ökar cirkulationen och tar bort svullnader osv

Senast ändrad:

Jag tycker de skulle tillverka ett typ av stallbandage där BoT är insydda så man slipper svårigheten att få padden slät..

När jag var "liten", så fick jag lära mig det.
Och vikten av att verkligen KUNNA linda en häst rätt innan man gjorde det.

Hur lätt blir det senskador av felaktig lindning?

Min häst har en gaffelbandsskada och har därför varit lindad nästan dygnet runt med skumgummipaddar och fleecelindor. Jag har verkligen försökt att få det slätt men det är nästan omöjligt eftersom paddarna är ganska "böjliga" och inte är formade som ett hästben, dvs jag har svårt att få dem jämna eftersom kotan ju är tjockar än skenbenet och det då blir luft mellan padd och skenben (om ni förstår hur jag menar). När man tar av dem efter att han haft dem över natten så har de ganska så mycket veck - och har då ioch för sig format sig bättre som ett hästben.

Jag skulle kanske köpt andra paddar men det fanns inte så mycket att välja på i den lokala hästaffären och har inte kunnat komma iväg till någon annan.

Jag hoppas att jag inte orsakat någon senskada nu pga felaktig lindning...

Har man knöliga vaddar så skall man se till att få dom så släta som möjligt och limda så lätt som möjligt, så att man inte lindar för hårt, det är då det kan bli skador...samma gäller även vanlig lindning vid ridning o körning..där är ännu mera noga att det är slätt under i om att man måste linda ganska så hårt.....

Jag lindar nog inte så hårt, jag kan få in några fingrar vid ovan- och nedankant, dessutom så glider lindorna efter ett tag (hade i alla fall gjort det idag när jag var ute vid lunch, då hade de suttit sedan igårkväll).

Jag tycker att det är jättesvårt att veta hur hårt man skall linda och att få paddarna helt släta, skall ta hem och tvätta dem nu, då blir de slätare några dagar.

Nu behöver ialla fall hästen bara vara lindad under natten, enligt vet så det halverar ju tiden med linodor.

Tycker verkligen det är svårt med lindningen när hästen ska stå så pass länge med BoT. Vill ju inte snörpa cirkulationen heller. Testade linda på min underarm, inte överdrivet hårt men så det satt och efter ett tag började det sticka i fingarna :( . Kanske är svårt att jämföra med ett hästben men ändå..
Man kan ju alltid hoppas på en bättre teknisk lösning med BoT som insytt stallbandage.. :smirk:

Nu har jag också köpt ett par såna! :) Och använde dem för första gången idag. Och det är sant, det var lite bökigt att få dom att ligga någorlunda slätt mot benen. Och jag använde elastiska lindor som jag tog lite tightare mitt på skenbenet - där padden annars bara hängt i luften. Gjorde jag rätt..?
Hur länge får de vara på? Behöver jag åka ut på morgonen och ta av dem eller räcker det om de tas av vid 18-tiden?

Dreamer skrev:
Nu har jag också köpt ett par såna! :) Och använde dem för första gången idag. Och det är sant, det var lite bökigt att få dom att ligga någorlunda slätt mot benen. Och jag använde elastiska lindor som jag tog lite tightare mitt på skenbenet - där padden annars bara hängt i luften. Gjorde jag rätt..?
Hur länge får de vara på? Behöver jag åka ut på morgonen och ta av dem eller räcker det om de tas av vid 18-tiden?

När jag fick mina BoT så fick jag förklarat att man inte skulle ha dom på lång tid första gångerna utan successivt vänja hästen med dom. En del hästar kunde visst reagera på den ökade värmen och tycka att det var obehagligt.

Jag hade första dagen ca 1 timme under uppsikt, andra dagen kanske 2 timmar, tredje dagen ca 3 timmar och sedan så hade jag dom på natten. Det funkade bra på min ponny och han reagerade inte på att det blev för varmt.

Så om det är första gången din häst har paddarna så tycker jag absolut att du ska ta av dom så tidigt du kan i morgon bitti..

Angående lindorna så använder jag själv fleecelindor eller vanliga "Aerborn" . Lindar aldrig stallbandage med elastiska lindor.

Ok, tack för svar. Jag åker ut och tar av dem.
Jag brukar heller aldrig ha elastiska bandage i stallet men dessa paddar var helt omöjliga att få att ligga intill vid skenbenen med vanliga! Men nu har dom förhoppningsvis format sig lite mer efter benen så man kan kanske byta till nästa gång.

Ville bara berätta att det var ingen skada skedd. Hästen fick jättefina, torra ben efter endast 1 natt och det har hållit i sig sen dess!
Jag har endast använt fleecelindor förut, med resultat i 1 dag eller så. Wow säger jag bara. Jag måste erkänna att jag inte trodde riktigt på det här, men vågade testa ändå eftersom jag kunde köpa dom billigt.

Jag håller med. BoT-paddarna är lurigare att linda utan att få veck plus att kanterna är ganska "hårda" på dem. I början när jag hade dem tror jag att jag lindade om varje ben 3-4 gånger innan jag fick det slätt, men efter ett tag får man ju upp snitsen. Men om jag bara hade slängt på paddarna och sedan lindat lite för hårt över så kunde det säkert ha gått illa.

Men det är ju inte paddarnas fel (inte den värmande effektens i alla fall) utan beror på den som lindar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 093
Senast: Lobelia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 053
Senast: shia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 229
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10