"Paddar" orsakar gaffelbandsskador?

P

Pockan

Hej!

Tror alla känner till de populära paddar som används för att öka blodgenomströmningen! Var idag ute i ett stort proffs stall (trav) som sa att de använder inte dessa paddar då det påstår att de varit orsak till att tre av deras hästar drabbats av gaffelbands skador!
Tycker att det låter konstigt då så många hästar använder dessa!
Någon annan som hört något?

MVH / Fia

Sv: "Paddar" orsakar gaffelbandsskador?

Det är väl alltid bra att ha något annat att skylla på kanske, jag ser bara inte hur det skulle gå till :confused: Det fungerar ju som liniment och hur många hästar har fått gaffelbandsskador av liniment. Gaffelbandsskador är ju en form av uttröttningsskada och det är ju mer troligt att det sker just pga travträningen än pga ett par paddar om jag skall vara ärlig.

:bow:

Ja, antingen borde det ju vara felaktig lindning eller en låg bortförklaring. Låter väldigt underligt annars.

Visserligen låter det rätt praktiskt att kunna skylla på dessa paddar, har ju använt dem rätt länge och min häst har ju varit ständigt halt... :angel: Är nog paddarnas fel tror jag - bekvämare så än att inse att jag inte kan rida.

Min ena häst har haft dom i över ett år och hon är fortfarande inte halt, vad kan det bero på :angel:

Vet inte om man får skriva ut namn men ja, det är BoT.

Stallet påstår att de aldrig haft någon gaffelbandskada tidigare. De började använda paddarna på tre av sina hästar och vips så blev de skadade. Jag har aldrig hört något negativt om paddarna tidigare, använt dem på mina hästar sedan de kom ut på marknaden. Jag har ridhästar och de utsätts vanligen inte för samma påfrestning som travaren.

Jag tror personligen att tränaren tyckt att hästen känts fin (kanske tack vare BoT) och tränat för hårt! Jag tror inte att det har med paddarna att göra, jag ville bara höra om det kan ligga någon sanning i det. Vi har häst i träning hos denna tränare och han är mycket trvlig och jag litar på vad han säger. MEN jag har ändå svårt att tro på det om ni förstår.

MVH / Fia

Måste vara paddarna! :D :D :D

Mvh / Fia

Låter väldigt märkligt. Låter väl troligare som om träningen ändrats på något vis (eller ny skötare som inte kan linda), för alla dessa hästar, så det gett negativt utslag, sen kanske som du säger har inte skadorna visat sig så fort, kanske tack vare BoT, och då har det varit än värre när skadan väl visar sig?? Jag har heller aldrig hört något liknande med BoT.

ja ha bara hört positiva saker om BoT innan,beror kanske på om man lindar rätt lr inte...

Jävla glädjedödare. ;)

Du kanske inte lindar lika ofta och effektivt som jag? :angel:

Jag måste säga att jag tycker att BoT paddarna kan vara lite luriga att linda då det lätt bildas veck på dom, dessa veck och får hård lindning KAN faktisk göra att man får en senskada......trot om ni vill, men så är det.

felaktig lindning kan väl alltid skad oavsett paddar :confused:
I det travstallet där jag jobbade användes bara BoT men jättebra resutat :)

Jag använde BoT på gaffelbandsskada som läkte.

Tror inte att det är det som givit skadorna, snarare felaktig träning eller något annat.

javisst, men en del paddar är svårare att få släta än andra, jag använder också BoT och har bra resultat, men jag vet också vikten av att linda utan veck....

I ett större travstall i USA med mycket framgångsrika hästar användes BoT paddarna konstant - och hade så gjorts sedan de kom ut på marknade där. Eftersom de var så bra har nu tydligen stora delar av stallet sådan täcken också...
Men det är min enda "erfarenhet" av paddarna - ryggtäcket verkar däremot hjälpa min tant.

martha skrev:
javisst, men en del paddar är svårare att få släta än andra, jag använder också BoT och har bra resultat, men jag vet också vikten av att linda utan veck....

Och förmodligen så visste inte hästskötaren i det travstallet vikten utav det :D

Ja, svåra att linda med är de ju helt klart. Har svurit trettiofemtusen gånger över de veck som alltid bildas och som jag upptäcker först när jag nästan är klar, och därmed får göra om, göra om, göra om osv.

Men, som sagt, då är det ju felaktig lindning som ställer till det - inte padden i sig.

Man kan nog få skador av det mesta i utrustningsväg om man använder det fel, eller om rena misstag eller olyckor sker. Så jag tror inte Back on Track är annorlunda där.

Som ngn skrev, så är det ju viktigt att aldrig få veck på fel ställen när man lindar med underlägg.
Kanske har de fått veck 3 ggr över gaffelbandet, och därigenom fått skadorna?

Likaså så har jag av den jag köpt mina av lärt mig aldrig Back on Track + liniment. Det för att det inte provats tillräckligt vad som händer om man använder liniment tillsammans med BoT.

Och om en häst av olika anledningar själv stasar av sitt ben, tex drar bandage + underlägg snett och vint, då kan det ju ge stora skador! Kanske hade det hänt? Och underläggen råkade vara Back on Track?

Jag anser fördelarna (mkt nöjda användare) är större än nackdelarna (3 missnöjda kunder) med Back on Track, och så länge det är den fördelningen, då kommer jag fortsätta använda mina.

Faktum är att paddarna är så effektiva på att ta bort värme och svullnader så att man oftast går förbi att något problem/skada är på g, och så tränar man på som vanligt och rätt som det ä så har man fått en skada. Så ett tips är ju att inte använda de dagligen, utan kanske mer efter hårda ansträngningar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 093
Senast: Lobelia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 053
Senast: shia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 229
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10