På vilken sida av en gång/cykelbana ska man gå på?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 4 043
När jag cyklar är jag glad bara folk håller sig till sidan av vägen, struntsamma vilken :p Det värsta är när jag kommer cyklande, någon sicksackar över vägen eller om flera personer går utspridda tillsammans och börjar springa runt som yra höns när jag plingar. (Av den anledningen plingar jag alltid så tidigt som möjligt, så att folk ska hinna bestämma sig för hur de ska släppa förbi mig.)

När jag går så är det i 99% av fallen för att jag går hundpromenader. Då är vi på den sidan av vägen som är längst från bilar, så nära gräs som möjligt. Där vi går är det extremt ovanligt med gång- och cykelvägar utan gräsremsa bredvid. Nu när det är så tokigt varmt så anpassar jag mig också efter var det finns skugga.

Om man som gångtrafikant håller till vänster och cyklist till höger. Vem ska "bryta" mot det när man möts?

Jag hamnade dessvärre även i en olycka förra året då den gående på vänster sida svängde höger rakt över min färdväg på höger sida. (Försökte kolla upp vad som gällde men tämligen oklart)

Om alla höll till höger och omkörning på vänster sida, som i biltrafik, ser åtminstone jag färre bekymmer.

Eller missar jag något?

Nån måste ju väja oavsett vilken sida du går på, så det ser inte jag som ett problem. Om du som cyklist kommer fram till en gående som också går på höger sida så är det ju du som cyklist som måste "köra om". Jag ser det på samma sätt om möter en gående på din högra sida (dvs går på vänster sida), då får du "köra om" den med. Exakt som med bil. Som gående vill jag se cykeln, inte vara med om att den bara bränner förbi helt plötsligt.

• Gilla
Reactions: Sol
Nån måste ju väja oavsett vilken sida du går på, så det ser inte jag som ett problem. Om du som cyklist kommer fram till en gående som också går på höger sida så är det ju du som cyklist som måste "köra om". Jag ser det på samma sätt om möter en gående på din högra sida (dvs går på vänster sida), då får du "köra om" den med. Exakt som med bil. Som gående vill jag se cykeln, inte vara med om att den bara bränner förbi helt plötsligt.
Ärligt alltså så förstår jag inte. Oavsett om jag går, på en gångbana, trottoar el dyl håller jag höger och "kör om" till vänster. När jag går på en bilväg går jag självklart på vänster sida. (För att regeln är sådan, känner inte mer obehag på höger sida, där jag tex rider)

På gång/cykelväg möter du ju cyklar mindre nära om båda håller höger och man cyklar ju inte om närmre bara för att man håller samma riktning utan som vid bilkörning tar så mkt distans man kan.

På gång/cykelväg möter du ju cyklar mindre nära om båda håller höger och man cyklar ju inte om närmre bara för att man håller samma riktning utan som vid bilkörning tar så mkt distans man kan.
Det finns gott om cyklister som inte håller avstånd, och som gående på höger sida kan du inte veta vilken tidpunkt och hur nära cyklisten kommer förhålla sig, eller hur fort denne cyklar. Jag brukar gå på vänster sida för att jag vill ha koll. Vid behov kan jag då själv oftast gå åt sidan och öka avståndet mellan mig och mötande cyklist.

Med det sagt har jag hört att man "ska" gå på höger sida om det inte finns något markerat. Men jag gör det inte, och det verkar inte heller som att man behöver det enligt Transportstyrelsen.

Det finns gott om cyklister som inte håller avstånd, och som gående på höger sida kan du inte veta vilken tidpunkt och hur nära cyklisten kommer förhålla sig, eller hur fort denne cyklar. Jag brukar gå på vänster sida för att jag vill ha koll. Vid behov kan jag då själv oftast gå åt sidan och öka avståndet mellan mig och mötande cyklist.

Med det sagt har jag hört att man "ska" gå på höger sida om det inte finns något markerat. Men jag gör det inte, och det verkar inte heller som att man behöver det enligt Transportstyrelsen.
Jag känner mig också tryggast på vänster sida så jag ser cyklisterna som kommer närmast mig. Precis som om jag går på bilvägen och möter bilarna.

Ärligt alltså så förstår jag inte. Oavsett om jag går, på en gångbana, trottoar el dyl håller jag höger och "kör om" till vänster. När jag går på en bilväg går jag självklart på vänster sida. (För att regeln är sådan, känner inte mer obehag på höger sida, där jag tex rider)

@Sasse och @Malin_L beskriver det precis som jag hade gjort.

Jag gör precis som @Kirre , dvs håller till höger på gångbana och går på vänster sida på bilväg. I teorin i alla fall. I praktiken blir det mer av någon slags sicksackande eftersom alla har sin egen idé om vad som är rätt sida, vem som ska väja, hur många man kan gå eller cykla i bredd osv.

Va hur kan det inte finnas regler? Här är det högertrafik som gäller om inte skyltats annorlunda

Nja, reglerna är lika luddiga även här i finland.
På cykelvägar (utan mittlinje) ska cyklister hålla till höger, medans fotgängare kan gå på vilken sida som helst. Hittar tyvärr inte den sida jag läst det på en gång förr, men bl.a. här står det om det:
https://svenska.yle.fi/artikel/2016...-pa-cykel-och-gangbanor-som-inte-ar-uppdelade

Nja, reglerna är lika luddiga även här i finland.
På cykelvägar (utan mittlinje) ska cyklister hålla till höger, medans fotgängare kan gå på vilken sida som helst. Hittar tyvärr inte den sida jag läst det på en gång förr, men bl.a. här står det om det:
https://svenska.yle.fi/artikel/2016...-pa-cykel-och-gangbanor-som-inte-ar-uppdelade
Wtf du har rätt ! För inte så länge sedan läste jag om hur polisen uppmanade till att gå på höger sida om inte banan är delad med t.ex cyklar på höger och fotgängare på vänster.

Senast ändrad:
Wtf du har rätt ! För inte så länge sedan läste jag om hur polisen uppmanade till att gå på höger sida om inte banan är delad med t.ex cyklar på höger och fotgängare på vänster.

Ja, och enklast vore det ju om reglerna var så också, tydliga och klara (fast, folk skulle väl vimsa på hur som helst ändå 😜)

Jag förespråkar starkt att man går till vänster på gemensamma gc-vägar där gående, cyklister och moppar samsas. Jag förstår inte riktigt logiken i varför man skulle göra annorlunda än på en bilväg. Trottoarer är dock en annan sak.

Ja, det tycker jag med. Och även i joggingspåret. Majoriteten verkar tycka att det korrekta är att hålla till höger.
På löpartävlingar, tänk blodomloppet, brukar det finnas regler om att långsamma ska hålla till höger så det är nog många som har det i ryggmärgen.

Jag tror jag naturligt håller mig så långt från trafiken som möjligt, för att svara på ursprungsfrågan, men mest försöker jag följa rytmen och göra som alla andra.

Liknande trådar

Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är... 2 3
Svar
43
· Visningar
7 326
Senast: Avalbane
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 970
Senast: Zaria
·
Relationer (Ja tråden gäller samma kille och samma ex som i tråden "spökande ex" Jag tog aldrig upp oron med exet när jag borde, lät det...
Svar
9
· Visningar
2 097
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 831
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Energirikt foder
  • SSHL loppisar