På vilken sida av en gång/cykelbana ska man gå på?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 4 043

Ceta

Trådstartare
Detta gäller alltså de kombinerad gång-och cykelbanor som inte har målade streck som skiljer cyklar från fotgängare.

Minns att frågan varit uppe på buke förut, men kan inte minnas att svaret varit entydigt. Jag vet att jag frågade på körskolan och fick svaret höger sida (och tycker personligen det ger ett bättre flöde när det är många som nyttjar vägen), men vet att vissa frågat polis/kommun/etc och fått olika svar.
Stor risk att bli utskälld av sådana som tycker de har koll, oavsett vilken sida en går på också :down:

Hjälp mig!

Är det inga "pilar" under gång och cykelbane skylten, går jag till vänster, är det pilar går jag till höger.
Har förvisso aldrig råkat ut för att jag blivit utskälld för jag gått "fel", så länge man har koll och visar hänsyn mot varandra även där så vinner man mycket. :)

Jag har för mig att det egentligen inte finns några bestämmelser? Många verkar lobba för höger, jag tycker det känns säkrare på vänster sida för att jag då möter cyklisterna istället för att ha dom i ryggen.

Det finns olika vägmärken.
Vid separerade banor så ser man på vägmärket vilken sida som är för gående rep. cyklar, så det fungerar även om märkningen på marken inte är komplett.
Vid gemensam GC-väg måste det rimligen vara samma som i trafiken i övrigt. Kör till höger, gå till vänster.

Men sen tror jag det finns lokal kultur som är etablerad på vissa ställen och inte stämmer med skyltningen. Kanske främst när det är parallellt med vägar som gående håller sig på insidan, även om det inte är märkt som separerade banor. Jag har något i bakhuvudet om att jag en gång lärt mig att man ska göra så. Men tvivlar på ett det verkligen stämmer juridiskt, dock tycker jag det oftast funkar bra praktiskt.

Senast ändrad:
Jag har för mig att det egentligen inte finns några bestämmelser? Många verkar lobba för höger, jag tycker det känns säkrare på vänster sida för att jag då möter cyklisterna istället för att ha dom i ryggen.
Vad skulle vara grunden till att generella regeln fordon till höger och gående till vänster inte skulle gälla där?

Transportstyrelsen säger:
Du som promenerar är gående. Men också andra trafikanter betraktas som gående, till exempel de som åker spark, rullskidor och rullskridskor. Trafikreglerna gäller för alla trafikanter.
Det finns inga generella regler för vilken sida du som är gående ska använda på en gångbana, gångväg eller gång- och cykelväg.

Det kan finnas lokala föreskrifter och de är då utmärkta med vägmärken.

Här är de viktigaste trafikreglerna för dig som är gående:
  • Använd gångbanan eller vägrenen. Om det inte finns någon gångbana eller vägren får du använda cykelbanan eller körbanan.
  • Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen eller körbanan.

Du som promenerar är gående. Men också andra trafikanter betraktas som gående, till exempel de som åker spark, rullskidor och rullskridskor. Trafikreglerna gäller för alla trafikanter.
Det finns inga generella regler för vilken sida du som är gående ska använda på en gångbana, gångväg eller gång- och cykelväg.

• Använd gångbanan eller vägrenen. Om det inte finns någon gångbana eller vägren får du använda cykelbanan eller körbanan.
  • Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen eller körbanan.
Aha... så vänster sida gäller bara när man går på bilvägar. :idea:

Men då skulle jag baserat på praktisk erfarenhet säga att grundtipset är:
vänster sida, eller om det är direkt intill en större väg "innerst"
- ifall det inte verkar uppenbart att något annat är lämpligare,
och i de fall det finns en väletablerad lokal praxis följa denna.
Busenkelt och solklart, med andra ord :p

Aha... så vänster sida gäller bara när man går på bilvägar. :idea:

Men då skulle jag baserat på praktisk erfarenhet säga att grundtipset är:
vänster sida, eller om det är direkt intill en större väg "innerst"
- ifall det inte verkar uppenbart att något annat är lämpligare,
och i de fall det finns en väletablerad lokal praxis följa denna.
Busenkelt och solklart, med andra ord :p
Räknas inte cykelbanan som körbanan då?

Så svaret är att det inte finns någon regel :idea: Synd egentligen, då jag tycker det största problemet inte är vilken sida man ska vara på, utan att alla möts huller om buller då (iaf på den väldigt vältrafikerade gång-och cykelbanan i mitt område) hälften väljer vardera sida :up:

Så svaret är att det inte finns någon regel :idea: Synd egentligen, då jag tycker det största problemet inte är vilken sida man ska vara på, utan att alla möts huller om buller då (iaf på den väldigt vältrafikerade gång-och cykelbanan i mitt område) hälften väljer vardera sida :up:
Om den är så vältrafikerad och det blir problem så tycker jag det borde vara anledning för kommunen att reglera det. Skriv till dem och föreslå det.

Senast jag kollade rekommenderar NTF att man gör som på en bilväg dvs.fotgängare går på vänster sida i färdriktning och fordon på höger.

I praktiken verkar väldigt få praktisera detta. Tycker alla verkar vilja hålla sig på höger sida oavsett hur de färdas.

Senast jag kollade rekommenderar NTF att man gör som på en bilväg dvs.fotgängare går på vänster sida i färdriktning och fordon på höger.

I praktiken verkar väldigt få praktisera detta. Tycker alla verkar vilja hålla sig på höger sida oavsett hur de färdas.
Ja, det tycker jag med. Och även i joggingspåret. Majoriteten verkar tycka att det korrekta är att hålla till höger.

Om man som gångtrafikant håller till vänster och cyklist till höger. Vem ska "bryta" mot det när man möts?

Jag hamnade dessvärre även i en olycka förra året då den gående på vänster sida svängde höger rakt över min färdväg på höger sida. (Försökte kolla upp vad som gällde men tämligen oklart)

Om alla höll till höger och omkörning på vänster sida, som i biltrafik, ser åtminstone jag färre bekymmer.

Eller missar jag något?

Någon sorts oskriven regel i den här stan verkar vara att göra likadant som på de målade cykel- och gångbanorna, dvs att cyklisterna håller sig närmast fordonstrafiken. Jag tycker att det känns rimligt.

Om man som gångtrafikant håller till vänster och cyklist till höger. Vem ska "bryta" mot det när man möts?

Jag hamnade dessvärre även i en olycka förra året då den gående på vänster sida svängde höger rakt över min färdväg på höger sida. (Försökte kolla upp vad som gällde men tämligen oklart)

Om alla höll till höger och omkörning på vänster sida, som i biltrafik, ser åtminstone jag färre bekymmer.

Eller missar jag något?
Cyklist väjar för gående, på samma sätt som bilist väjar för gående i blandtrafik.

Ja, det tycker jag med. Och även i joggingspåret. Majoriteten verkar tycka att det korrekta är att hålla till höger.
Min ryggmärg säger det också i sammanhang med ren gångtrafik. På utpräglade (små) gångstråk i bostadsområden blir det så även om enstaka cyklister kan dyka upp där. Är det mer trafikerade GC-vägar så känns vänster naturligt så att man möter på samma sätt som på bilvägar.

Inser nu att i större städer finns nog en hel del folk som inte är vana att gå på bilvägar där man behöver hålla sig ordentligt längs sidan. Villagator räknas inte riktigt (måste lägga till att jag inte håller på vänsterregeln där heller om de är lågtrafikerade och rymliga) och sedan är så mycket av trafiken separerad.

De blandade GC-vägarna kan nog ofta bli som gångvägar, men där cyklisterna inte är förbjudna. Som gårdsgatorna, att det inte är delat på lika villkor, utan där ena parten har företräde till nyttjande av utrymmet? Väldigt ineffektivt som transportled för cykel om det är långa sträckor som är så med mycket folk. Förståligt om man då önskar sig mer trafikvett eller vill köra på bilvägen istället. Antar lösningen ska vara att oftare göra delade GC-vägar i de fallen?

Liknande trådar

Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är... 2 3
Svar
43
· Visningar
7 326
Senast: Avalbane
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 970
Senast: Zaria
·
Relationer (Ja tråden gäller samma kille och samma ex som i tråden "spökande ex" Jag tog aldrig upp oron med exet när jag borde, lät det...
Svar
9
· Visningar
2 097
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 831
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka