På vilka sätt jobbar ni?

via

Trådstartare
Det var väldigt svårt att sätta en rubrik, men det jag undrar över är på vilka olika sätt ni brukar jobba era hästar vad gäller tömkörning, longering, arbete vid hand, på lång töm, ridning osv? Nu menar jag arbete som handlar om skolning av häst och ryttare.

Själv jobbar jag allra mest uppsuttet. Jag jobbar en del vid hand och med longering. (Aldrig med inspänning).
Förut har jag tömkört väldigt mycket, men tycker att det fungerar bättre för mig att arbeta vid hand och att longera. (Vilket ju är en form av arbete vid hand fast på en längre lina.)
Det händer att jag arbetar på långa tyglar, vilket är något som jag skulle vilja lära mig mer om.
Jag rider klassisk fransk dressyr, men är utbildad ridskoleinstruktör (bl a) i botten.

Sv: På vilka sätt jobbar ni?

I år har det varit mycket uppsuttet kombinerat med arbete vid handen- i grundutbildningen av min häst. I höst vid igångsättning börjar jag först med (akademisk) longering, föjt av ridning och arbete vid handen. Och så försöker jag göra lite långa tyglar ibland, men är lite för lat...:o Ska bli bättre på det. :D
När det gäller tömkörning så har jag slutat med det sen jag upptäckte långa tyglar.
Och traditionell longering med inspänningar gör jag aldrig nuförtiden.

Sv: På vilka sätt jobbar ni?

Jag arbetar väldigt mycket från marken både med "handarbete" (jag går strax bakom bogen), long reins (jag går bakom höften) och med löslongering. Longerar ytterst sällan med lina, och aldrig med inspänningar.

Hur mycket av varje pass som är uppsutten träning varierar mellan olika hästar och deras dagsform. Nordisen rids 75% av tiden, halvblodet 20% och ponnyn inte alls längre (25 år gammal).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar