På tal om MH

Aliide

Trådstartare
Bråka har ju genomfört sitt MH. Och det var visserligen i början av April men kom på att jag nog inte nämnt det för er :o Annars brukar man tänka så fort något hänt; "Det här ska jag skriva på buke!" :angel:

Nåväl, MHt flöt på relativt bra faktiskt. Testledaren råkade trampa henne på foten vid leken, vilket gjort fröken lite sur. Hon hade ett väldans stort intresse på dumpen och skrammlet. Vilket inte förvånade mig. Allt ska bitas i!

Tyvärr vindade hon in det högra spöket, vilket gör att hon direkt kände att det var en skitrolig människa under. Fördelen är väl att hon analyserar bra, istället för att skita knäck när spöket kommer fram börjar hon sniffa för att sen agera.

Nåväl, jag har iallafall allt filmat. Men ni slipper den tråkiga aktiviteten. Där Fröken B kissade :angel:

Hälsning, kontakt och leken
http://www.youtube.com/watch?v=ntknGltqNtI

Jakten
http://www.youtube.com/watch?v=5VXjFaPRKTM

Avståndsleken
http://www.youtube.com/watch?v=Lo70cXzNdyE&feature=related

Dumpen
http://www.youtube.com/watch?v=QIM0dCvUS0g&feature=channel_page

Skrammel och spöken
http://www.youtube.com/watch?v=9PLYFkcOlks&feature=channel

Lek och skott
http://www.youtube.com/watch?v=BSa3z1ih9_Y&feature=channel

Jag är i stora drag jättestolt över min lilla tjej. Som visade sig vara social, lekfull (även döda ting kan lekas med!) och en bra nyfikenhet och avreaktion :bow:

Sv: På tal om MH

Men åh, vad fin hon är!!:love:
haha, vad rolig hon var som tog spökets luva och lekte med ;) och att hon hoppade i skramlet varje gång ni skulle gå förbi för att kolla om hon hade "kommit över det farliga". Samma sak med dumpen, hon förstod ju verkligen att det bara var tyg för man ser ju inte ens på henne att det hade hänt något där nån sekund tidigare.
Underbar hund du verkar ha!

Vad jag önskar mej en hund som kunde vara sån....*drömmer*
Jag ska nog starta min kooiker på ett mh-test för att få tävla brukset om vi nånsin blir uppflyttade från appellen. men det vete tusan om han ens skulle få godkänt, vi skulle nog få bryta:crazy:

Åh! Kul att det är filmat! Jag har aldrig sett MH, men nu ser man ju lite hur det går till..
Jag började dock fundera över det där med spöken.. Är det vanligt att hundar skäller sådär? Varför gör de det? Känns ju inte som om det borde vara konstigare att se något spöke sådär i skogen än att se en vanlig människa komma gåendes lite långsamt?

Jag har ju redan sett filmerna men det tåls att ses igen Samt att säga: Grattis till ett väl genomfört och trevligt MH!:D

Hon är så fin din Bråka-Kråka!:love:

Off topic:

På tal om spöken..

Om jag skulle gå mh med mina så skulle de nog tro att spöket var husse :o

090521-bi1.jpg

090521-bi3.jpg

Inte för intet jag kallar bi-utstyrseln för spökdress :rofl:

On topic igen:

Grattis till att det gick finfint :banana:

Vad fint det ser ut! Skulle vara roligt att se protokollet också :)

Jätte kul för mig att se, har ju bara sett SSPK:s raser och det är minst sagt lite andra reaktioner.

Åh! Kul att det är filmat! Jag har aldrig sett MH, men nu ser man ju lite hur det går till..
Jag började dock fundera över det där med spöken.. Är det vanligt att hundar skäller sådär? Varför gör de det? Känns ju inte som om det borde vara konstigare att se något spöke sådär i skogen än att se en vanlig människa komma gåendes lite långsamt?

Hundar brukar generellt bli rädda. Hotet ligger inte bara i lakanet utan mer i de stora svarta "ögonen". Nu vindade min hund in spöket så det var inte svårt för henne att räkna ut vad som dolde sig under :D

Men som sagt, många hundar blir bara rädda/arga vid första anblicken. Bråka stannar upp, börjar sniffa och sen, AH! Det är någon människa under! :idea:

Protokollet, direkt kopierat ifrån SKK.

Känd mental status
1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 5
2c.Lek 1 grip/dragk: 5
3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 5
3b 2.Gripande: 5
4.Aktivitet: 4
5a.Avst.lek intresse: 4
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 4
5d.Avst.lek leklust: 4
5e.Avst.lek samarb.: 4
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 3
6c.Överr. nyfikenhet: 4
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 5
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 4
8a.Spöken hot/agg: 4
8b.Spöken kontroll: 3
8c.Spöken rädsla: 1
8d.Spöken nyfikenhet: 5
8e.Spöken kontakt: 5
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 5
10.Skott: 1

Men åh, vad fin hon är!!:love:
haha, vad rolig hon var som tog spökets luva och lekte med ;) och att hon hoppade i skramlet varje gång ni skulle gå förbi för att kolla om hon hade "kommit över det farliga". Samma sak med dumpen, hon förstod ju verkligen att det bara var tyg för man ser ju inte ens på henne att det hade hänt något där nån sekund tidigare.
Underbar hund du verkar ha!

Vad jag önskar mej en hund som kunde vara sån....*drömmer*
Jag ska nog starta min kooiker på ett mh-test för att få tävla brukset om vi nånsin blir uppflyttade från appellen. men det vete tusan om han ens skulle få godkänt, vi skulle nog få bryta:crazy:

Hon är en rolig hund att leva med också :D

Att hon hoppar i skramlet hela tiden är samma sak som att hon biter i dumpen om och om igen. Hennes kamp- och leklust som går in. Allt SKA gå att leka med och dra i :angel:

Man ska inte underskatta sina hundar. Även min andra hund genomförde MHt. Inte lika fint som Bråkas. Men han klarade det och han är inte någon superhund!

Kul att se MH och vilken fin hund du har!

(fick sänka ljudet, Sigge började skälla ikapp med Bråka :p)

Man ska också tänka på att många känslor hos hunden byggs upp under provet. Det är lek, jakt och engagemang som drar upp hunden. Sen är det dumpe och skrammel som kan sätta lite fart på energin den också. Spökerna kommer sist i banan.

Utan att varit där och utan att känna Bråka det minsta tycker jag att hon visade på så stort engagemang vid spökerna och därför skäller hon. Hade hon varit lös i skogen och något konstigt kom hade hon nog snabbt tagit sig fram och konstaterat vad det var, då hade hon inte behövt skälla. Se hennes svans så engagerad hon är! Hon jobbar jobbar! I annat fall kan man ju även prata med sin hund och komendera den tyst, still, "bry dig inte" eller vad man nu vill, men nu ska man bara stå tyst och still och lämna över allt till hunden. Måste väl tillägga att Bråka verkar vara en pigg, alert och vaken hund med bra motor och det blir så klart en "eldigare" reaktion än hos en slö och trött hund. Jag ser det mest som frustation att hon ville fram :D

Att "larma" är också något som kan förekomma hos vissa hundar, dvs. att hunden vill påvisa att det ÄR något. Min ena hund ville skrämma bort skiten och den andra larmade, de skällde av helt olika anledningar så det finns inga enkla svar!

Huvudet på spiken!

Nästintill bara frustration sen har hon liggmarkeringar i söket, samt körs liggande i bevakningar. Så hon försöker ligga ner som på träning.

Hela hunden var inne i "tränings-filen" på MHt. Hon tog upp vart enda spår, markerade skyttens hörsellurar i trädet osv :crazy:

Himmel vad bra!!! Jag har inte hunnit kolla igenom alla filmerna men protokollet var ju fenomenalt!!
Jag gjorde MT:t med min Beauce i helgen och kom hem med 478 poäng, JÄTTEbra kamp och avreaktion men han skällde (!!!) på första skotten och stack sen som en kanonkula för att leta reda på skytten i skogen...och ville inte veta av Kaninen, jagade den men nosade sen bara... Suck! Mao vill man alltid ha mer än man får...!;)
Jättekul!!! Grattis! Söt är hon också!

Liknande trådar

Övr. Hund Gjorde MH med min dvärgpudeltik idag. :) Så här blev det: Kontakt 1a. 4: Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök. 1b. 3...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Var ju länge sedan som ni läste om min alldeles egna underbara terrorist Manson. Han utvecklas normalt och är, enligt mig o några mer, i...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka