På tal om försäkringar

Migo

Trådstartare
Hur gör ni som har flera hundar men ej är kennelregistrerade, har ni mängdrabatt hos försäkringsbolaget?

Jag är jättenöjd med mitt bolag och kan absolut inte tänka mig att ha hundarna oförsäkrade, men det är klart att man gärna skulle ta emot lite mängdrabatt när man har tre hundar fullförsäkrade i samma bolag...

/Migo
Som nästan betalar ett valppris om året bara i premier på de tre kokopellarna

Sv: På tal om försäkringar

Jag har mina 3 i samma bolag, men även en häst och hemförsäkring i samma bolag. På rabatten sparar jag in 1,5 hundförsäkring om året. Sen, iochmed hemförsäkringen och hundförsäkringen i samma bolag, har jag också riktigt bra villkor om jag skulle bli sjuk och hundarna måste vara på pensionat osv.

Har 2 hästar i ett annat bolag och det är som natt och dag att ringa de 2 olika (de 2 största i landet).

Mina andra försäkringar är tyvärr låsta i annat bolag, och där tvärvägrar jag att ha djuren försäkrade.

Har hundarna i Sveland och är jättenöjd, allt annat i länsförsäkringar och där kommer jag aldrig försäkra in något nytt...

Jag har hundarna, hem och 1 häst i If, där lägger jag alla nya försäkringar. Hade hemförsäkring i Sveland innan, men tyckte inte alls att deras service gick att jämföra med If, så jag bytte. De andra 2 hästarna är i Agriam krångligare bolag får man leta efter, dessutom ersätter de ju typ ingenting på häst längre...

Vilket bolag har du?

Edit: såg att du svarat. Är din erfarenhet att Agria är krångliga och ersätter dåligt på hund också?

Jag valde sveland på grund av att de ersätter tandskador, något jag absolut inte ångrar i Boss fall (på tre månader slog han av två stora tänder.).

Har en bekant som jobbar åt Folksam, vet att deras premier är lägre men då täcker de inte tänderna.

Agria har jag enbart hört dåligt om, och har tråkiga erfarenheter själv. Aldrig mer säger jag bara.

/Migo

Förlåt lite trådkap :)

Ska försäkra in en valp och kollade in premien på If. Det var ju hutlöst dyrt :eek: Vi har alla andra försäkringar i Länsförsäkringar och en hund i Folksam. Är i och för sig nöjd med Folksam, men funderar på att ta den nya i Agria. Kanske det blir billigare med If om man har rubbet där?

Kapa på, jag är den siste som kan klaga på att folk drar ifrån ursprungsämnet:angel:

Och det var ju faktiskt försäkringar, så du är ju inte OT!:D

Är det verkligen dyrt..?? Jag vet att jag kollade, för typ 8 år sen (:D) och då var det inte dyrt. Mina hundar ligger runt 3000/år, utan rabatt och då har jag fast självrisk (den kostar ju lite extra, men är guld värd för mig) och VetvårdExtra.

Kolla villkor och inte bara priset är väl mitt tips. Vet att If ex. ersätter MR-röntgen och CT om det är rekommenderat av veterinär, det gjorde inte Folksam när en bekant hund nyligen blev allvarligt sjuk.

Fast självrisk är ju himla värdefullt!

Hur fungerar era bolag med höjningar på livvärdet efter hand som man meriterar? Är det samma lista hos alla eller skiljer det sig?

Hörde att man kan öka livvärdet efter Hdröntgen och genomför MH, stämmer det?

(I min gren ger meritering löjligt lågt mervärde på försäkringen, men det är värdefullt eftersom det bedömer arbetsförmåga. Användbarhetsförsäkringen täcker förlorad arbetsförmåga om den är dokumenterad med meriter innan - klart värt!)

Är det verkligen dyrt..?? Jag vet att jag kollade, för typ 8 år sen (:D) och då var det inte dyrt. Mina hundar ligger runt 3000/år, utan rabatt och då har jag fast självrisk (den kostar ju lite extra, men är guld värd för mig) och VetvårdExtra.

Kolla villkor och inte bara priset är väl mitt tips. Vet att If ex. ersätter MR-röntgen och CT om det är rekommenderat av veterinär, det gjorde inte Folksam när en bekant hund nyligen blev allvarligt sjuk.

3779 per år, fick jag det till. Folksam motsvarande vetvårdsbelopp och liv ger 2826 kr per år. Agria nästan en tusenlapp billigare än Folksam första året pga valprabatt 30%.

Villkor är det jag grävt ner mig i under ett dygn, nu. Blir galen på allt man ska ta i beaktande!

Hur fungerar era bolag med höjningar på livvärdet efter hand som man meriterar? Är det samma lista hos alla eller skiljer det sig?

(I min gren ger meritering löjligt lågt mervärde på försäkringen, men det är värdefullt eftersom det bedömer arbetsförmåga. Användbarhetsförsäkringen täcker förlorad arbetsförmåga om den är dokumenterad med meriter innan - klart värt!)

Vet att både Folksam och Agria kan höja livvärdet efter meritering. Med hur mycket vartefter hittar jag inte i försäkringsvillkoren. Ingen av försäkringskonsulenterna på Agria eller Folksam nämnde ökat liv efter Hd-röntgen och MH. Har aldrig hört talas om det heller.

Kan säga att jag har haft stor nytta av den fasta självrisken 2 gånger, dels när Fortune körde vetvårdsbeloppen i taket vid sin första sjukdom och dessutom andra gånger när hon också blev dålig och riskerade CT-röntgen osv.

Höjningarna har jag utnyttjat 2 gånger. Utgick från 10' i livvärde på båda två och höjde den ena för ev SVCH, vilket blev 21' och den andra för SVCH och en SV-titel, blev 23'.

Sissa: har du lagt in hunden under någon kategori, typ jakt/avel osv. Det brukar sänka priset att ha dem som jakthundar tex.

Sissa: har du lagt in hunden under någon kategori, typ jakt/avel osv. Det brukar sänka priset att ha dem som jakthundar tex.

Jag la in som bruks. Kanske fel kategori. Ska träna (och förhoppningsvis tävla) viltspår bland annat. Vi ska inte jaga praktiskt. Ska de ligga inne som jakt ändå? Det är en jakthund.

Jag kan så klart ge besked hur If`s rabatter fungerar:
3 hundar eller fler + att du är uppfödare (behövs ej reg kennelnamn) = med uppfödarrabatt + 15% If + rabatt (se nedan)
Mängd rabatt hund: 4 eller fler som inte är till avel, se ovan + 20% If + rabatt.
Har du minst 5 hundar kan du få en extra rabatt om du väljer hög självrisk (behöver inte väljas på alla, utan du bestämmer själv vilken/vilka du vill ha detta på)
Har man minst 7 hundar kan man teckna flockförsäkring som är en väldigt bilig veterinärvårds försäkring för dom med många hundar.

If + rabatt får man om man har: hund/häst, hem, villa, fritidshus, båt, MC, EU-moped, husbil, person (ej ren olycksfall)
Bil ger + rabatt men får inte själv (sedan 1.8 2011 då bilpremierna sänktes)
If + rabatt max 20% / försäkring = minst 4 försäkringar

Det finns fler rabatter, men det här är de viktigaste tex får uppfödare 100:- för varje förmedlad valpköpare

När det gäller höjning av livvärde så följer If , SKK`s värderingslista vilket jag skulle tro att de flesta bolag gör. Ingen höjning sker automatisk utan försäkringstagaren måste själv höra av sig

Kan man som privatperson få tag i SKKs värderingslista?

Jag har Agria och har mängdrabatt baserat på samtliga försäkringar vi har i Länsförsäkringar.
Vet att många är missnöjda med Agria men jag har haft dem på häst och hund länge och det har aldrig varit problem. Min erfarenhet är också att de om man vill ha en ordentlig försäkring blir billigare än de andra.

Ang värdehöjning så har vi kunnat höja Camaro från 13000 till 20000 baserat på att hon blivit äldre samt tagit lite meriter (excellent och CK) i utställningsringen. Blev knappt någon skillnad på premien.
Att tänka på är att man höjer värdet direkt och inte väntar om man nu vill höja, man får ju reservation för allt som hänt innan höjningen. Camaro har tex fått reservation på livdelen för öroninflammation..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 552
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
2
Svar
21
· Visningar
1 908
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 995
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 023
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025