På lördag ska vi hämta min häst :)

Skreppur

Trådstartare
Huga, min mage pirrar så jag knappt kan äta. På lördag morgon sla vi åka till Linköping och hämta hem våran shettis, Fänlids Cornelia :love:

Vad ska man tänka på när en ny häst har anlänt, skriv allt som ploppa rupp. Vad man bör göra, vad man absolut inte får göra osv.
En fråga, hur snart kan man börja aktivera hästen? Jag har tänkt att gå små promenade i början, kan man börja redan dagen efter?

Sv: På lördag ska vi hämta min häst :)

Jag tycker gott att dom kan få vara ifred i några dagar så att dom blir trygga i sin nya miljö, det kan kanske tyckas tråkigt när man får hem en ny häst men du får väl sitta i hagen och berätta hur mycket du älskar henne!!!!

Tack för snabbt svar! Det var det jag tänkte, hon ska stå i boxen över natten, jag har valt några böcker jag ska ta med och läsa för henne.

Första dagarna går jag lite promenader med hästen och låter den få vänja sig vid den nya miljön. Verkar den inte bry sig utan är lugn så rider jag en kortare sväng med hästkompisar efter 2-3 dagar.
Lycka till med den nya hästen!

Så du tycker att man dagen efter kan ta en liten promenad med henne? :)

Det ser du på hästen. Verkar hon lugn och ha funnit sig tillrätta så är det nog inga problem!

Precis som Jennis skrev så syns det på hästen. Blir den upprörd över att bli tagen från stallet så strunta i det, verkar den bara nyfiken så är det väl bara att gå en liten sväng ;)

Min förra kille tog det flera månader innan han var så pass hemmastadd så att jag kunde rida honom ordentligt (före det så snurrade han bara runt på stället och böjde halsen m.m.)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 541
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 715
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama