På landet får man tåla att det finns djur.

Smulu

Trådstartare
Läste en artikel i DN precis och håller med helt och hållet! Flyttar man till ett hus 60 meter från ett stall så får man baske mig tåla att det luktar häst!!

Sv: På landet får man tåla att det finns djur.

Visst var artikeln bra!

Om man har en allergi, är själv allergiker, får man faktiskt anpassa sig efter situationen ibland och inte kräva att hela världen ska ta hänsyn till en!

Tycker att kommunens agerande var mycket märkligt. Förstår en en kommun med det geografiska läget att just möjligheten att flytta ut ett par mil från storstan och kunna hålla sig med häst är en av kommunens stora attraktionskrafter!

Ja det är väl tämligen bevisat att man inte får allergiska besvär av hästar i en hage utomhus. Det är otroligt konstigt att vissa kommuner vill begränsa hästar i hagar men samtidigt accepterar hundar och katter i lägenheter! Det finns ingen rim och reson alls.

Kanske vill kommunledningen inte ha några djur i sin kommun? Det kanske stör dem att se hästar när de är på väg till golfbanan?

Jag tycker att alla hästaägare i den här kommunen skall skriva till de politiska partiernas lokalavdelningar och fråga hur de ställer sig till det här. Påpeka att deras svar kommer att påverka röstningen i nästa kommunval!

TomasN skrev:
Ja det är väl tämligen bevisat att man inte får allergiska besvär av hästar i en hage utomhus. Det är otroligt konstigt att vissa kommuner vill begränsa hästar i hagar men samtidigt accepterar hundar och katter i lägenheter! Det finns ingen rim och reson alls.

Huvudet mitt på spiken!!!

TomasN skrev:

Kanske vill kommunledningen inte ha några djur i sin kommun? Det kanske stör dem att se hästar när de är på väg till golfbanan?

Jag tycker att alla hästaägare i den här kommunen skall skriva till de politiska partiernas lokalavdelningar och fråga hur de ställer sig till det här. Påpeka att deras svar kommer att påverka röstningen i nästa kommunval!

Hm, faktum är att min sambo får kliande hals av att gå förbi ett stall, så jo det förekommer. Vi var ute och gick i vårsolen då det började klia, när vi kom en 20 m längre fram, förbi en träddunge, så ser vi att där är en ridskola med hästar i hagen. Han är hästallergisk så vi förstår att kliandet måste komma därifrån.
MEN både han och jag tycker att om vi skulle flytta till landet (han drömmer om en gård) så får han tåla att där finns både kor, grisar, får och hästar i närheten. Till skillnad mot vissa av de i den här kommunen då.

Förresten så kanske de vill ha golfbana där hästhagarna ligger?!
Ibland tycker jag det blir så fånigt när allt ska vara så kliniskt rent. Lite skit rensar magen. Vi behöver få i oss baciller då får vi bra immunförsvar och slipper vara sjuka så ofta.

Finns artikeln ute på nätet?

Jag tycker också man får tåla att det finns djur på landet. Men en del verkar inte förstå det. Eller ännu värre dom som tycker bara för man har djur så är man en allmän djurpark!

Öh, ja... Om man inte har djuren på landet, var ska man ha dem då? I stan eller??

Förutsätter att en person som inte vill ha djur på landet är vegan.

Det verkar sm en del allergiska flyttar på landet för att kunna förstöra en hästgård eller två.Vad ska man annars tro när de vet att de kommer bo granne med hästägare å ändå flyttar dit?Då får man fan skylla sig själva.Jag är allergisk mot hundar å katter å jag vet att inte flytta bredvid en hundanläggning/gård.Blir så förbannad! :mad:

Det anser jag också helt solklart. Vill man slippa "lantdjur", då bor man i stan!
Men ngt så enkelt verkar skitsvårt för vissa puckon att förstå! :devil:

Hurra, äntligen görs det något för oss allergiker! Jag kräver att alla björkar huggs ner, alla fält med timotej och gråbo måste brännas, katter ska utrotas. Och eftersom jag är dammallergiker också så måste ni se till att ha välstädat hemma ifall jag skulle råka gå förbi :idea:

( :angel: )

eller så köper man tillräckligt mycket mark runt sitt hus så man själv kan bestämma om där ska gå djur eller inte :idea:

Fraggel_Tess skrev:
Finns artikeln ute på nätet?

Jag tycker också man får tåla att det finns djur på landet. Men en del verkar inte förstå det. Eller ännu värre dom som tycker bara för man har djur så är man en allmän djurpark!

Ja! www.dn.se skrolla ner lite.

Svaghetens tyranni

chrysler skrev:
Det verkar sm en del allergiska flyttar på landet för att kunna förstöra en hästgård eller två.
Det där beteendet, som jag kallar svaghetens tyranni, ser man i många olika sammanhang.

Jag förstår att man kan behöva visa särskild hänsyn till vissa människor, men det innebär inte att de inte ska behöva bjuda till själva. När en människa på ett manipulativt sätt utnyttjar ett problem, är det egentliga problemet nog ofta av psykisk natur.

Sv: Svaghetens tyranni

Butros skrev:
Det där beteendet, som jag kallar svaghetens tyranni, ser man i många olika sammanhang.

Här är ett exempel:

När man byggde bostäder i norra hamnen i Helsingborg var det långa köer till lägenheterna där - följdaktligen blev priserna höga. Många av de som flyttade dit var lite äldre människor som sålt sina villor och fått bra betalt.
Första sommaren, sedan båtsäsongen kommit igång, dröjde det inte många veckor innan de boende började klaga på fritidsbåtarna i hamnen. Någon blev bländad av reflexer från kromdetaljer på båtarna när han satt på balkongen och åt frukost. En annan klagade på att det blev ett visslande ljud i masterna när det blåste.
En tredje klagade på att fönstren blev prickiga av salt när det regnade och blåste.....

Immer

Sv: Svaghetens tyranni

Immer skrev:
En tredje klagade på att fönstren blev prickiga av salt när det regnade och blåste.....

Aha! Kräver alltså omedelbart att kommunen avlägsnar havet!!

:D fniss. Att folk orkar reta sig så mycket går över mitt förstånd.

Att folk orkar!Har de inget liv!! :crazy:

Ärligt att folk orkar.

Vi har en "intressant" granne till vårt stall, jag begriper inte varför kärringen bor på landet, hon hatar allt vad djur heter, går totalt i taket om en häst har skitit på vägen för då käna hon ju kära i det så luktar det häst skit i hennes garage (undrar om människan inte hat ratt på sin bil??), det går inte att mötas på vägen med en tranport efter bilen men hon kan inte stanna i tid eller backa ens tre meter det är den med transporten som får backa 200 m om det behövs (nu tänker jag inte göra det om jag möter henne, jag väntar tills hon backar oavsett hur lång tid det tar), hon ringer och skäller på bönderna som arrenderar hennes mark när de spridit ut gödsel på åkrarna för då luktar de i hennes sängkläder som hon måsta ha på vädring varje dag, dett amed mycket mer, jag fattar inte varför hon ens vill på på landet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 189
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka