På gränsen till vanvård?

Lihna

Trådstartare
Man brukar ofta höra talas om hästägare som egentligen inte borde ha häst, de har kanske inte råd eller tid. Hästarna tas inte omhand korrekt och är håglösa i brist på aktivitet. Men vad säger man till de här människorna när man stöter på dem själv?

Jag har sedan ett halvår tillbaka stått i ett finfint kollektivstall, stooora marker och boxar. Tolv hästar och tredubbelt så många människor som pysslar, rider och skämmer bort. Ägaren är själv inte hästintresserad, men hjälper oss ekonomiskt med redskap, elektronik, ridebanebygge osv. Ett väl fungerande stall med ett härligt gäng människor. Men det finns en häst...

Hästen är strax över två år gammal, borde vid det här laget alltså vara på gång i sin utbildning. Hästen har haft träns på sig någon gång, och sadel. Men är absolut inte tränad regelbundet. Han ska iväg på inridning i februari, eventuellt. Första gången de verkade hovarna på den här tvååringen var för ett par veckor sedan. Första gången i hans liv. Detta efter påtryckningar från övriga hästägare och tillsägelse av stallchef. Han har en inkorrekt benställning, inget grovt men det såg riktigt illa ut när hovarna var långa. Tandläkare har aldrig varit ute. Hästen blir nästintill aldrig hanterad av sina ägare, då de kommer och mockar och gör foder mellan 20.30-21.30 för att sedan åka därifrån. Hästen är då intagen av övriga då vi givetvis ej lämnar den själv i hagen.

Under sommaren har de inte sett till honom överhuvudtaget. Trots att jag vid flera gånger sade till att han hade sår, fästingar så hände inget. Det slutade med att jag plockade bort fästingar och tvättade sår, ute i sommarhagen. De andra hästarna hade flugmedel, så det var som att allt ohyra drogs till unghästen som inte hade något.

Hästen är rastlös och blir ibland yster av all energi han har, övriga hästägare vågar inte leda hästen, utan de brukar ropa på mig eller någon annan "modig". Men hästen är världens snällaste, lite ung, dum och ouppfostrad bara. (vilket iof inte är så bara, tänk om elvaåringarna som har ponnier skulle leda in honom när han blev yster? Han har ingen respekt överhuvudtaget för människor)

Han blir aldrig, sällan borstad, ingen kärlek överhuvudtaget. En klapp på mulen av någon förbipasserande - man har ju sin egna häst att sköta, inte har man tid att gulla med honom, fast han trånar och ber.

Ägarna är aldrig med på stallmöten, hjälper inte till med något. De är väldigt trevliga och så, men verkar nästan lite dumma som inte förstår att deras häst behöver tas omhand. Äldsta dottern ville sälja honom när hon för ett par månader sedan flyttade långt bort. Men mamman ville behålla honom. Mamman och pappan har ingen hästvana överhuvudtaget. Yngsta dottern har en egen häst och går på hästgymnasium. Hon har inte tid för unghästen och ses i stallet någon gång. Under mitt halvår har hon varit där ett tiotal gånger.

Förstår ni situationen? Det är mest det här med hovarna som jag är ledsen över, hur kan man göra så mot en unghäst? Han blir ju inte slagen eller så, han blir inte hanterad alls! Ni kanske kan föreställa er hans tomma blick? varför tar ingen hand om mig? Varför blir jag aldrig pussad på mulen av min matte? Att strunta i en häst så totalt... sommaren ser jag som vanvård, han sågs till, men inte av dem. Man orkar liksom inte tag tag i de här människorna, varje gång man försöker så är det "ja, jo, jaha" men inget händer!

Råd?
 
Sv: På gränsen till vanvård?

Hyresvärden får väll ställa ett ultimatum, låter som det är lättaste vägen att gå eftersom ägaren inte helelr är med på stallmöten osv.

Om hästen nu är fixad i hovarna är det ju svårt att påvisa någon vanvård, för för övrigt verkar hästen i mina ögon på helt ok.
 
Sv: På gränsen till vanvård?

Du kan alltid ringa er lokala djurombudsman och be denne ringa och prata med ägarna. Det kanske får dem att förstå läget bättre?!
 
Sv: På gränsen till vanvård?

Att dom inte pysslar med hästen är väl upp till dom. Hästen mår knappast dåligt av att inte bli borstad varje dag. Det är ju en unghäst. Man måste inte rida in dom bara för att dom snart är 3 år. Sen att hovarna inte sköts det är en annan sak.
 
Sv: På gränsen till vanvård?

Om hästen är ute länge på dagarna och går med andra hästar i stora hagar så ser jag inget fel i att den inte gör något. Det är ju inte så att hästen far illa av att inte borstas, tränas och liknande så länge den har möjlighet till mycket utevistelse med kompisarna i roliga hagar.

Tror att du läser in för mycket mänskliga känslor i hästen.

Min treåring som hanteras mycket står också och vill att man skall greja med henne så fort man är i stallet. Hon är en riktigt pussgurka som älskar när man står och gullar med hennes mule (brukar stå och somna då). Men det är ju mest för min skull och inget som hästen far illa av att jag låter bli att göra.

Det som däremot är allvarligt är att de ej sett till hästen under sommaren, att de ej tagit hand om hovarna (även om de tydligen tagit tag i det nu) och att hästen är svår att leda.

Då ägarna verkar sakna en del hästkunskap så skulle jag tro att det är där problemet ligger. Ni får helt enkelt be stallägaren ta en ordentligt pratstund med ägarna. Kanske kan ni komma överens om att ni hjälper till genom att ge en liten utbildning i grundläggande hästkunskap?

Men att gulla och hålla på med hästen är inte ett måste. Det är snarare vi som har behov av det än hästen.

De verkar ju inte helt opåverkbara med tanke på att de tagit tag i hovvårdsbiten och att de skall skicka iväg hästen för utbildning. Vilket faktiskt låter väldigt förnuftigt med tanke på deras okunskap.

Mvh

Tora
 
Sv: På gränsen till vanvård?

Det är en unghäst den ska i mina ögon inte göra något! Ok den ska vara så hanterad så den går att leda till hagen utan skaderisk.

Men verka hovar, kolla tänder, tvätta sår mm ska ju självklart göras.
 
Sv: På gränsen till vanvård?

Jag tycker inte de verkar så farligt. Unghästen är skodd och på väg till inridning.

Inte älskar min häst mig mer för att jag ger den en puss på mulen, tvärtom, hon hatar att bli rörd på mulen.

Jag skulle absolut inte kalla detta "på gränsen till vanvård" Det finns SÅ MYCKET VÄRRE.

Det enda denna unghäst kanske "saknar" är att någon borstar honom osv.

Smart endå av hästens ägare att skicka honom på skolning, de har väl resonerat så att de får "ta hand" om tränsningen och så vidare.

:)

Men rart att du bryr dig. :bow:
Lite knepigt förstås om han är brallig att leda... Tacksamt att du är där och kan leda honom! Tänk att du gör hästen en tjänst, inte ägarna! :rofl:
 
Sv: På gränsen till vanvård?

delvis kl
Men det här är ju inte vanvård. Hästen har mat, hästkamrater, står i ett, efter vad som framgår, bra stall? Att inte plocka fästingar på en unghäst kan nog knappast ses som vanvård.

Hästen ska skickas iväg på inridning i början av det år han fyller 3. Låter helt normalt? Han leds dagligen in och ut ur hagen, dvs hanteras alldeles lagom mycket.

Det hade kanske varit bättre ur hästsynpunkt om han fick gå på lösdrift med jämnåriga, men där hade han inte blivit mer hanterad eller fått fler fästingar bortplockade.

Hovvården får naturligtvis inte släpa efter, men det låter osannolikt att en 2,5 åring aldrig fått hovarna verkade.

Fjolligt.
 
Sv: På gränsen till vanvård?

Det är en unghäst den ska i mina ögon inte göra något! Ok den ska vara så hanterad så den går att leda till hagen utan skaderisk.

Men verka hovar, kolla tänder, tvätta sår mm ska ju självklart göras.

Håller helt med!
 
Sv: På gränsen till vanvård?

*kl*

Jag förstår dig men det är inte direkt vanvård... prata med stallägaren och se om den kanske kan ta ett snack med ägarna om att hästen börjar bli lite väl vild av att inte hanteras så mycket? Jag anser inte att ledas ut och in ur stallet är tillräcklig hantering för en 2,5åring, de behöver få hovarna kratsade och kontrollerade varje dag, bli borstad för att få bort obehaglig smuts, visiterad etc. Dels för att upptäcka avvikelser och för att hästen ska vänja sig vid människor och att någon tar på den!

Inte så sunt att skicka iväg en helt ohanterad halvt vild treåring på inridning och vem har sagt att situationen blir bättre bara för att den åker iväg i tre månader? Visst, det finns säkert många som bara plockar sina treåringar från lösdriften och kräver sen underverk på tre månader hos unghästtränaren... men det är inte speciellt uppskattat vad jag förstått. Det ska åtminstone gå att leda den "normalt", borsta den, lyfta hovar etc.

Nä.
Även om hästen inte lider rent psykiskt (och vem vet, den kanske mår dåligt av att gå runt med lera upp över öronen, stenar i hovarna etc)
så ska den ju tränas i att hanteras av människor, ffa om man står inackorderad och det är inte upp till övriga att träna den...
 
Sv: På gränsen till vanvård?

Det enda man skulle kunna anmärka på är hovarna men allt annat du skriver är knappast vanvård.

Fixa tänderna på en tvååring!!?? Har aldrig gjort. Inte heller har jag ridit in en så tidigt treåring. Finns ingen mening med det enligt mig.

Och träns varför??

Och varför skall den motioneras?? Den är bara två år.
 
Sv: På gränsen till vanvård?

Man brukar ofta höra talas om hästägare som egentligen inte borde ha häst, de har kanske inte råd eller tid. Hästarna tas inte omhand korrekt och är håglösa i brist på aktivitet. Men vad säger man till de här människorna när man stöter på dem själv?

Jag har sedan ett halvår tillbaka stått i ett finfint kollektivstall, stooora marker och boxar. Tolv hästar och tredubbelt så många människor som pysslar, rider och skämmer bort. Ägaren är själv inte hästintresserad, men hjälper oss ekonomiskt med redskap, elektronik, ridebanebygge osv. Ett väl fungerande stall med ett härligt gäng människor. Men det finns en häst...

Hästen är strax över två år gammal, borde vid det här laget alltså vara på gång i sin utbildning. Hästen har haft träns på sig någon gång, och sadel. Men är absolut inte tränad regelbundet. Han ska iväg på inridning i februari, eventuellt. Första gången de verkade hovarna på den här tvååringen var för ett par veckor sedan. Första gången i hans liv. Detta efter påtryckningar från övriga hästägare och tillsägelse av stallchef. Han har en inkorrekt benställning, inget grovt men det såg riktigt illa ut när hovarna var långa. Tandläkare har aldrig varit ute. Hästen blir nästintill aldrig hanterad av sina ägare, då de kommer och mockar och gör foder mellan 20.30-21.30 för att sedan åka därifrån. Hästen är då intagen av övriga då vi givetvis ej lämnar den själv i hagen.

Under sommaren har de inte sett till honom överhuvudtaget. Trots att jag vid flera gånger sade till att han hade sår, fästingar så hände inget. Det slutade med att jag plockade bort fästingar och tvättade sår, ute i sommarhagen. De andra hästarna hade flugmedel, så det var som att allt ohyra drogs till unghästen som inte hade något.

Hästen är rastlös och blir ibland yster av all energi han har, övriga hästägare vågar inte leda hästen, utan de brukar ropa på mig eller någon annan "modig". Men hästen är världens snällaste, lite ung, dum och ouppfostrad bara. (vilket iof inte är så bara, tänk om elvaåringarna som har ponnier skulle leda in honom när han blev yster? Han har ingen respekt överhuvudtaget för människor)

Han blir aldrig, sällan borstad, ingen kärlek överhuvudtaget. En klapp på mulen av någon förbipasserande - man har ju sin egna häst att sköta, inte har man tid att gulla med honom, fast han trånar och ber.

Ägarna är aldrig med på stallmöten, hjälper inte till med något. De är väldigt trevliga och så, men verkar nästan lite dumma som inte förstår att deras häst behöver tas omhand. Äldsta dottern ville sälja honom när hon för ett par månader sedan flyttade långt bort. Men mamman ville behålla honom. Mamman och pappan har ingen hästvana överhuvudtaget. Yngsta dottern har en egen häst och går på hästgymnasium. Hon har inte tid för unghästen och ses i stallet någon gång. Under mitt halvår har hon varit där ett tiotal gånger.

Förstår ni situationen? Det är mest det här med hovarna som jag är ledsen över, hur kan man göra så mot en unghäst? Han blir ju inte slagen eller så, han blir inte hanterad alls! Ni kanske kan föreställa er hans tomma blick? varför tar ingen hand om mig? Varför blir jag aldrig pussad på mulen av min matte? Att strunta i en häst så totalt... sommaren ser jag som vanvård, han sågs till, men inte av dem. Man orkar liksom inte tag tag i de här människorna, varje gång man försöker så är det "ja, jo, jaha" men inget händer!

Råd?
Tecken på vanvård i detta fall är otillräcklig hovvård samt brist på daglig tillsyn. Det är det hela... Daglig tillsyn (av hästägaren eller av någon denne har utsett) och att hovarna ska verkas efter behov är lagkrav. Att hästen i övrigt inte hanteras och pysslas med är inte att betrakta som vanvård. När det gäller att slå hästar osv. så rubriceras det som djurplågeri och inte vanvård. Det är en skillnad mellan dessa begrepp, men samma straffsats.
 
Sv: På gränsen till vanvård?

Men hästägaren är ju enligt upgift i stallet en timme varje kväll, mellan 20.30 och 21.30 eller vad det nu stod. Förmodligen sker nån form av tillsyn under den timmen...
 
Sv: På gränsen till vanvård?

Man brukar ofta höra talas om hästägare som egentligen inte borde ha häst, de har kanske inte råd eller tid. Hästarna tas inte omhand korrekt och är håglösa i brist på aktivitet. Men vad säger man till de här människorna när man stöter på dem själv?

Jag har sedan ett halvår tillbaka stått i ett finfint kollektivstall, stooora marker och boxar. Tolv hästar och tredubbelt så många människor som pysslar, rider och skämmer bort. Ägaren är själv inte hästintresserad, men hjälper oss ekonomiskt med redskap, elektronik, ridebanebygge osv. Ett väl fungerande stall med ett härligt gäng människor. Men det finns en häst...

Hästen är strax över två år gammal, borde vid det här laget alltså vara på gång i sin utbildning. Hästen har haft träns på sig någon gång, och sadel. Men är absolut inte tränad regelbundet. Han ska iväg på inridning i februari, eventuellt. Första gången de verkade hovarna på den här tvååringen var för ett par veckor sedan. Första gången i hans liv. Detta efter påtryckningar från övriga hästägare och tillsägelse av stallchef. Han har en inkorrekt benställning, inget grovt men det såg riktigt illa ut när hovarna var långa. Tandläkare har aldrig varit ute. Hästen blir nästintill aldrig hanterad av sina ägare, då de kommer och mockar och gör foder mellan 20.30-21.30 för att sedan åka därifrån. Hästen är då intagen av övriga då vi givetvis ej lämnar den själv i hagen.

Under sommaren har de inte sett till honom överhuvudtaget. Trots att jag vid flera gånger sade till att han hade sår, fästingar så hände inget. Det slutade med att jag plockade bort fästingar och tvättade sår, ute i sommarhagen. De andra hästarna hade flugmedel, så det var som att allt ohyra drogs till unghästen som inte hade något.

Hästen är rastlös och blir ibland yster av all energi han har, övriga hästägare vågar inte leda hästen, utan de brukar ropa på mig eller någon annan "modig". Men hästen är världens snällaste, lite ung, dum och ouppfostrad bara. (vilket iof inte är så bara, tänk om elvaåringarna som har ponnier skulle leda in honom när han blev yster? Han har ingen respekt överhuvudtaget för människor)

Han blir aldrig, sällan borstad, ingen kärlek överhuvudtaget. En klapp på mulen av någon förbipasserande - man har ju sin egna häst att sköta, inte har man tid att gulla med honom, fast han trånar och ber.

Ägarna är aldrig med på stallmöten, hjälper inte till med något. De är väldigt trevliga och så, men verkar nästan lite dumma som inte förstår att deras häst behöver tas omhand. Äldsta dottern ville sälja honom när hon för ett par månader sedan flyttade långt bort. Men mamman ville behålla honom. Mamman och pappan har ingen hästvana överhuvudtaget. Yngsta dottern har en egen häst och går på hästgymnasium. Hon har inte tid för unghästen och ses i stallet någon gång. Under mitt halvår har hon varit där ett tiotal gånger.

Förstår ni situationen? Det är mest det här med hovarna som jag är ledsen över, hur kan man göra så mot en unghäst? Han blir ju inte slagen eller så, han blir inte hanterad alls! Ni kanske kan föreställa er hans tomma blick? varför tar ingen hand om mig? Varför blir jag aldrig pussad på mulen av min matte? Att strunta i en häst så totalt... sommaren ser jag som vanvård, han sågs till, men inte av dem. Man orkar liksom inte tag tag i de här människorna, varje gång man försöker så är det "ja, jo, jaha" men inget händer!

Råd?

Du får det att låta mkt. värre än det faktiskt är. Du har iof. rätt i hovbiten, men nu när de har insett problemet förstår inte jag varför du gnäller så mkt. Hästen är bara 2 år! Bättre att de rider in hästen lite senare än för tidigt. Varför ska de kolla munnen? Ta bort ev. vargtänder underlättar ju, men det behöver man inte göra i den åldern, då de fortfarande växer. Det finns måååånga andra hästägare som aldrig låtit nåt proffs titta på deras häst tänder,varför - jo, hästen har inte påvisat några som helst problem med betslet. Att hästen är svårledd - det finns det många som är, han har säkert bråttom in till stallet och få mat och på morgonen ut till det fria. Testat kedjegrimskaft?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 068
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hur hanterar ni er irritation kopplat till hästen? Har haft min häst sedan februari i år och hon är så fruktansvärt pillig med mulen...
2
Svar
27
· Visningar
2 582
Senast: SkorpSmulan
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp