På äldre dagar..? *Bonusbild*

Sv: På äldre dagar..? *Bonusbild*

Vad får han för mat? kan säga med en gång att färdigblandningar är helt förkastliga, framför allt för gamla kaniner, pellets är bäst.. (obs, ej mataffärs-varianten)

och äter han mycket hö?

kan ju vara så att han får i sig något han inte kan hantera så att säga :)

KL

Jag knapplånar lite med en fråga.

Har en 8-årig kaninfarbror, dvärgvädur, innekanin i allra högsta grad. Ligger helst och sover under köksbordet eller sitter och titta ut genom vardagsrumsdörren - oavsett om den är öppen eller stängd.
Han är pigg och glad och fin i pälsen. Har aldrig varit tjock men jag tycker nog att han tunnat ut lite sista tiden. Kan ju vara åldern.
De senaste dagarna har han dock börjat dricka väldigt mycket vatten. Nånstans i huvudet ringer varningsklockor om njurar/lever.
Nån som varit med om något liknande?

Min kanin jag hade när jag var yngre blev på äldredagar precis likadan.... om jag klappade på honom så kissade han oxå ibland flera gånger....när han är så gammal som din är det nog tyvärr början på slutet. Låter ju som om han precis som min fick problem med njurarna....Han levde som innekanin och blev oxå 8år

Han äter pellets - djuraffärsvarianten - och har gjort det hela sitt liv. Hö tar vi av hästarnas och värdena är jättebra. Sen älskar han morötter och det får han mest varje dag, sallad gillar han också men han blir dålig i magen så det får han inte. Blåbärsris är mums, julgran (och julgransbelysning) likaså. I övrigt är han ganska kräsen på käket.
Slemhinnor är såvitt vi får titta rosa och fina, men det kan ju vara början på slutet i vilket fall.
Han är ju gammal och har nog haft en ganska bra kaninliv - men man har ju liksom vant sig vid att någon kommer stormande emot en när man går upp på morgonen och alltid finns där runt fötterna.

Naw:D

Lilla hamlet har anpassat sig så pass att han ger sig ut i stallgången på äventyr medans jag mockar, så knackar jag och ropar på honom när jag är klar, så kommer han skuttandes tillbaka in i boxen igen:love:

Har märkt att han tycker det är obehagligt när man går mot honom och rör sig för mycket, men det är väl pga. att han är halvblind, så försöker bara tänka på att knacka och prata, låta han lukta på mig och sådana saker istället :)

Ja, chansen är väl stor att han gjort sitt här i livet, generellt så lever inte de större kaninerna lika länge tyvärr:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka