På äldre dagar..? *Bonusbild*

salladfinger

Trådstartare
Ännu en tråd om min älskade lilla Hamlet, för er som följde tidigare tråd så bor kaninen nu i box med min häst, under nattetid så får han dock sitta i bur inne i boxen, utan botten med ett fleecetäcke över, han trivs kanonbra och hästen låter honom vara ifred, så allt är frid och fröjd i djurriket så att säga:)

31801826.jpg

Det jag undrar över, är detta ögonfenomen, att ögonen rinner, på bilden syns det att pälsen blivit "kladdig", och han tycker att det är sååååå skönt när man börjar gnugga och rengöra pälsen, rengör med natriumklorid varannan dag, men det blir knappast bättre mer än för stunden.. Så vad har ni för knep till era "ögonkaniner"?

Sedan funderar jag ännu en gång över fodret, har köpt pelleterat stampefoder, och det äter han mer än gärna, han får väl ungefär en näve om dagen, han har såklart fri tillgång till vatten och hösilage, men trots att han har gått upp i vikt, fått mycket bättre päls och allt, så känns han fortfarande tanig, mage har han ju helt klart, men inte mycket annat.. hur känner man egentligen att kaninen är i bra fysisk hälsa?

Senast ändrad:
Sv: På äldre dagar..? *Bonusbild*

...så känns han fortfarande tanig, mage har han ju helt klart, men inte mycket annat.. hur känner man egentligen att kaninen är i bra fysisk hälsa?
När det gäller hästar så kan en tanig kropp men stor mage tyda på proteinbrist, det skulle inte förvåna mig om det även kan gälla kaniner. Söt var han iallafall :)

jo visst är han :D

jag är inne i liknande tankebanor, men eftersom de inte har samma typ av muskelsättning som hästar, och har välvda vassa ryggar så vet jag inte alls vad det är jag ska känna efter :confused:

Är han ute och skuttar i gräset kan det vara mask det är fråga om.
Symtomen brukar vara avsmalnad med rund mage samt ökad aptit.
Man brukar ibland kunna se mask i bajset.

Har dock själv haft problem på mina kaniner förut, där de blivit smala/kantiga men med runda (väldigt spända) magar.
Avmaskade utan någon som helst effekt.
Till slut bytte jag foder och då blev de till slut bra igen.

Det kan även vara så också att han helt enkelt är kantigt byggd.
Vissa kaniner är så och känns "vassa" över ryggen även om magen är rund och go.

Gällande ögonen så har jag bara haft en hane med ögonproblem.
Hans ögon började rinna så fort hösten kom.
Lösningen var att flytta in honom och tvätta ögonen med ljummet kamomillte de dagar det rann.
Till slut försvann det i princip, när han bott inne ett tag.

Joo tanken har slagit mig att det kan vara mask eftersom han börjat dricka mer än vanligt och är jäätte matglad, men hur avmaskar man en kanin? :o

Vad gäller ögonen så har han haft så hela livet, utan uppbrott eller försämring, oavsett om han bott inne, i stall, eller ute, så skulle tro att det är för trånga tårkanaler som ställer till det, tycker mig dock ha sett en liten förbättring sen han flyttade till stallet (mindre terpentin i spånet, bättre tempererad luft, mer rörelsefrihet?). Men frågan är hur fasen det ska hållas rent? hans päls blir ju som kladdiga dreads under ögonen mot nosen :crazy:
det jag kan komma på skulle vara att badda med alsollösning eller liknande, men det känns inte så schysst om det skulle råka komma i ögonen på stackarn :(

hur gör du med kamomill?

Ta inte alsolösning nära ögonen, det kan aldrig vara bra. Använd vanligt vatten istället om ni har bra vatten. Är du osäker på kvaliten så koka det först. Tvätta varje dag så slipper han nog dreds.

Ge kan lite lusernhack, det är nyttigt och mina kaniner har gillat det :) (mkt proteiner i det).

Sen kanske han inte tål spån? Med tanke på de rinnande ögonen.

Man avmaskar genom att använda samma medel som för hund och katt (Axilur).
0,5ml/kg kroppsvikt, ges i 5 dagar och upprepas efter 14 dagar igen.

Gällande kamomillen så gör jag som med vanligt te, men låter det svalna tills det är lite ljummet bara.
Sen doppar jag lite bomull och baddar vid ögonen.

smart :idea:
att jag inte tänkt på lucern tidigare:grin:
och tack _ninni.. får gå och köpa avmaskning på en gång då :)
nja funderade också om han var spån-allergisk, men för några år sen så smet han från sitt gamla stall och var borta i flera dagar, men hade fortfarande rinniga ögon när han kom hem igen :crazy:

tror att han har en svacka, för igår var han lite loj och kändes varm, sen nös han till några gånger också.. så bäddade in buren ordentligt, får se om det blir bättre efter att han avmaskats då, kan ju också vara ett tecken på mask att immunförsvaret börjar bli dåligt?

tror att han har en svacka, för igår var han lite loj och kändes varm, sen nös han till några gånger också..

Jag behöver säkert inte skriva det, men håll lite extra koll på honom om nu de närmaste dagarna så han inte blir sämre. Äldre kaniner är ju inte lika tåliga, och en liten förkylning kan påverka dem mycket.

Vad har kaniner för temp? Ifall du kanske borde ta och kolla så han inte har feber :)

Ifall du vill prova ett annat underlag till buren så har de kommit med hampa-strö. Jag har köpt det till hästarna och tyckte det verkade vettigt, inte lika dammigt som spån. Det hade en massa andra bra egenskaper som större uppsugningsförmåga mm . Ett tips bara, kostar ju inte så mycket att prova :) .

Jag har de senaste dagarna gett mina kaniner lite lusernpellets också. Men jag är lite nojjig eftersom lusernpellets sväller ganska mycket och man inte bör ge hästarna det torrt, så har jag bara gett kaninerna smulat. De verkar tycka det är OK också, de sätter inte i sig hur mycket som helst, men varierar lite mellan hösilaget och lusernen.
Min hane hade gått ner lite i vikt tyckte jag men nu är han snart perfekt igen

nej, absolut inte lucernpellets till en stackars kaninmage, det är en dålig ide.. alla som någon gång låtit lucernpelletset ligga blötlagt vet vad jag pratar om, det sväller till tre-fyra gånger sin storlek, blir kletigt som lim, och om det inte späds nog så blir det som betong..:crazy:
däremot lucernhack!:idea: samma konsistens som hö, småhackat och lättuggat.

nej, absolut inte lucernpellets till en stackars kaninmage, det är en dålig ide.. alla som någon gång låtit lucernpelletset ligga blötlagt vet vad jag pratar om, det sväller till tre-fyra gånger sin storlek, blir kletigt som lim, och om det inte späds nog så blir det som betong..:crazy:
däremot lucernhack!:idea: samma konsistens som hö, småhackat och lättuggat.

vad använder du för konstig lusern? :confused:
visst att det sväller, det har jag skrivit :) . Men lim? Betong?
Lusernen jag använder blir porös och faller isär vid blötläggning.

Var försiktiga med lucern. Det går att ge, men det innehåller massa kalcium som kan ge urinsten mm.

Ang. hullet så kan det vara mask, men det kan också vara så att en näve inte räcker? Nu börjar det ju bli kallare också.

Rinnande ögon kan bero på mycket. Det kan bero på rund huvudform som ger tunna tårkanaler. Man KAN söva ner kaninen och skölja ur de så brukar det bli bättre iaf tillfälligt, men sövning är alltid riskfyllt på kaniner och framförallt när de är gamla så det är nog inte att rekommendera (men du kan ju be veterinären göra det om han ska sövas ner av nån annan anledning i framtiden).
Det kan också bero på att kindtänderna ligger och trycker mot tårkanalen. Då har de alltså vuxit fel eller blivit för långa/vassa. Om han alltid haft så och äter bra så är det dock mindre troligt, men risken finns. Även det måste det till veterinärredskap för att se, men kaninen kan vara vaken.
Det kan bero på ögoninflammation. Du kan testa med salvan Noviform (finns på apoteket) och se om det blir bättre.
Det kan också bero på om han sitter dragigt.

Tvätta av med saltlösning och ev. noviform, skulle jag göra.

Edit: En kanin behöver inte speciellt mycket protein om den inte är digivande eller liknande. De kan dessutom utvinna protein väldigt effektivt ur tex hö. Om de får för mycket protein ser man genom att "nattbajsarna" (ni vet de mjuka kladdiga som ska ätas upp) ligger kvar.

tack för tipset, han har ju fri tillgång på hösilage och vatten, samt att han får lite godis (morot, hårdbröd) när han är lös, utöver det får han en liten näve stampefoder, och en liten näve av det nya specfodret jag köpt (ska vara bra för gamlingar om de t.ex blivit lite dåliga på att tugga hö osv), tror inte det blir för lite, för ofta så har han kvar några bitar dagen efter, han har alltså i princip fri tillgång på allt kan man väl säga.. Han är ju okastrerad och väldigt livlig, så han har aldrig varit tjock och löper nog ingen risk att bli det heller :)

Lucern kommer han bara få en näve av då och då, det jag vill uppnå är att han äter mer Strå, för magens skull, och ev att det kanske ökar aptiten för övriga höet.. (blandar ihop dem)

(Jo, lim/betong.. skulle aldrig ge lucernpellets torrt till något djur öht, eftersom man inte har någon aning om hur mycket vätska djuret har i magen och hur mycket det kommer svälla)

Ta inte alsolösning nära ögonen, det kan aldrig vara bra. Använd vanligt vatten istället om ni har bra vatten. Är du osäker på kvaliten så koka det först. Tvätta varje dag så slipper han nog dreds.

Men det stod ju natriumklorid? Vilket är utmärkt och tom bättre än kokt vatten till ögontvätt. Säljs som det på apoteket också.
Om nu inte TS råkat skriva fel och skrivit alsollösning innan redigeringen då..

/Förvirrad Cattis

Mina kaniner med ögonproblem tvättade jag med Vätesuperoxid, 3 % lösning.

När vet var ute och vaccinerade hästen så kollade hon också på kaninen, hon fastställde -precis som jag misstänkt, att han är näst intill blind på båda ögonen, har en väldigt "grumlig" pupill, eller vad man nu kallar det.. Hon skrev ut en ögonsalva eftersom han var lite irriterad i ögonen, men hon såg inte att han hade någon skada/ovanlig vätska i ögonen, utan trodde som mig att detta är medfött och så länge vätskan i ögonen är klar så är det lugnt, har använt denna salva ett tag nu, men det blir knappast bättre..
ska klippa bort lite päls runt ögonen så det kliar lite mindre, annars verkar det inte vara mycket jag kan göra för honom..
Vad gäller vikten kan jag glatt meddela att han nu är säkert ett kilo tyngre, ett kilo gladare, och tio kilo piggare :D

KL

Jag knapplånar lite med en fråga.

Har en 8-årig kaninfarbror, dvärgvädur, innekanin i allra högsta grad. Ligger helst och sover under köksbordet eller sitter och titta ut genom vardagsrumsdörren - oavsett om den är öppen eller stängd.
Han är pigg och glad och fin i pälsen. Har aldrig varit tjock men jag tycker nog att han tunnat ut lite sista tiden. Kan ju vara åldern.
De senaste dagarna har han dock börjat dricka väldigt mycket vatten. Nånstans i huvudet ringer varningsklockor om njurar/lever.
Nån som varit med om något liknande?

Har inget bra svar, men kolla hans slemhinnor efter gulare färg om du inte redan gjort det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka