Djurjouren

Trådstartare
Nån som testat den och har något att säga? Positivt som negativt. Jag är känslig för hormoner och har aldrig kunnat ta några utan bieffekter men någon sa att detta ska ge en mer lokal effekt (hur nu DET är möjligt) och att man kanske tåler den bättre. Den ska väl sättas in på mensens första dag om jag inte missförstod?

Sv: P-ring

Har använt p-ring nu i två månader och är helnöjd. Hade tidigare sprial i 5 år som jag inte alls var nöjd med. Jag har haft en menstruation och den var smärtfri och normal. Jag har inte haft några biverkningar alls.

Coop

Jag har haft p-ring i ca 1 år nu och är hur nöjd som helst :) Inte märkt av några bieffekter och tycker den är otroligt smidig! Nu skall väl också tilläggas att jag inte är direkt hormonkänslig. P-stav funkar jag inte på men har tidigare tagit p-piller och största problemet där var att jag glömde bort att ta dom :p

Men som sagt, trivs super med ringen. Väldigt smidigt med påminnelser i telefonen när jag ska ta ut den och när jag ska sätta in en ny. Enda nackdelen är att jag får ta ut den vid sex, för sådana som tycker att avbrott för att ta på kondom förstör grejen så kan väl det ha ungefär samma effekt. Nu brukar visserligen pojkvännen plocka ut den när han ändå är där inne med fingrarna, men ja :p I övrigt tycker jag den är toppen!

Jag har ingen erfarenhet av dem själv men har också hört det att den (liksom hormonspiral) ska "verka lokalt" men alltid varit mycket skeptisk till det. Den utsöndrar ju hormoner som transporteras med blodet, och blodet är ju inte "lokalt" någonstans. Tror snarare det är väldigt individuellt hur man blir påverkad precis som resten av alla p-metoder som finns :)

Har haft p-ring ca 6 månader nu, funkade super i början! Men nu har allt fuckat ur, haft "mens" i 1,5 månad och är sjuk illamående.
Är egentligen jättenöjd men tydligen tycker inte min kropp om den längre :(

Jag testade men min åkte ut. Troligtvis fick jag väl inte in den på rätt sätt, men det var alldeles för bökigt för min smak. Sen tål jag inte heller hormoner så bra så det kändes inte värt det.

Idag har jag kopparspiral och är väldigt nöjd med hur lite arbete som krävs från mig och att den är hormonfri :)

Min bm varnade för benskörhet efter längre användning ( 2år) så jag ser den inte som ett alternativ.

Vad hade hon för belägg när det gäller benskörhet? Jag har aldrig hört det och hittar inget när jag googlar. Har haft p-ring i många år så jag vill gärna veta.

Väcker en gammal tråd. Min gynekolog skrev ut P-ring till mig men jag har inte hämtat ut dem än. Ville egentligen ha hormonspiral men det ville inte denna gyn. sätta in. Snackade någonting om att slidväggarna skulle bli skörare och tunnare och vad det var. Kopparspiral tyckte hon inte heller jag skulle ha av någon anledning (minns ej vad hon sa).

Helst ville hon att jag skulle käka piller trots att jag ett flertal gånger sa att jag inte funkar på det (migrän, PMS från helvetet m.m.) + att jag ju blivit gravid under tiden jag ätit minipiller. Gyn. sa att det inte var möjligt att få migrän av p-piller för de ordinerade ju t o m det för att få bort migrän och PMS :meh: :arghh:
Men jag vägrade ändå eftersom jag ju vet vad jag har för erfarenheter. Då tyckte gyn. alltså att jag skulle ha p-ring. Jag är dock skeptisk.

Av en del som skrivit här så verkar det som att ringen kanske ändå inte är det bästa alternativet om man är hormonkänslig?

Min bm varnade för benskörhet efter längre användning ( 2år) så jag ser den inte som ett alternativ.

Den borde väl inte ge upphov till det med tanke på att den innehåller östrogen.

Däremot finns det nog fog för att oroa sig för bentätheten när man använder med östrogenfria preparat med bara progesteron. Vad gäller t.ex. Cerazette så är rekommendationen egentligen att man ska mäta bentätheten regelbundet eftersom det teoretiskt sett kan leda till benskörhet på sikt men det är något som aldrig sker i praktiken eftersom man ännu inte har sett dessa biverkningar.

Hoppsan, såg nu att det var en gammal tråd!

Jag har NuvaRing och haft det i 3-4 år tror jag? Hur nöjd som helst. Mensen kommer som en klocka, tar jag ut ringen på söndag så kommer mensen på torsdagen och så sätter jag i ringen igen på söndagen därefter så slutar mensen på tisdagen (man har ju ringen i 3 veckor, sen utan ring 1 vecka). Sparsam mens första dagen/dagarna och även de sista, så jag upplever mensen som mindre än vad jag haft tidigare. Kan möjligen känna av den vid sex (vid vissa ställningar) men då brukar jag ta ut den. Den kan vara ute ur kroppen upp till 3 timmar utan avtagande effekt så att säga. Kan tycka den är lite knepig att få in, men det beror nog på anatomiska saker snarare än på själva ringen (kan exempelvis inte använda tampong).

Jag har NuvaRing och haft det i 3-4 år tror jag? Hur nöjd som helst. Mensen kommer som en klocka, tar jag ut ringen på söndag så kommer mensen på torsdagen och så sätter jag i ringen igen på söndagen därefter så slutar mensen på tisdagen (man har ju ringen i 3 veckor, sen utan ring 1 vecka). Sparsam mens första dagen/dagarna och även de sista, så jag upplever mensen som mindre än vad jag haft tidigare. Kan möjligen känna av den vid sex (vid vissa ställningar) men då brukar jag ta ut den. Den kan vara ute ur kroppen upp till 3 timmar utan avtagande effekt så att säga. Kan tycka den är lite knepig att få in, men det beror nog på anatomiska saker snarare än på själva ringen (kan exempelvis inte använda tampong).

Typ det jag läst mig till o undrar varför det verkar vara så oanvänt (sett till sökträffar)? Låter supersmidigt!!

Typ det jag läst mig till o undrar varför det verkar vara så oanvänt (sett till sökträffar)? Låter supersmidigt!!
Jadu ingen aning! Jag tycker det är hur smidigt som helst. Folk kanske inte litar på att det funkar? Jag har då iaf aldrog blivit på tjocken under mina år med ring, trots oskyddat sex. Nu kan ju såklart alla vara olika känsliga för hormoner och graviditet men det har funkat för mig iaf :)

P-ring är underbart och enkelt.

Jag fick tyvärr svamp av den även fast man inte "kan" få det av ringen.

Lillasyster hade likadant.

Jag har ingen erfarenhet av dem själv men har också hört det att den (liksom hormonspiral) ska "verka lokalt" men alltid varit mycket skeptisk till det. Den utsöndrar ju hormoner som transporteras med blodet, och blodet är ju inte "lokalt" någonstans. Tror snarare det är väldigt individuellt hur man blir påverkad precis som resten av alla p-metoder som finns :)
Gammal tråd men jag kan inte låta bli att svara.

Självklart finns det hormonella preparat som fungerar lokalt. Du lär komma upp i väldigt höga doser Prednisolon per os i lungvävnaden, för att motsvara betydligt mindre doser Pulmicort för att ta ett exempel.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
1
· Visningar
538
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama