Sv: P-ring

Den borde väl inte ge upphov till det med tanke på att den innehåller östrogen.

Däremot finns det nog fog för att oroa sig för bentätheten när man använder med östrogenfria preparat med bara progesteron. Vad gäller t.ex. Cerazette så är rekommendationen egentligen att man ska mäta bentätheten regelbundet eftersom det teoretiskt sett kan leda till benskörhet på sikt men det är något som aldrig sker i praktiken eftersom man ännu inte har sett dessa biverkningar.

Hoppsan, såg nu att det var en gammal tråd!

Men nej! :cry:
Inte mina underbara cerazette. Har redan benskorhet i slakten hua kommer nog bryta benen av att ga i trappor nar jag ar 80 da jag haft cerzette sen jag avr 15 ar :(

Typ det jag läst mig till o undrar varför det verkar vara så oanvänt (sett till sökträffar)? Låter supersmidigt!!

Tror det är dels som @Bison redan nämnde, att de är ganska så dyra, men också att det fortfarande verkar vara piller som är det vanligaste som tas upp som förslag på p-medel. Det är nu några år sedan jag haft något hormonellt preventivmedel, men minns att det var jag själv som tog upp och frågade om annat än p-piller. Hade bl.a. en tid p-spruta, och för sköterskan som gav sprutorna så var detta helt nytt och obekant trots att hon arbetat länge som sköterska.
P-ring var det också jag själv som frågade om, då jag tror det var en kompis som skaffat det och gillat det. Trodde att saker och ting hade ändrats sedan den tiden, att de blivit bättre på att informera om olika alternativ, men tyvärr så verkar det inte vara så.
Och vad jag tyckte om nuvaring? Jag tyckte det fungerade bra, kan inte påstå att jag hade några biverkningar av dem, men då har jag inte varit jättekänslig för hormoner heller så. Smidigt och enkelt tyckte jag också att det var, jämfört med att behöva komma ihåg ett piller varje dag.

Gammal tråd men jag kan inte låta bli att svara.

Självklart finns det hormonella preparat som fungerar lokalt. Du lär komma upp i väldigt höga doser Prednisolon per os i lungvävnaden, för att motsvara betydligt mindre doser Pulmicort för att ta ett exempel.

Ja, och skillnaden mellan systemiska och lokala hormonbehandlingar är att piller måste ha mycket högre halter pga att de ska först genom matsmältningen och sen bearbetas av levern. Jag läste att för hrt är det nästan 90 % som försvinner och inte kommer dit det ska sas.

Medan plåster, ring etc tas upp direkt i huden och blodbanen och det krävs en mycket mindre mängd för att fungera. Det ger också en mycket jämnare hormonnivå än piller.

Tror också att priset avskräcker en del. Jag har haft ring i några år, är ganska nöjd men har nu börjat få galen huvudvärk som jag även fick av P-piller. Åt neovletta i 10 år och fattade inte att det var orsaken till huvudvärken förrän jag slutade med hormoner öht, hade ingen huvudvärk alls under det året. Och nu har det som sagt kommit tillbaka, men jag kämpar emot! Haha

Skjuter upp mensen hela tiden, sätter in en ny ring ist för uppehåll, brukar funka upp till 3 månader i rad. Tycker dock att det är lätt att glömma att byta, 3 veckor går fortare än man tror..

Tror också att priset avskräcker en del. Jag har haft ring i några år, är ganska nöjd men har nu börjat få galen huvudvärk som jag även fick av P-piller. Åt neovletta i 10 år och fattade inte att det var orsaken till huvudvärken förrän jag slutade med hormoner öht, hade ingen huvudvärk alls under det året. Och nu har det som sagt kommit tillbaka, men jag kämpar emot! Haha

Skjuter upp mensen hela tiden, sätter in en ny ring ist för uppehåll, brukar funka upp till 3 månader i rad. Tycker dock att det är lätt att glömma att byta, 3 veckor går fortare än man tror..

Det kan vara pga att du skjuter upp att du får huvudvärk. Testa normal cykel och se om det hjälper.

Är tydligen vanligt att få huvudvärk av kontinuerlig progesteronbehandling.

Det kan vara pga att du skjuter upp att du får huvudvärk. Testa normal cykel och se om det hjälper.

Är tydligen vanligt att få huvudvärk av kontinuerlig progesteronbehandling.
Sköt ju upp mensen med pillren också, provade med neovletta att köra strikt enligt schema sista året pga andra orsaker (kände mig nedstämd osv) för att se om det hjälpte, men jag hade migränliknande huvudvärk varannan var tredje vecka då också..sen när jag slutade helt hade jag inte huvudvärk en enda gång på hela det året. Då fattade jag ju att det var pillren..
Så tror inte det har någon betydelse, har jobbig mens också så det är pest eller kolera :p

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
1
· Visningar
538
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama