P.R.E och andalusier

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dolores_88
  • Startdatum Startdatum
Sv: Re: P.R.E och andalusier

Vilken snygging! :d :love:

Bara en fråga: Varför korsar man P.R.E. och Lipizzaner? Vad vill man ha ut av en sådan korsning som man inte får om man avlar renrasigt? (Detta är absolut ingen kritik, jag är bara nyfiken! ;) )

Sv: P.R.E och andalusier

ja varför korsade jag dom två :angel: Antar att jag var nyfiken hur avkomman skulle bli och att stoet är ett mycket bra avelsto och dessutom så ligger ju P.R.E hästen bakom Lippizzanerhästen.
Hingsten och stoet passar dessutom varandra som handen i handsken :D Avkomman som du kunde se på bilderna blev precis vad jag önskade. Förhoppningsvis så kommer han att visa framhovarna på dressyrbanorna med sin ägarinna.
Ska dessutom göra om kombinationen till våren igen.
Hoppas på ett sto denna gång , Kan tala om att jag har mest renrasiga avkommor här hemma men ser inget fel i att korsa två raser som kompenserar varandra.
Hoppas du har fått svar på din undran ;)
MVH tesora(före detta ninjo)

*lånar tråd och svarar både Jen och CL*

Jorå... grabben e både fiiiin och stooor... :love: ;) :D
Men jag har snällt förklarat (läst hotat... :crazy: ) att om han har den minsta lilla tanke om att bli över 170, då säljs han... :angel: :D

Jag tror han lyssnade på mig... För tillfället har han hållt sig på ung 155 de sista månaderna... Så han vill nog stanna kvar hos mamma.. ;) :D

Och givetvis är du välkommen hit, vilken dag du vill Jen!! (Ja, du också CL, ifall du vill!!) :bump: :bump:

Sagani el. tesora:

Fantstiskt fin liten kille! Blir lite nyfiken på vad det är för stam på lipizzanern (modern?)?

Ser ut att ha blivit en väldigt lyckad kombination.

:bow: Tack så mycket!!! ja han är en liten (stor) pärla :love:
men nu satt du mig på det hala fick lov att plocka fram mammans stamtavla :angel: Inte så bra på lippizzaners stam då ....... :o
men hon heter Pluto Attika . U: neapolitano csinos E: pluto XXVI-4
Jag är MYCKET nöjd med kombinationen, Hon har ett antal renrasiga föl som är bra !men ingen unge som är så bra som denna kombination :love: Ska betäcka henne med min hingst till våren igen och då hoppas jag på ett sto ;)
ha det bäst TESORA :banana:

Jag svarar jag med... ;) Men istället för att berätta Attikas stam, så drar jag lite om hans mentalitet och så. Haft att göra med många lippizzaner innan (jobbat på lippizzaner-stuteri), träffat många trevliga, men ingen har en sådan mild och fridsam mentalitet som Atrevido. Kombinationen är utmärkt, det har gett mig en trevlig "liten" ;) krabat! Nu är han snart 15 månader, en riktig slyngel - men from som ett lamm!! Han är inte mycket hanterad, gått på hingstbete hela sommaren. Men trots det är han kanon att ha att göra med, inga problem med någonting alls. Han funkar med alla hästar, följer en som en hund och lyssnar. Visst, han är unghingst - nafsar lite - men lyssnar och förstår direkt när man säger nej. Gör han något hyss så kommer han direkt igen och ber om ursäkt. Finns inte ett ont i hästen, kommunicerar väldigt bra med både hästar och människor. Han är helt enkelt underbar att ha att göra med, trots den lilla hantering han fått. Han har fått hantering på det viset att han blivit ryktad lite då och då, samt ledd till hage fram o tillbaka (förutom på hingstbetet då!) utan problem. Helt enkelt en liten ängel!!!! :bump: :bump:

Ja de är inte alltför ofta man träffas en lipizzaner av mildare typ (har en riktig tufiing i stallet själv), ni verkar ha lyckats utmärkt, lycka till med den lille!

Tesora; Tack för stammen, ska titta på den lite närmare!

Nä... :) Det är därför denna korsningen fungerar så bra, han har fått hela mentaliteten ifrån pappa. Han är mycket mer P.R.E än lippizzaner, men det beror ju på att lippizzanern har ju P.R.E i sig från början. Det är en cool liten grabb jag har i stallet!! ;)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar