"P-piller" till hund? :O

A

Angely

Det är en stor uställning för hundar här i Stockholm i November, eller December, minns inte vilket. Vår salukitik har enligt uppfödaren riktigt goda chanser att klara sig bra, så då vill vi ju naturligtvis satsa på att ställa ut henne där!

Nu till problemet. Hon kommer antagligen löpa under just den perioden, panik!! Och det går ju inte att ha en löpande hund på utställning, speciellt inte en såpass stor :mad: Så jag undrar, finns det inte p-piller eller liknande som man kan ge till hundarna, för att så att säga, "skjuta upp" det hela?

Mycket tacksam för snabba svar!
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

Du kan ge både Promon och Perlutex/Gestapuran till tiken om du vill skjuta upp löpet. Det är samma p-piller man ger katter. Ring och prata med din veterinär.
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

Varför går det inte att ha en löpande hund på utställning? Det trodde jag var tillåtet. Jag har då ställt min hund som löpt. Däremot får du inte tävla, eller göra MH MT med hunden om den löper.
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

Du får ställa ut din hund även när den löper. Så det är bara att anmäla och åka :)
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

Min fråga när folk vill ha tabletter för det här ändamålet är: Anser du att tiken är utan avelsvärde? Är du villig att ta kostnaden för en ev livmoderop. om det strular.
Om tiken är utan avelsvärde varför då ställa ut alt gå jaktprov.
PL
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

Har aldrig använt mig av några "preparat" i sånt syfte till min tik, har aldrig ens haft en tanke på det. Skulle löpet krocka med nått får man köra den naturliga metoden att fara till någon annan tik som löper och hoppas att den tiken "drar igång" min tik tidigare annars är det bara att ta det som det kommer!

Men jag blev nyfiken.....vad är det som kan gå snett vid användning av dessa preparat? Är det lika riskabelt för både katter och hundar eller gäller detta bara hundar?
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

Men jag blev nyfiken.....vad är det som kan gå snett vid användning av dessa preparat? Är det lika riskabelt för både katter och hundar eller gäller detta bara hundar?

Vid långvarigt användande ökar risken för juvertumörbildning, utveckling av diabetes mellitus och livmoderinflammation. P-spruta vet jag kan slå ut hela reproduktionsförmågan hos katter iaf så det skulle jag under inga som helst omständigheter använda på ett avelsdjur.

Jag använder inte gärna p-piller till mina katter men har gjort det "vid behov".

Tikar behöver man ju sällan ge p-medel eftersom de löper så pass sällan.
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

Om tiken är utan avelsvärde varför då ställa ut alt gå jaktprov.
PL

För att utvärdera sitt avelsresultat? Det är väl rätt så viktigt att utvärdera de hundar man föder upp så att man har koll på vad avelsdjuren lämnar och om man är på rätt spår i aveln eller?

Sedan finns det ju de som märkligt nog tycker att sådana där grejer är roliga, avelsvärde eller inte. ;)
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

Ok! Tack för infon! Är intressant att veta!
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

När det gäller hund o tillfällig användning är det en kraftigt ökat risk för livmoderproblem i följande löp, större risk än vid regelbunden användning av p-sprutor där tiken aldrig mer får löpa.
PL
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

När det gäller hund o tillfällig användning är det en kraftigt ökat risk för livmoderproblem i följande löp, större risk än vid regelbunden användning av p-sprutor där tiken aldrig mer får löpa.
PL

Intressant! Men samtidigt (på nått konstigt vis!:angel: ) tycker jag att det är bra att det är risker med användandet för hur mycket skulle det inte skjutas fram och tillbaka helt i onödan bara för "om uti fall att"........ja jag tror det skulle kunna missbrukas rejält om man inte riskerade skador på hunden!

Men vad vet jag det kanske används mycket ändå :confused:
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

Intressant! Men samtidigt (på nått konstigt vis!:angel: ) tycker jag att det är bra att det är risker med användandet för hur mycket skulle det inte skjutas fram och tillbaka helt i onödan bara för "om uti fall att"........ja jag tror det skulle kunna missbrukas rejält om man inte riskerade skador på hunden!

Men vad vet jag det kanske används mycket ändå :confused:

På katter används det enormt mycket, tyvärr, trots riskerna och många veterinärer skriver hellre ut p-piller till honkatter än att kastrera dem "för tidigt".

På hund är det väl vanligast att dessa preparat används på hanar, sk. kemisk kastrering.
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

Kan det vara ett alternativ till att kolla om en riktig kastrering hjälper?

Det är väl oftast så det används (för namnet till trots så innebär injektion med dessa hormoner inte att hunden kastreras kemiskt, han kan fortfarande göra valpar men driften tilll det dämpas som regel), men det ger inte alltid en bra bild av hur kastrering verkligen påverkar hunden.
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

Nog sprutas det en hel del tikar. När det gäller hanhundar anser jag att det inte är något bra sätt att kolla om riktig kastrering skulle hjälpa. Vi sprutar en hel del äldre hundar med prostatabekymmer.
PL
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

En p-spruta ska ges 1 månad innan beräknat löp, detta ska aldrig ges till tikar som man har tänkt att avla på senare. Det finns tikar som aldig har kommit igång med sina löp efter en p-spruta och risken för juvertumörer ökar. Så jag rekomenderar dig att ställa ut din löpande tik men hålla " en låg profil" på utställningen och låt tiken ligga så avskilt du kan i en bur.
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

Tillåtet är det, men frågan är huruvida smart det är. :crazy: Att ha en blödande kåt tik på ett ställe där det säkerligen lär finnas massa hanhundar. :crazy:
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

Ja men precis :) Vi har inga som helst planer på valpar, har just införskaffat den här tikens lilla systerdotter, så vi har fullt upp som det är! :) Men när Marie (Kennel Badavie) som ju flera gånger har blivit utsedd till Sveriges bästa Salukiuppfödare säger att hon verkligen tror på vår lilla tik, då är det klart man blir sugen på att ställa ut och se vad hon går för! :D
 
Sv: "P-piller" till hund? :O

men det är väl bara att hålla koll? att hanhundarna blir stissiga är ju inte ditt problem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 748
Senast: Disen
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 309
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp