p-piller och alternativa p-metoder?

Reykur

Trådstartare
*trådskapar mania*

Om några veckor hämtar jag min lillflicka. Oscar kommer då att vara kastrat medans Rustie om möjligt kommer att hållas fertil för att i framtiden bli pappa till lilltjejens första kull.

Just nu är han en mycket mild hane. Han ropar i bland, men han strilar inte och verkar mycket tillfreds med livet som man :D

Kommer det inte fungera att ha hane+ hona ihop kommer jag att kastrera honom, men man vill ju prova särskillt om man tror på kombinationen ;)

Nu till frågan då. P-piller, är det enda vägen att gå?

Sv: p-piller och alternativa p-metoder?

Nej, p-piller behöver inte vara nödvändigt. I andra länder (tex. USA och Australien) där p-piller och liknande preparat i princip inte används på avelskatter (några katter alls) kör man mycket med alternativa metoder.

En populär metod är "tops-metoden". Man framkallar helt enkelt ägglossning (genom att stimulera de receptorer hanens hullingar i normala fall stimulerar) mha. tops (man får topsa några gånger per dag under löpet) och så blir honan skendräktig. Hon tar då i regel ett löpuppehåll på 6-7 veckor.

En annan metod är akupressur. Syftet är detsamma som med tops-metoden dvs. att framkalla ägglossning och skendräktighet. Man masserar (trycker försiktigt) då en punkt under svansen, den känns rätt väl när man känner efter då punkten har en "svampig" känsla.

Problemet med båda metoderna är att honkatten trots allt löper när man genomför procedurerna och då måste man hålla katterna separerade. Fördelarna är att man slipper allt vad syntetiska hormoner innebär.

Jag har provat akupressur utan någon vidare framgång, men de som fått in handlaget kan tydligen framkalla ägglossning på vilken hona som helst så det handlar väl mest om övning. Själv kommer jag prova tops-metoden nästa gång Pirjo löper.

Man kan även försöka reglera löpcykeln mha. ljus/mörker. En honkatt kräver visst mycket ljus (av en viss styrka, kommer inte ihåg exakt vilken) för att komma i löp. Man kan alltså undertrycka löp genom att ha det för mörkt hemma. Dr. Javinsky Little som ofta åker hem till uppfödare när hon fertilitetsutreder honkatter kollar alltid ljussättningen först om en hona inte kommer i löp och hon menar att uteblivet löp många gånger beror på för lite ljus.

Det går alltså att komma undan med alternativa metoder, men det krävs lite mer jobb. Det lättaste är ju att stoppa i katten p-piller.

Sv: p-piller och alternativa p-metoder?

Fördelarna är att man slipper allt vad syntetiska hormoner innebär.

Just precis detta jag vill komma åt! Något jag själv absolut inte mår bra av och valt bort, som har för mycket biverkningar för att i mina ögon vara acceptabelt, vill jag helst undvika att stoppa i min katt också! Tack så jättemycket för tipsen, jag ska absolut kolla upp detta, speciellt topsmetoden! :D

Liknande trådar

R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 395
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har haft fertila djur i många år och under vissa perioder är ju honorna lite mer bananas. Helt normalt. Honan jag har nu är 2 1/2 år...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: Corax
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 911
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Gud jag har ett sånt dilemma.. Som ni kanske vet så har jag nu fått hem min Devonbäbis Rustie, och Han ska inte behöva vara ensamkatt...
Svar
19
· Visningar
1 310
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama