P-piller för katt.

Tassetass

Trådstartare
Eftersom det pga rådande kattpesthysteri är något svårt att komma fram till veterinären tänkte jag fråga er istället; är p-piller för katt receptfritt eller måste vet. skriva ut recept?

Katten min ska kastrereras, men när jag pratade med vet. för nån vecka sen (då jag inte hade en tanke på p-pillrena) så tyckte han att vi skulle vänta nån månad så hon får hämta sig till 110% från kattpesten.

Men nu löper hon ju... Och när jag vaknade idag var jag alldeles röd vid nyckelbenen då hon stått och trampat och småklöst (jag sover tungt). Inte så himla kul... ;) Att hon snackar hela tiden kan jag stå ut med, men just att hon nyttjar mig som tramp/klösbräda när hon köper är mindre kul.

/Jenny

Sv: P-piller för katt.

Typiskt. Brukar de göra sånt via telefon eller ska jag stålsätta mig för att behöva åka bil med en frisk katt? ;)

Tillhör du en klinik och är kund där brukar de skriva ut via telefon utan problem!

Då ska det nog inte bli några problem :) Tror det är mer än en på det stället som länge kommer minnas den lilla mirakelkatten :love: Om inte så finns vi ju i systemet... ;)

De vill undersöka katten först.
Och den bör för sin egen skull gå ur löp innan du börjar med p-pillrena.
Risken för livmoderinflammation blir inte lika stor då.

Givetvis ska hon gå ur löp först. :) Och hon är på väg ur nu, tänkte att det var lika bra att ha pillrena redo när hon blir normal igen.

Och katten i fråga har gått på p-piller förut som jag dessutom skulle ha fått med från katthemmet, men i kaoset runt kattpesten glömde både jag och katthemmet bort det. Och jag vill inte belasta dem med en sån - för mig - liten sak, så jag tänkte fixa det via djurkliniken istället.

Det är inte alls säkert. Min klinik skriver ut recept per telefon (jag har inte ens varit där med min katt någonsin) men de är noga med att informera om riskerna med p-piller och att man hellre ska kastrera (inget alternativ för mig då min hona ska gå i avel).

/Erica

Har då fått utskrivet på telefonrecept av veterinärer som vare sig känt mig eller min katt. No questions asked, ingen info... Märkligt men sant....

Jag har alltid fått utskrivet på telefon. Aldrig behövt nån undersökning på nån katt.
Fast det har jag iofs fått till hundarna också. Inte p-piller alltså.
Men medicin mot både öronnflammation och mot noskvalster.

Förutom dom medicinska biverkningarna som i princip alltid följer med p-piller som används under längre tid, så är humörproblem vanligt. Kan komma nästan direkt dom börjar äta piller. Men eftersom det inte är medicinskt så är det inget som veterinären tar upp. Då kan man byta märke så kan det bli bättre.
Bara så du vet :)

Undersökning av katt har jag då aldrig vart med om. Senaste receptet skrev en distriktare ut när hon var i stallet för att vacccinera hästen. Jag bara frågade: Kan du inte skriva ut p-piller till katt ? Jovisst sa hon. Dom äter ju inte direkt 10 olika märken som oss människor.

en gång ringde jag in till en klinik och bad dom ringa in ett recept..och jäklars vad dyyyrt det blev. dom tog nästan 100:- för bara inrigningen.....P-pillerna är ju inte så dyra. Men hon ska inte äta piller hela livet, jag vill INTE hon får tumörer eller annat skit. Hon är nu snart 4 år, och snart ska jag ta mig samman och kastrera.

För mig kostade det också ungefär 100 kr för inringningen, men det är ju helt ok ändå. Fyra år är förresten väldigt länge för en katt att gå på p-piller, särskilt en som inte gått i avel (dvs haft uppehåll i pillerknapringen). Om jag var du skulle jag se till att kastrera så fort det bara gick!

/Erica

Tycker inte 100:- är mycket för telefonrecept. Det kostar ju 60-80:- via vårdcentral och ändock finansieras vården via skatten...

Inte_Ung skrev:
De vill undersöka katten först.
Och den bör för sin egen skull gå ur löp innan du börjar med p-pillrena.
Risken för livmoderinflammation blir inte lika stor då.

går ur löp?? jag har fått veta att man ska ge dom p-piller när löpet pågår...

Stämmer det att p -piller ökar risken att dom får juvertumörer??
Det är så jag har blivit lärd iaf..

Man kan använda p-piller i en speciell dosering under flera dagar för att avbryta löp, men är inte vidare bra för katten.

Bäst är att hålla kissen borta från hankatter tills hon löpt klart och sedan börja med pillren.

P-piller kan ge biverkningar, allrahelst om de ges under lång tid eller om man strular på och inte ger dem enligt doseringen. Vissa katter behöver också högre dos än det sedvanliga ett per vecka.

Vissa kissar får gå hela livet på p-piller eftersom man inte vill kastrera och det låter ju som det val man själv hade gjort som människa. Man kanske vill ha ungar så småningom och det går ju inte göra operationen ogjord.Men är enligt mig inte det bästa för katt. Har man inte bestämt sig för att ta ungar när kissen är tre år, är det bäst kastrera eftersom hon är för gammal.

Frekvensen juver- och livmodercancer ökar med p-pilleranvändning, likaså livmoderinflammation. Men om valet ligger mellan att låta kissen få kull på kull med ungar, för att sedan slå ihjäl dem, och att äta p-piller, är pillren trots allt att föredra tycker jag... Värre än så kan det liksom inet bli....

Sotis skrev:
Man kan använda p-piller i en speciell dosering under flera dagar för att avbryta löp, men är inte vidare bra för katten.

Bäst är att hålla kissen borta från hankatter tills hon löpt klart och sedan börja med pillren.

P-piller kan ge biverkningar, allrahelst om de ges under lång tid eller om man strular på och inte ger dem enligt doseringen. Vissa katter behöver också högre dos än det sedvanliga ett per vecka.

Vissa kissar får gå hela livet på p-piller eftersom man inte vill kastrera och det låter ju som det val man själv hade gjort som människa. Man kanske vill ha ungar så småningom och det går ju inte göra operationen ogjord.Men är enligt mig inte det bästa för katt. Har man inte bestämt sig för att ta ungar när kissen är tre år, är det bäst kastrera eftersom hon är för gammal.

Frekvensen juver- och livmodercancer ökar med p-pilleranvändning, likaså livmoderinflammation. Men om valet ligger mellan att låta kissen få kull på kull med ungar, för att sedan slå ihjäl dem, och att äta p-piller, är pillren trots allt att föredra tycker jag... Värre än så kan det liksom inet bli....

tack så mycket för ditt svar :bow:
det har hjälpt mig lite, iofs så ska min katt kastreras i framtiden om jag inte blir tvungen att avliva henne..(mer står i tråden om vad är fel på min katt)

Om man ger katter p-piller ökar risk för juver- och livmodercancer sägs det. Men det är väl så för tjejer som äter p-piller, risk ökar för bröstcancer hos dom som gör det. Ändå äter väldigt många tjejer p-piller. Menar ni att risk för cancer hos katter är större än hos människor? Det känns lite hemskt kastrera en hona :crazy: , det är ett stort ingrepp man gör.

Bra fråga!:) Har faktiskt aldrig sett några jämförande siffror mellan katt och människa.

Har inte sett några siffror för frekvensen allvarliga biverkningar alls, när jag tänker efter... :confused: Nån som vet?

Vet att risken för livmoderflammation ökar rejält om man inte ger pillrena efter föreskrift, men vore intressant att veta hur många som får det om man ger exakt rätt dos, tex. Någon?

Man tycker ju inte de borde få säljas om riskerna är alltför stora, men... Vad vet man, kanske inte någon tagit tag i detta utan går på tillverkarnas info? Det gäller ju "bara katter"...

Metod för födelsekontroll är ju en avvägningsfråga där man måste bestämma åt katten, vad man tror är bäst för den, precis som vad gäller ens eget val. P-piller är ju det minst dåliga valet för många tjejer... För katter finns det ju ännu mindre att välja på....

Utan att ha några siffror på det så säger jag att risken att katten får juvertumörer av att äta p-piller hela sitt liv är betydligt större än att någon komplikation ska tillstöta under kastreringen. P-piller för katter är inte gjorda på samma sätt som de som vi människor använder. Våra p-piller har svagare dosering och hur stor hormondos de innehåller varierar. I en karta har pillren 3 olika doser. Katter ger man en stark dos ungefär en gång i veckan och sådana ojämna doseringar är inte bra för katten. En del väljer att ge ett halvt piller med tätare intervall just för att katten ska få en jämnare hormondos.

Kastrerar man katten eliminerar man risken för livmoderinflammation och risken för att katten ska utveckla juvertumörer går ner till nästan 0. P-piller ökar risken för både livmoderinflammation och juvertumörer. Valet bör inte vara särskilt svårt då kastrering är ett rutiningrepp som erfarna veterinärer kan utföra i sömnen, nästan. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. Jag hoppas verkligen få några råd eller synpunkter på en sak, för detta gnager i mig, gör mig halvdeppig, äcklad av mig själv och...
Svar
14
· Visningar
6 491
Senast: Kanelbulla
·
Katthälsa Hur gammal måste katten vara för att man kan börja ge den p-piller? Och är dessa receptfria eller måste man ha recept från vet?
Svar
6
· Visningar
6 816
Senast: lulski
·
Övr. Katt En i min mammas trappuppgång har en honkatt som fått 3 ungar. Hon har inte fått p-piller förr, ung och första kullen. De ville ha en...
Svar
19
· Visningar
9 066
Övr. Katt Dags att sätta min två brudar på p-piller. P-pillrena är utskrivna och hämtade, blev varianten promon vet. En fråga dock. Det står...
Svar
15
· Visningar
1 461
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama