P-piller för katt.

Sv: P-piller för katt.

Det är i princip så att man ska räkna med att en katt som fått p-piller hela livet för juvertumörer om den inte hinner dö av annat först. Vissa får det inte förrän de är gamla, andra får det redan vid ett par års ålder. Jag har mycket negativt att säga om p-piller till kvinno, men till katt är det etter värre :crazy:

Finns det p-sprutor för katter? Jag fick för mig att jag har hört det någonstans. Hur fungerar dom och finns det risk för cancer då?

Risken är lika stor och många katter blir sämre av p-sprutor eftersom man sprutar in en större mängd mer sällan. Det säkraste sättet är att kastrera.

*knapplån*
Jag har 2 honor, den ena kastrerad och den andra på p-piller.
Den kastrerade ville vi inte ha ungar på alls, så det var ett enkelt val.
Den okastrerade som äter p-piller är mamma till den kastrerade.
Henne ville vi ha ungar på.
Hon åt först p-piller i 2år och sedan så slutade vi med det för att vi ville ha ungar.
Det tog 1½år att få några ungar, ont om fertila hankatter här.
Efter ungarna så har hon fått p-piller i 10år helt utan några som helst komplikationer.
Jag är mest rädd för livmoderinflammationen jag.

Kattan är nu 15år i maj och har fått giftstruma, så vi får se hur länge som det håller.
Hon får just nu obegränsat med mat, och än så länge går det bra.

Intressant ämne, detta med p-piller vs kastrering och jämförelse med människa! :) Några funderingar:

Varför jag personligen är skeptisk till dessa eviga "kastrera mera"-råd, är inte rädslan för komplikationer vid ingreppet, även om det ju händer och jag själv har upplevt det. :crazy:

I mina ögon är det ingen banal rutinoperation som befriar katten från oönskade drifter, utan något som påverkar hela katten till kropp och själ för all framtid, oåterkalleligen. Att vissa katter blir håglösa efteråt går inte att komma ifrån, har personlig erfarenhet :cry: , även om det oftast till synes går bara bra och har personlig erfarenehet även av detta. :) Men hur katten själv känner kan vi omöjligen veta. :confused:

Frågan om att ta operera bort friska organ för att det skulle kunna uppstå sjukdom, kan man vrida och vända på. Vad gäller människa gjorde man ofta så tills för bara några år sedan, att om en kvinna hade problem med äggstockarna tog man bort "hela paketet", även på unga kvinnor. :crazy: Utomlands förekomer det fortfarande, men i Sverige försöker man nu spara det som går eftersom även livmodern visat sig påverka hela kroppens balans.

Att det är sån skillnad på innehållet i och doseringen för katt-p-piller och human-p-piller har jag trott beror på att kissar har ett helt annat hormonspel än vi. Katt-p-piller har, som jag förstått, till uppgift att förhindra ägglossning endast och samma innehåll som mini-piller till oss tjejer? Katter får ju som bekant inte nån mens och att pillren är anpassade till det?

Men det låter ju logiskt att att en jämnare dos skulle vara bättre? Är det av praktiska skäl man inte ger ett piller om dagen ?

Att hellre ge 1/2 piller 2 ggr/vecka låter logiskt, men vissa mediciner behöver ju ge en topp i blodkoncentrationen för att fungera som man tänkt. Är du säker, Sol, att det funkar bättre? Isåfall ska jag testa! :) Min kattmamma verkar, som jag kan se i alla fall, inte må dåligt av p-pillren, blir inte på dåligt humör eller något sådant den dag hon får tabletten.

Är du säker, Sassy, att det är så illa att alla katter som går på piller hela livet dör av dem, om de inte dör av nåt annat först? Låter ju rent fruktansvärt! :mad: Skulle man verkligen få sälja dem, om det vore så? Och att veterinärer skriver ut dem så lättvindigt som sker nu, utan någon som helst info eller diskussion? :mad:

P-sprutor är som jag förstått inget vidare. Nåt man brukar ge som en nödlösning till dem som inte klarar av/gitter sköta medicinering? :confused:

Makimakac skrev:
Finns det p-sprutor för katter? Jag fick för mig att jag har hört det någonstans. Hur fungerar dom och finns det risk för cancer då?

Det finns p-sprutor till katt men de rekommenderas INTE! Det är väldigt stark hormondos. Det är vanligast att man ger testosteronstinna hanhundar och hankatter p-spruta. Hos hundar för att se om kastrerings kan hjälpa mot tex. översexualitet och hos hankatter för att få dem att sluta strila och slåss. Jag tycker själv inte om att ge varken människor eller andra djur hormoner. Mina avelskatter får inte p-piller, däremot har jag gett hankatten p-spruta. Det var inget lätt val, men det var enda valet för att få honom att öht gå att hantera. Han försökte mörda mina honkatter och att han attackerade mig och gav mig flera fula bett. Veterinären var noga med att påpeka att hon inte skulle ge honom p-spruta om jag tänkte fortsätta avla på honom för man har ingen aning om hur dessa hormoner påverkar kroppen. Han har lugnat ner sig och ska nu kastreras. Han har tappat MASSA päls i nacken och det är en vanlig biverkning av p-spruta. Pälsavfall, injektionstumörer (ofarliga) och juvertumörer är vanliga biverkningar av p-spruta. Risken för tumörer är antagligen större än om man ger p-piller eftersom man ger så kraftig dos.

Man brukar säga att katter som går på p-piller ALLTID har förändringar på livmodern. Sen att dom kanske klarar sig utan biverkningarna, visst. Men skada gör det ju mer eller mindre.

Ja, en katt blir lite lugnare (vissa iaf) efter en kastrering. Men varför vill du ha det till att katten mår dåligt? Den enda som mår dåligt efter en kastrering (lyckad sådan förstås) är möjligtvis ägaren som vill förmänskliga sin katts känslor.

Hur katten själv känner kommer vi aldrig få veta. Frågan är om den känner nått alls? Eftersom de görs miljontals kastreringar av huskatter varje år i världen, borde det inte varit mer utbrett om katten mådde dåligt av en kastrering?

Jag blir lite rädd för sånna här inlägg... Det finns alltid folk som nappar på sånt här och låter katten gå på p-piller för man tror att katten mår bättre av det. Med tanke på hur ofta det blir krångel pga p-piller så förstår jag inte hur man kan tro att det är en bättre väg?

Det viktiga i en sån här situation är att INTE tro att bara för att du tycker det borde vara så, så känner katten så.

Sotis skrev:
I mina ögon är det ingen banal rutinoperation som befriar katten från oönskade drifter, utan något som påverkar hela katten till kropp och själ för all framtid, oåterkalleligen. Att vissa katter blir håglösa efteråt går inte att komma ifrån, har personlig erfarenhet :cry: , även om det oftast till synes går bara bra och har personlig erfarenehet även av detta. :) Men hur katten själv känner kan vi omöjligen veta. :confused:

Hur påverkar det katten att vara fertil då? Hankatter som vägrar äta när det finns löphonor, de sover inte för de är upptagna med att skrika efter brudarna. Honkatter som tappar päls och slutar äta och sova under löpen. Blir hon inte parad och dräktig löper hon flera gånger på rad vilket ökar risken för livmoderinflammation, ett livshotande tillstånd och det är betydligt mer riskabelt att kastrera en honkatt med livmoderinflammation än en frisk katt.

Sotis skrev:
Frågan om att ta operera bort friska organ för att det skulle kunna uppstå sjukdom, kan man vrida och vända på. Vad gäller människa gjorde man ofta så tills för bara några år sedan, att om en kvinna hade problem med äggstockarna tog man bort "hela paketet", även på unga kvinnor. :crazy: Utomlands förekomer det fortfarande, men i Sverige försöker man nu spara det som går eftersom även livmodern visat sig påverka hela kroppens balans.

Hos honkatter handlar det inte om att det kan uppstå sjukdom. Det uppstår sjukdom såvida man inte ser till att få henne på smällen på varje löp och hur bra är det för honkatten att vara dräktig mer eller mindre hela tiden genom sitt liv? Om vi nu ska jämföra katter med människor så vet vi att städnigt barnafödande drar ner på livslängden drastiskt och dräktighet samt förlossning är långt ifrån riskfritt. Vi människor påverkas psykiskt på ett helt annat sätt än katter när vi slutar producera könshormoner. Kvinnor som slutar producera östrogen (vilket mer eller mindre sker om man opererar bort "hela paketet") får mer manliga drag utseendemässigt och det brukar kvinnor inte uppskatta. Jag tror att honkatter skiter fullständigt i den delen faktiskt. Jag tror inte heller att hankatten som förlorar sina hankattskinder mår lika dåligt som en kille som får bröst pga. hormonomställning.

Sotis skrev:
Att det är sån skillnad på innehållet i och doseringen för katt-p-piller och human-p-piller har jag trott beror på att kissar har ett helt annat hormonspel än vi. Katt-p-piller har, som jag förstått, till uppgift att förhindra ägglossning endast och samma innehåll som mini-piller till oss tjejer? Katter får ju som bekant inte nån mens och att pillren är anpassade till det?

Men det låter ju logiskt att att en jämnare dos skulle vara bättre? Är det av praktiska skäl man inte ger ett piller om dagen ?

Nej, det har inte med det att göra. Som vanligt handlar det dels om människans bekvämlighet, men även om pengar. Det satsas inga pengar på att utveckla säkrare preventivmedel till djur. Sedan vill kattägare ha en bekväm lösning och att ge piller varje dag är inte en bekväm lösning.

Sotis skrev:
Att hellre ge 1/2 piller 2 ggr/vecka låter logiskt, men vissa mediciner behöver ju ge en topp i blodkoncentrationen för att fungera som man tänkt. Är du säker, Sol, att det funkar bättre? Isåfall ska jag testa! :) Min kattmamma verkar, som jag kan se i alla fall, inte må dåligt av p-pillren, blir inte på dåligt humör eller något sådant den dag hon får tabletten.

Ja, jag är säker på att det funkar bättre. Vad gäller din kattmamma så ser du ju inte vad som händer på insidan. Det tar lång tid för tex. juvertumörer och diabetes att utvecklas.

Sotis skrev:
Är du säker, Sassy, att det är så illa att alla katter som går på piller hela livet dör av dem, om de inte dör av nåt annat först? Låter ju rent fruktansvärt! :mad: Skulle man verkligen få sälja dem, om det vore så? Och att veterinärer skriver ut dem så lättvindigt som sker nu, utan någon som helst info eller diskussion? :mad:

Det beror väl på hur man ser på saken. Alla människor dör av cancer om vi bara lever tillräckligt länge och inget annat tar kål på oss innan brukar man säga. ;) Det är väl lite samma sak med katter och p-piller. Sedan finns ju detta som heter biologisk variation dvs. att hur kroppen reagerar på olika saker är individuellt. Katter som är predisponerade för diabetes kanske får diabetes efter att de ätit p-piller i bara 6 månader. Skriver veterinärer ut p-piller för lättvindigt? Absolut. Många undersöker inte ens katten innan vilket är ren och skär idioti. Tänk om veterinären skriver ut p-piller till en katt som redan utvecklat juvertumör? Man SKA kräva undersökning av katten innan man ger den p-piller (eller andra läkemedel), även om det kan verka omständigt och det blir lite dyrare. Det är för kattens bästa.

Sotis skrev:
P-sprutor är som jag förstått inget vidare. Nåt man brukar ge som en nödlösning till dem som inte klarar av/gitter sköta medicinering? :confused:

P-sprutor är definitivt en nödlösning och de veterinärer jag pratat med ger inte avelskatter (eller avelshundar) p-spruta eftersom man inte vet hur det påverkar kroppen. Helt riktigt tycker jag. Jag vet dock att många kattuppfödare ger sina avelshanar p-spruta för att kunna ha dem fertila längre... något jag inte riktigt kan försonas med. För mig är hormonella läkemedel alltid en tillfällig lösning på en kris. Ingen bra permanent lösning.

Tack för era långa, utförliga svar! :bow:

Har inte tid just nu att tota hop nåt genomtänkt genmäle och bemöta punkt för punkt, men återkommer. :)

Ville bara säga jag tycker det är jättebra att vi kattvänner emellan kan resonera om kontroversiella ifrågasättanden som mina, på ett respektfullt vis. Vad jag skriver här är funderingar och inget annat, vill ventilera dem. Glad ni hakat på! ;)

Tidigare var det en självklarhet för mig att kastrera skulle man, punkt slut och end of discussion. Men har kommit så mycket ny information om att klyftan mellan djur och människa inte är så stor som man tidigare trott, att för min del kan jag inte längre tänka i de gamla upptrampade spåren...:confused:

Handlar inte om att förmänskliga djuren eller att framhäva att vi människor är djuriska, bara att vi är mycket mer lika än vad vi tidigare trott. 99 % samma gener som schimpans är ett bra och välkänt exempel...

Hoppas att ingen väljer p-piller före kastrering pga att mina inlägg uppfattas som Råd. De är ifrågasättande av Gamla Etablerade Sanningar men - de kanske håller för prövningen? :D

Jag hade ju själv tänkt kastrera min kattmamma, troligen bli det en kull till men sen så...

MissFideli skrev:
Förutom dom medicinska biverkningarna som i princip alltid följer med p-piller som används under längre tid, så är humörproblem vanligt. Kan komma nästan direkt dom börjar äta piller. Men eftersom det inte är medicinskt så är det inget som veterinären tar upp. Då kan man byta märke så kan det bli bättre.
Bara så du vet :)

Tänkte göra det enkelt för mig och be om samma sort som hon åt på katthemmet, för hon funkade bra på dem. :) Sen blir det kastrering i mars/april (förutsatt att hon får förbli frisk).

Hos människor är ju sexualbeteende önskvärt, vi mår ofta dåligt om vi har dålig lust. Hos våra djur är det tvärtom, de mår dåligt av sina (otillfredsställda) sexdrifter. Hormonell behandling är alltid riskfyllt, och det är med stor ångest jag har bestämt mig för att ha min hona på piller mellan kullarna. Det finns helt enkelt inte ett enda argument som talar mot kastrering. Att hävda at ett djur behöver en bebis för att de vill är att förmänskliga dem. Djur har inte ett bebisbehov om inte deras kroppar talar om det för dem.

(Och som sagt, p-piller till människor är också det en mycket dålig lösning medicinsk sett, tyvärr är de bra och säkra lösningarna få)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. Jag hoppas verkligen få några råd eller synpunkter på en sak, för detta gnager i mig, gör mig halvdeppig, äcklad av mig själv och...
Svar
14
· Visningar
6 491
Senast: Kanelbulla
·
Katthälsa Hur gammal måste katten vara för att man kan börja ge den p-piller? Och är dessa receptfria eller måste man ha recept från vet?
Svar
6
· Visningar
6 816
Senast: lulski
·
Övr. Katt En i min mammas trappuppgång har en honkatt som fått 3 ungar. Hon har inte fått p-piller förr, ung och första kullen. De ville ha en...
Svar
19
· Visningar
9 066
Övr. Katt Dags att sätta min två brudar på p-piller. P-pillrena är utskrivna och hämtade, blev varianten promon vet. En fråga dock. Det står...
Svar
15
· Visningar
1 461
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama