Sv: P-piller för katt.
Intressant ämne, detta med p-piller vs kastrering och jämförelse med människa!
Några funderingar:
Varför jag personligen är skeptisk till dessa eviga "kastrera mera"-råd, är inte rädslan för komplikationer vid ingreppet, även om det ju händer och jag själv har upplevt det.
I mina ögon är det ingen banal rutinoperation som befriar katten från oönskade drifter, utan något som påverkar hela katten till kropp och själ för all framtid, oåterkalleligen. Att vissa katter blir håglösa efteråt går inte att komma ifrån, har personlig erfarenhet
, även om det oftast till synes går bara bra och har personlig erfarenehet även av detta.
Men hur katten själv känner kan vi omöjligen veta.
Frågan om att ta operera bort friska organ för att det skulle kunna uppstå sjukdom, kan man vrida och vända på. Vad gäller människa gjorde man ofta så tills för bara några år sedan, att om en kvinna hade problem med äggstockarna tog man bort "hela paketet", även på unga kvinnor.
Utomlands förekomer det fortfarande, men i Sverige försöker man nu spara det som går eftersom även livmodern visat sig påverka hela kroppens balans.
Att det är sån skillnad på innehållet i och doseringen för katt-p-piller och human-p-piller har jag trott beror på att kissar har ett helt annat hormonspel än vi. Katt-p-piller har, som jag förstått, till uppgift att förhindra ägglossning endast och samma innehåll som mini-piller till oss tjejer? Katter får ju som bekant inte nån mens och att pillren är anpassade till det?
Men det låter ju logiskt att att en jämnare dos skulle vara bättre? Är det av praktiska skäl man inte ger ett piller om dagen ?
Att hellre ge 1/2 piller 2 ggr/vecka låter logiskt, men vissa mediciner behöver ju ge en topp i blodkoncentrationen för att fungera som man tänkt. Är du säker, Sol, att det funkar bättre? Isåfall ska jag testa!
Min kattmamma verkar, som jag kan se i alla fall, inte må dåligt av p-pillren, blir inte på dåligt humör eller något sådant den dag hon får tabletten.
Är du säker, Sassy, att det är så illa att alla katter som går på piller hela livet dör av dem, om de inte dör av nåt annat först? Låter ju rent fruktansvärt!
Skulle man verkligen få sälja dem, om det vore så? Och att veterinärer skriver ut dem så lättvindigt som sker nu, utan någon som helst info eller diskussion?
P-sprutor är som jag förstått inget vidare. Nåt man brukar ge som en nödlösning till dem som inte klarar av/gitter sköta medicinering?