Oxer - va kommer ordet ifrån

G

goalisa

Var och tävlade i helgen hade med min pojkvän som är helt ny i hästvärlden. Han är väldigt intresserad och frågar en massa - så kom den väldigt bra frågan - vad betyder oxer? Han stod på framhoppningen med mig å ryttarna skrek hoppning räcke, hoppning oxer.... å räcke kan man ju förstå varför det heter, å stigsprång likaså.. men jag kunde verkligen inte komma på vad ordet oxer kommer ifrån... någon?

Sv: Oxer - va kommer ordet ifrån

Jag vet inte vad ordet kommer ifrån, men oxer heter samma på engelska också, så det är nog ett engelskt ord från början.

Sv: Oxer - va kommer ordet ifrån

Då har vi spårat det dit iaf :smirk: så får vi se om vi kommer längre! Tack!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 209
Senast: krek
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 506
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka