N

Notorius

Varje gång jag hoppar oxer med min häst så tar han i av helvete.
Överdriver med en halvmeter och gör riktigt obehagliga språng.
Min stil blir inte vidare heller, jag släpper typ tyglarna i hoppet och samlar upp dem i landningen, det funkar.
Men hur snyggt ser det ut :crazy: :o :p
Nått tips? Tänkte imponera på tränaren ikväll :angel:

Sv: Oxer hopp

Hur gammal är hästen? Hur högt hoppar ni? Även om hästen tar ett jätte språng så ska ju du också kunna följa med utan att tappa balanser, men då måste du också kunna känna när hästen hoppar av. Du måste själv kunna bestämma avståndet i sånna lägen och inte släppa iväg hästen för mycket, lära hästen att vänta på dig...Tycker det låter som du hamnar i bakvikt och då är en lösning som fungerar i alla lägen är att ta ett ordentligt mantag innan/över hindret... Hoppas det går bra!

7 år. Runt 1-110. Jag vet, det är det som är problemet, jag är med hela vägen tills mitt i hoppet, han liksom ''knycker till'' eller vad man ska säga.
Ska testa ta mantag sen ikväll :)

Låter som om hästenn har blivet osäker på oxrar just för att du inte kan följa den i språnget. Enda sättet att komma tillrätta med detta är att sänka ner hinderna, låga oxrar. Oxrar med kryss i framkant kan vara bra att börja med då hästen inte hoppar upp sig lika mkt på dem, är du osäker på avsprångspunkten så ha ett litet hjälphinder (lågt kryss) ett galoppsprång före så är det bara att mala på så att du klarar att följa honom och ni kommer ner i höjd över hinderna. Mala, mala och sedan succesivt höja upp/bredda lite i taget när ni båda har hittat tillbaka till rätt teknik. Fortsätter ni som ni gör nu är bara risken stor att en dag säger han tack och adjö och börjar stanna på oxrarna i stället.

Om hästen hoppar "knyckigt" och mer uppåt än framåt så kan det hjälpa att driva fram den efter hindret så att den tänker mer framåt. En smackning över hindret kan också hjälpa.

I övrigt så kan jag bara instämma med gylle, sänk hindret och mal på. Har du svårt att följa den så är ju mantag utmärkt och absolut inget att skämmas för, vem tar inte mantag ibland... ;)

Okej, han har aldrig stannat eller rivit så det vill jag inte att han ska börja med :p
Hoppade enkelhinder idag och det märks att där är jag med mycket bättre.
Ska hoppa oxer nästa vecka, och då sänker vi ner den rejält och går det bra höjer vi :)

md5krist: Mantag ska jag ta :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V