Oxascand eller Zolpidem?

Medan jag var utan antidepressiva en period för att vänta ut att biverkningarna skulle lägga sig så fick jag Oxascand utskrivet att ta vid behov om jag kände att jag var på väg utför. Vill minnas att jag tog dem vid ett par tillfällen men i ärlighetens namn märkte jag ingen direkt skillnad. När det kommer till generell oro och ångest som kommer vid specifika tidpunkter så funkar Atarax betydligt bättre för mig, dock blir jag vansinnigt morgontrött av dem så jag tar dem bara i absoluta nödfall.
Jag kan inte jobba dagen efter Atarax, så det går bort. Vi har pusslat under många år och detta är en del av min medicinering.
 
Läste du inte att "Läkaren tyckte jag skulle ta oxascand för att förhoppningsvis somna av mig själv, medan jag tycker det känns tryggare/säkrare på att somna om jag kör zolpidem. "

Således blir mitt svar i tråden att hen ska gå efter vad läkaren tycker.
Och? uppenbarligen tillräckligt svajig för att skriva och fråga här.
 
Och? uppenbarligen tillräckligt svajig för att skriva och fråga här.
Och du tycker på riktigt att det är bättre att gå efter svar på ett internetforum, som inte har en aning om sjukdomsbild eller tidigare mediciner? Sen kan jag personligen tycka att läkaren inte är så svajig om hen TYCKER att TS ska ta oxascand men TS TYCKER det känns tryggare med en annan medicin... Att fråga och ta råd om mediciner på ett internetforum kan bli farligt.
 
Jag behöver lite hjälp med att bolla lite. Jag får sedan några veckor ångest på kvällarna som gör att jag inte kan somna. Då finns det två metoder och jag vet inte riktigt vilken jag ska välja och min läkare var vääääldigt svävande i svaret.
Antingen tar jag oxascand på em och slipper ångesten och somnar gott.
Eller så tar jag zolpidem innan läggdags, slipper ångesten och somnar gott.
Är någon av dem sämre för kroppen?
Hur ska jag välja?
Försök få tag i din läkare igen och diskutera vad du känner dig orolig för med ena eller andra medicinen. :)
 
Försök få tag i din läkare igen och diskutera vad du känner dig orolig för med ena eller andra medicinen. :)
Jag har haft bägge medicinerna i många år. Vi diskuterade fram och tillbaka, så det var inget klockrent ”du sk ta oxascand” utan ”tja, hur vill du göra? Amen ta oxascand. ”
Så han lämnade det helt öppet till mig. Jag har som sagt haft medicinerna i många år, jag fungerar på dom, jag missbrukar inte.
 
Och du tycker på riktigt att det är bättre att gå efter svar på ett internetforum, som inte har en aning om sjukdomsbild eller tidigare mediciner? Sen kan jag personligen tycka att läkaren inte är så svajig om hen TYCKER att TS ska ta oxascand men TS TYCKER det känns tryggare med en annan medicin... Att fråga och ta råd om mediciner på ett internetforum kan bli farligt.

Ja det kan bli farligt beroende på vem man lyssnar på. Tyvärr har vissa läkare lite för lite respekt för benso enligt mig och jag har en del dåliga erfarenheter i bekantskapskretsen. Men man vet aldrig vad som skrivs och vem som läser så man bör så klart vara försiktig med att diskutera medicin på nätet!

Jag hoppas dock att TS läser inläggen i tråden rån just @Grazing för jag tycker de varit väldigt kloka.
 
Ja det kan bli farligt beroende på vem man lyssnar på. Tyvärr har vissa läkare lite för lite respekt för benso enligt mig och jag har en del dåliga erfarenheter i bekantskapskretsen. Men man vet aldrig vad som skrivs och vem som läser så man bör så klart vara försiktig med att diskutera medicin på nätet!

Jag hoppas dock att TS läser inläggen i tråden rån just @Grazing för jag tycker de varit väldigt kloka.
Jag vet inte om de flesta har missat poängen med tråden?
Jag har haft dess mediciner i många år! I små doser som fungerar bra, men nu ville jag bolla lite idéer eftersom min läkare tycker det inte spelar någon roll hur jag väljer att göra. 🤷‍♀️
 
Jag vet inte om de flesta har missat poängen med tråden?
Jag har haft dess mediciner i många år! I små doser som fungerar bra, men nu ville jag bolla lite idéer eftersom min läkare tycker det inte spelar någon roll hur jag väljer att göra. 🤷‍♀️
Kanske för att du inte direkt skrev rakt ut att du haft båda medicinerna i många år och i små doser, inte heller skrev du att läkaren tyckte att det spelade någon roll, utan du skrev så här tex:

"Läkaren tyckte jag skulle ta oxascand för att förhoppningsvis somna av mig själv, medan jag tycker det känns tryggare/säkrare på att somna om jag kör zolpidem. Därför var jag intresserad av hur ni i liknande situationer har löst det, med dessa mediciner eftersom det är dessa jag har."

Det kan inte jag tolka som något annat än en läkare som sa sin åsikt och du som har en annan åsikt. Så om situationen varit annan vid besöket, så har du nog inte uttryckt dig fullt så klart som du tänkt dig här, då blir det lätt att missförstå.

Men eftersom du ändå verkar ha din åsikt klar på hur du vill göra så kör på den. Eller om du fortfarande är osäker så testa dig fram. Du har ju trots allt två sätt att välja mellan, det är ju positivt.
 
Kanske för att du inte direkt skrev rakt ut att du haft båda medicinerna i många år och i små doser, inte heller skrev du att läkaren tyckte att det spelade någon roll, utan du skrev så här tex:

"Läkaren tyckte jag skulle ta oxascand för att förhoppningsvis somna av mig själv, medan jag tycker det känns tryggare/säkrare på att somna om jag kör zolpidem. Därför var jag intresserad av hur ni i liknande situationer har löst det, med dessa mediciner eftersom det är dessa jag har."

Det kan inte jag tolka som något annat än en läkare som sa sin åsikt och du som har en annan åsikt. Så om situationen varit annan vid besöket, så har du nog inte uttryckt dig fullt så klart som du tänkt dig här, då blir det lätt att missförstå.

Men eftersom du ändå verkar ha din åsikt klar på hur du vill göra så kör på den. Eller om du fortfarande är osäker så testa dig fram. Du har ju trots allt två sätt att välja mellan, det är ju positivt.
Nä, jag undrade om det fanns några mer för- och/eller nackdelar med den ena medicinen än den andra, för kroppen.
 
Nä, jag undrade om det fanns några mer för- och/eller nackdelar med den ena medicinen än den andra, för kroppen.
Den som är bra för kroppen är ju den som fungerar för dig psykiskt så att du får hjälp att orka ta hand om kroppen på ett bra sätt.

Det är ju förhoppningsvis en kortvarigare lösning tills ett bättre kommer.
 
Jo, men jag var lite ute efter som exempelvis paracetamol går hårt på levern, Treo han ge magproblem. Om någon av oxascand och zolpidem var ”hälsosammare” än den andra.
Hur de funkar i huvudet på mig har jag ju koll på ☺️
 
Jo, men jag var lite ute efter som exempelvis paracetamol går hårt på levern, Treo han ge magproblem. Om någon av oxascand och zolpidem var ”hälsosammare” än den andra.
Hur de funkar i huvudet på mig har jag ju koll på ☺️

Enklast för korrekt information kring detta är nog att kontakta läkemedelsupplysningen 🙂
 
Enklast för korrekt information kring detta är nog att kontakta läkemedelsupplysningen 🙂
Så är det mesta med det som diskuteras på ett diskussionsforum, går att googla, kolla upp osv… Jösses vad alla vill kommentera men inte ett endaste konkret svar på min fråga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 143
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 788
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 537
Senast: AnneB
·
Kropp & Själ Eftersom jag är sån att så länge jag inte har nån diagnos kan jag ignorera att jag har ont och intala mig att det är inbillning. Nu när...
Svar
19
· Visningar
1 536
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp