Övrigt fullblod?

desiree

Trådstartare
Jag vet inte om den här tråden ligger rätt nu men iaf. Sökte fram lite info ang en häst som är fullblod. Men på papprena står det "övrigt fullblod" vad är det?
Annars står det ju Arabiskt/engeslkt fullblod.

Sv: Övrigt fullblod?

Det där har jag oxå sett på ATG:s sportinfo och det har varit på fullblod som inte galopperar, utan är "ridhästar". Kan det vara en förklaring, att dom inte används i löp?

//granger

Har hästen ett registreringsnummer som börjar med AA eller BB?

Det finns en del engelska fullblod, främst från de forna öststaterna, som kallas för övrigt fullblod. De har någon oklarhet i sin stamtavla, främst beroende p g a papper som försvann i andra världskriget, och kan därför inte hänvisa varenda anfader tillbaka till band I av GSB (General Stud Book).

Jag vet engelska fullblod från Polen som varit B-registrerade men som ändå löpt på svenska galoppbanor.

Jag har inte papprena framför mig just nu så jag kan inte svara på registreringsnummret.

Kan de någonsin bli "äkta" engelska fullblod? Eller är stamboken stängd för dem som med arabernas?

De kan aldrig komma in i den stamboken igen, nej. Men de kan tävla på galoppen ändå, om man vill det...
(jag luskade lite hur det skulle vara med mitt fullblodssto som är reggad hos ASVH - raskod 01 = engelskt fullblod - pga att hennes pappa bara var i halvblodsavel sen han importerades hit, om hennes avkommor skulle kunna tävla på galoppen)
Och svaret var att de kan tävla, som sagt...

Görel skrev:
Har hästen ett registreringsnummer som börjar med AA eller BB?

Det finns en del engelska fullblod, främst från de forna öststaterna, som kallas för övrigt fullblod. De har någon oklarhet i sin stamtavla, främst beroende p g a papper som försvann i andra världskriget, och kan därför inte hänvisa varenda anfader tillbaka till band I av GSB (General Stud Book).

Jag vet engelska fullblod från Polen som varit B-registrerade men som ändå löpt på svenska galoppbanor.

Registreringsnummret börjar på SWE. Vad betyder det då?

Svenska registreringsnummer börjar på AA, A, B eller BB följt av tre eller fyra siffror. Kolla här t ex.

Har aldrig sett ett engelskt fullblod vars nummer börjar med något annat.

Jag är inte så bra på att direktlänka men om du söker på "Make me fast". Han är väl extra ovanlig då. :)

Jag hittade honom!

Antar att numret beror på hans mormors status då hon är importerad från Polen. Hans mamma och mormor har reg nr som börjar på B respektive BB :) Kanske är det typ av reg nr han har ett nytt system som ersätter det gamla med bokstäver före reg numret?

I alla fall så beror benämningen "övrigt fullblod" på att hans mormor är från Polen och kanske hade oklara papper!

Hur gammal är din häst? Vet ett AA-reggat sto vars son född 2001 har ett nr som börjar på SWE, så jag är ute efter när de ändrade system!

Hade ett "äkta" engelsk fullblod född 99 som reg numret började med SWE.

Det vore intressant att veta när de bytte nummersysten. Mamman till han född 2001 som jag nämner ovan är född 1995 och hennes reg nr börjag på AA

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Piaff
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
476
Senast: Anonym456
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 972
Senast: Raderad medlem 149639
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka