övningar?

S

skyfighter

hej undrar om någon vet några bra bom/hoppövningar för att träna mycket lydnad? skall träningstävla om en veckas tid och har inte hoppat hästen ännu men vill ju gärna pröva en gång innan lite smått iaf. ska bara hoppa 70 på träningstävlingen men ändå! allt ska ju funka :p

om du ännu inte har hoppat hästen och inte känner att du har full kontroll på den kanske du har gått ut lite för fort.

Annars säger jag som till många andra: ta hjälp av tränare. Övningar med bommar och hinder kan bli farligt för både häst och ryttare om det går fel, det kan gå väldigt fel om både häst och ryttare är ovana. Och även om ni nu skulle vara vana är det olika för olika ryttare och hästar på vad man behöver träna på, så antingen vet man det själv eller så tar man fortfarande hjälp av tränare.

Lynad bygger du inte på ett hoppass heller, det är något som måste återkomma i din ridning hela tiden, annars tappar du det.

Jag har inte anmält mig ännu det gör man på platsen så om det inte skulle funka med övningarna så struntar jag i det. han är hur fin som helst annars i ridningen, lite piggelin ibland bara men fullt kontrollerbar! :D men vad jag ville var att prova hopp lite innan träningstävlingen som är så pass lågt. Men jag vill ju ha lite vetande om hur han reagerar när han hoppar bana :) för jag har bara hoppat enstaka hinder på låg höjd innan.

jag har redan en tränare i både dressyren och hoppningen! men jag frågar bara efter ideer här men om du inte har några så... :smirk: min tränares övningar vet jag ju redan om och de har jag ju gjort så många gånger lite omväxling lär väl knappas skada! :banana: :banana: :banana:

Du har redan gjort din tränares övningar så många gånger, men du skrev ju att du aldrig hoppat den här hästen, då har du ju inte gjort övningarna tillsammans med den i allla fall.

Se till att hoppa några pass för din tränare innan du ger dig ut och tävlar.

Du skriver i en annan tråd att ponnyn är fet och inte igångsatt också skriver du här att du ska ut och tävla??

Vad är du för ett pucko egentligen? :mad:

håller med Snuffsan. Det verkar lite konstigt det här, ena stunden har du hoppat hur mycket som helst med och nästa är den inte knappt riden.. :confused:

Sen så var mitt tips att ta hjälp av en tränare för att få så väl anpassade övningar som möjligt till din häst och till dig. Om du nu har gjort alla din tränares övningar kanske det är dags att byta tränare? eller att be tränaren om nya övningar du kan göra själv? annars föreslår jag dig att du köper dig böcker om hoppning med olika övningar.

Jag har massor av övningar som passar min häst och mig, men det gäller ju inte för alla. Vet inget om varken vad du kan eller vad din häst kan.

Vill du bara ha lite övningar är ju cavaletti något, trav och galoppbommar på rakt och böjt spår, studsserier, travhoppning osv.

Men tycker fortfarande att du verkar ge dig ut för fort om du inte vet hur hästen funkar att hoppa bana med. Jag förstår faktiskt inte riktigt exakt vad det är för övning du vill ha. Det finns oändligt många olika övningar och varianter som är mer eller mindre lämpliga.

missförstånd missförstånd... Jag ska förklara lite om hästen: jag köpte honom för ca 6 veckor sedan. då var han skadad men skulle skrittas igång, skrittades i tre veckor och är skrittade travad ca en vecka och sedan mer igångsatt.

Visst han är tjock eller fet om man nu får säga det... han har några extrakilon på magen och behöver banta men inte så att han inte kan för det måste han om han skall bli av med magen jag bara undrade hur jag kunde göra för att han ska få tillräckligt med energi och tänkta att någon kanske var lite insatt...

Tävlingen som ni kallar det är en träningstävling alltså som en clearround typ och jag ska hoppa 50-70 cm högst beroende på vad de har för höjder där. sedan ska jag antagligen travhoppa runt banan så det blir inte världens mest ansträngande för han går ju faktiskt dressyrpass på ca 30 min....

Har inte hoppat hästen på mer än enstaka hinder ännu, nej. Därför ville jag hoppa lite lydnadsövningar mm. för att se hur han är i hoppningen då förra ryttaren säger att han kan bli väldigt pigg och svår attfå att vänta. Jag tycker inte att man ska kalla folk för pucko, innan man vet vad som ligger bakom och hur det står till egentligen men det är ju ditt val för mig gör det inget ska du veta. :)

då tycker jag du ska vänta med att tävla tills du haft möjlighet att på några träningar hoppa banor. Men som sagt i mitt förra inlägg gav jag dig även tips på lite övningar. take it or leave it.

Finns många som gett bomövningar här på forumet testa att söka så hittar du massor :D
Lycka till

Kan du inte testa att bygga upp en liten bana hemma? Då får du ju se hur pigg han blir och vad du behöver jobba på.

Jag tycker du ska vänta till i höst att tävla även om det bara är en CR, har du bara haft hästen i 6 veckor och bara promenad ridigt honom i 4 av dom tror jag knappast att hästen är mogen att hoppa en bana...

Om din tränare gett dig vissa övningar och du har gjort dem så många gånger att dem inte ger dig så mycket längre så tycker jag att du måste variera din ridning mycket mer än att göra de övningarna varje dag i två veckor som du måste ha gjort för att dem inte ska ge dig nåt...

Du kan ju inte jämnföra ett dressyrpass på 30 min med en CR :mad:, ett dressyrpass på 30min är ju inte mycket effektiv ridning om det inkluderar framridning, i hoppnignen måste du ju ridan fram ordentligt minst 30 min i alla gångarter ställa och böja för att få hästen uppvärmd sedan ska du framhoppa några slutt och därefter hoppa en banan som den inte är alls i form för även om det inte är högt...

Nu ska väl visserligen inte jag komma här och veta bäst för jag är inte tävlingshoppare eller tränare utan jag är en skogsmulle med hästvett!!

hehe jo men då ska jag omformulera mitt inlägg...

Tävla ett par-tre tävlingar per vecka och tränings hoppa de andra dagarna så går det nog kanon! (eller inte? :angel:)

hehe ja jo visst! Jag ska träningstävla den 1 juni och nästa Riktiga tävling efter det ligger antingen den 20 juni eller den 10 juli beroende på hur det går med allt. så det går nog bra, men kom gärna igen om ett halvår och så kan vi ju snacka om saken då! :D

Jag skall kolla de andra trådarna tack, du som svarade tidigare...

jag tävlade min häst en månad efter ja fick henne. Hennes första hopptävling bara för att se hur hon reagerar på att komma på nya platser med hinder och mkt folk...gick rätt kasst men hon stressar inte upp sig vid mkt folk mer..

Men din häst kanske var lite mer i form?

Skyfighters häst vilade ju i 3 av de 6 veckor h*n haft den och sedan var den i gång satt bara några få veckor innan tävlingen...

hästen vilade inte i 3 veckor den skrittades igång i 2-3 veckor innan den sattes igång ordentligt...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 377
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV