Hagstadius

Trådstartare
Kan ni inte säga era bästa övningar, vardagsövningar till mer avancerade övningar?
Jag har en 16årig fullblodsvallack som har en rejält sänkt rygg och en stor buk. Han är inte "tjock" utan revbenen har precis börjat döljas. Några specieilla övningar till att arbeta upp ryggen och magen lite bättre?:confused:

Några tips på att få hästen att bjuda framåt mer utan att bli "stressad/stirrig" och för framåt? Mitt fullblod är antingen seg så man får sitta och smacka och nästan ge han ponnysparkar för att han ska öka, rider man med spö så är det tvärtom, man kan knappt arbeta honom för såfort man trycker till med skänklarna så går det helt för fort. Håller man in honom till en normal takt så blir han spänd och stressad osv. Några tips, jag vill inte rida med sporrar då han fortfarande är väldigt smal.;)
 
Sv: Övningar

Det bästa för att träna upp rygg och mage är att klättra! Långa skritturer är också väldigt bra för bukmuskulaturen. Men några dressyrövningar du kan göra är halt - skritt - halt - trav - halt - skritt - trav osv. Alltså övergångar. Och han ska vara snabb i reaktionerna! När du rider fram så ska han svara direkt och vara snabb i bakbenen. Kan vara svårt på en seg häst men beröm mycket så att han tycker att det är roligt! Sedan kan du ju göra tempoväxlingar bara några steg. Då kommer han orka bättre. Typ bara sex steg i traven och sedan ta tillbaka honom osv. För att hästen ska arbeta med ryggen ordentligt behöver den vara ordentligt lösgjord så några sådana övningar bör du också satsa på! Lycka till :)
 
Sv: Övningar

Jag kanske låter galet dryg nu , men det låter som om du och din häst skulle gynnas bäst av en bra tränare som kan hjälpa dig med helheten, både fodermässigt och för träning.
Den känslan jag får är att du behöver träna grunder, grunder och grunder efter vad du skrivit.
 
Sv: Övningar

Glöm inte fodret. Det låter som om hästen stått på ett underskott på protein för att få den kroppen du beskriver. Se till att foderstaten är välbalanserad i kombinaation med rätt träning, så kommer hästen att bli bättre. Har du någon bra tränare att bolla med? Fokusera på grundläggande arbete där hästen välver sig bakifrån och fram. Remontform. Hästen måste hitta rätt sätt att använda kroppen. Longering med chambon emellanåt är bra för att hitta en lång/låg form där hästen arbetar bra och balanserat.
 
Sv: Övningar

Jag har inga möjligheter att varken klättra eller långa skritturer då man inte kan rida ut själv på honom och den andra tjejen som äger stallet alltid rider ut med mest galopp på rakspår eller rider i paddocken. Jag har ingen möjlighet att ha någon tränare mer än min syster då och då.
Han går nu på krafft, luzern, korn och betfor tror jag, samt då hö. Jag ska snart säga till att vi får ändra lite, då han får väldigt mycket mat tycker jag, mer hö och mindre annan mat, han har blivit finare men revbenen syns fortfarnde då och då och han har blivit lite piggare men det är bara ibland och han har börjat bl.a bocka i galoppen, skena för minsta lilla och säga emot en hela tiden.
 
Sv: Övningar

Sänkt rygg och stor mage flaggar för ryggproblem. Träna den från marken först utan ryggbelastnig så den är mjuk och trevlig när du sitter upp. Han är väl åtmisntone ledbar om du går med honom ute?

Skänkelvikning, stopp igångsättningar, små volter, böja, stretcha halsen osv
Det kan du träna längs med vägarna, bra träning för dig själv också :)
 
Sv: Övningar

Förutom att se över fodret, så behöver du kunna rida din häst i en för den rätt form. Den sänkta ryggen behöver hjälp att komma upp. För att hitta hur du kommer fram till formen, så behöver du hjälp av en tränare. När du kan rida din häst i form så kommer du troligen inte att ha något större problem med om han är seg/stressar. Tränaren ger dig verktygen för gas och broms osv.

Alternativt om du har tillgång till en riktigt bra ryttare som kan rida igenom din häst ett par dagar i veckan, så får din häst och du en bra start.

/V
 
Sv: Övningar

Kan ni inte säga era bästa övningar, vardagsövningar till mer avancerade övningar?
Jag har en 16årig fullblodsvallack som har en rejält sänkt rygg och en stor buk. Han är inte "tjock" utan revbenen har precis börjat döljas. Några specieilla övningar till att arbeta upp ryggen och magen lite bättre?:confused:

Några tips på att få hästen att bjuda framåt mer utan att bli "stressad/stirrig" och för framåt? Mitt fullblod är antingen seg så man får sitta och smacka och nästan ge han ponnysparkar för att han ska öka, rider man med spö så är det tvärtom, man kan knappt arbeta honom för såfort man trycker till med skänklarna så går det helt för fort. Håller man in honom till en normal takt så blir han spänd och stressad osv. Några tips, jag vill inte rida med sporrar då han fortfarande är väldigt smal.;)
Jag har inga möjligheter att varken klättra eller långa skritturer då man inte kan rida ut själv på honom och den andra tjejen som äger stallet alltid rider ut med mest galopp på rakspår eller rider i paddocken. Jag har ingen möjlighet att ha någon tränare mer än min syster då och då.
Han går nu på krafft, luzern, korn och betfor tror jag, samt då hö. Jag ska snart säga till att vi får ändra lite, då han får väldigt mycket mat tycker jag, mer hö och mindre annan mat, han har blivit finare men revbenen syns fortfarnde då och då och han har blivit lite piggare men det är bara ibland och han har börjat bl.a bocka i galoppen, skena för minsta lilla och säga emot en hela tiden.
Hej!
Jag kan varken leda eller rida honom ute själv.

Du behöver lite hjälp ;)

"Mycket mat"? Hur mycket tycker du är mycket? Vissa fullblod kräver ganska mycket :)
Ska han dessutom bygga, så går det åt en hel del, framförallt av protein.
Har han varit ridhäst tidigare eller kommer han så att säga direkt från galoppen?
Bocka, skena och säga emot beror nog inte på maten, utan för lite stimulans. En hel del fullblod behöver jobba med skallen också för att bli tillräckligt stimulerade :)

Om jag hade varit i din sits, så hade jag använt mig av bommar, däck, koner mm på ridbanan.
Genast tycker ett uttråkat fullblod att paddocken blir sååå mycket roligare :devil:
Bommar i ett hörn, som en solfjäder, så du kan rida på volt är en bra övning i både skritt och trav. Om du kan få honom att slappna av så han inte leker stjärnkikare är det en utmärkt övning för ryggen. OM bakbenen är med, har du en "traktor med vagn" så jobbar han inte igenom kroppen och då är ryggen inte med o kan byggas.
Tänk framåt även om han är "springig". Lura honom, få springet att bli till jobb. Att bromsa och tjuvhålla skapar bara spänningar. Slappna av, ge honom förtroende.
Tänk på att inte klämma med benen och använd din vikt...
Serpentiner runt däck eller koner är ett utmärkt sätt att lura dem, men DU måste ha fantasi ;) Gör inte samma sak mer än max 2 ggr på rad, så han är tvingad att vara uppmärksam på dig, annars förutser han det du tänker göra och går antingen i förväg eller har tankarna nån helt annanstans.

Ang att promenera ute: ta små, små steg i den riktningen :) Gå en liten bit bara, en stund varje dag, så småningom kan du förlänga promenaden. Ta hjälm på dig och ha en lång lina så du kan släppa efter om det skulle krisa. Gå inte bara rakt fram, utan sväng, vänd, gör en volt...så att det inte blir förutsägbart.
 
Senast ändrad:
Sv: Övningar

Jag kan inga bra övningar eller så men din häst påminer mig jätte mycket om min 25 åriga travare som jag har på foder.Fast han är tvärt om han är jätte framåt hela tiden han älskar och jobba och då blir han för taggad och spänd han gillar inte att göra fel.
Från det här
310957_1774209974188_1807495404_1208637_5986425_n.jpg


Till det här på 6mån :D
Jag vet inte hur vi lyckades:banana:

387080_1931693351174_1807495404_1336684_1648019125_n.jpg


Vi rider mest ut klättrar.Rider lite dressyr och markarbete samt lite små hopp samt longeringar och promenader för hand.
Dressyren- Övergångar.tempväx.Volter.Mjukgörande.Rida i form går bara framåt.Lägga till några bommar så han lyfter på bena.Han rids 4ggr i veckan ungefär.Får mycket mat ungefär som din häst får och mycket mycket hö.

Lycka till :D
 
Sv: Övningar

Hej
Det jag tycker är mycket mat är nästan 4 hela skopor mat 3 gånger per dygn plus lite för lite hö enligt mig. Så det är lite för mycket mat då han inte rids varje dag.
Jag kan troa tt däck och sånt skulle skrämma slag på honom och att stimulera honom mer är väldigt svårt då han är rädd på halva ridbanan och går som en bomb där och såfort en kvist rör på sig eller något liknande så blir han skiträdd och skenar till andra sidan. Vilket gör det även svårt att hoppa honom då man får göra det på 2/3 av ridbanan som inte är stor utan som en liten paddock.
Jag har börjat longera honom en eller två dagar i veckan och rider honom 1-2 av de dagar jag har honom och det går bra, han springer iväg ibland ett eller två steg i galoppen men det är ju för att han vill springa av sig och det är så att man inte kan hålla emot men han stannar efter somsagt ett par steg. Men jag tänkte longera honom i 20min i båda varven och i alla gångarter innan jag börjar rida, så han blir lite mjuk och uppvärmd och kanske slappnar av mer om han får springa av sig lite i longeringen. Men det blir framöver med longergjord och inspänningar så han arbetar lite också.
 
Sv: Övningar

Först och främst ska en sån häst ha massor av hö. Hö är liksom basfödan för hästar. Allt annat är extra-foder för att komplettera om höet inte innehåller det som hästen behöver. Hästen behöver protein och räcker det inte med att ge mera hö så får man plussa på med lucern. Jag skulle inte ge honom något kraftfoder alls till att börja med.

Varför kan du inte klättra med hästen ? Om det inte går att rida ut så måste det ju i allafall gå att göra detta för hand ?

Longering i all ära men var försiktig med inspänningar (inspänningar gör INTE så att de arbetar särskilt bra)
 
Sv: Övningar

Jag upprepar, det går varken att LEDA eller att RIDA ut på hästen.

Din häst är rädd för saker på ridbanan och skenar om en kvist bryts eller hur det nu var. Det går inte att rida eller leda honom ute. DET här ska du ta tag i. Lägg ridningen lite på hyllan och koncentrera dig på det här istället.

En häst ska gå att ridas och ledas ute, den ska inte skena för kvistar eller andra saker. Han behöver lära sig att det inte är farligt och det gör du enbart genom att utsätta honom för det "farliga", under kontrollerade former.

Jag har en 19 årig travartant, som är lugnet själv. Oerhört väluppfostrad och lugn i alla situationer. Jag hade verkligen inte accepterat något annat av henne! Hon är dock sådan just eftersom någon lagt tid och möda på att vänja henne vid allt och uppfostra henne sedan barnsben samt även underhållit allt under åren. Det är så det ska vara.

Jag tycker att du börjar där man börjar med unghästar. Visa det hemska och beröm när han är där. Varje steg är ett bra steg. Ta det lugnt, ta små steg.

När han inte är en sådan räddhare längre så funkar nog ridningen också lite bättre och ni kan BÅDA koncentrera er på ridning istället för "tänk om han skenar" eller "tänk om det kommer en kvist".
 
Sv: Övningar

Jag har faktiskt ärligtalat ingen lust att börja om från början med en 16årig vallack som knappt är utbildad, jag tänker inte riskera att han ska bocka som en jubelidiot varje gång man ska rida ut. Jag kommer bara ha han till Maj och efter det kommer han antagligen inte bli riden på ett bra tag igen så om vi tränar honom nu så kommer det säkerligen inte sätta några spår i framtiden.
 
Sv: Övningar

Jag har faktiskt ärligtalat ingen lust att börja om från början med en 16årig vallack som knappt är utbildad, jag tänker inte riskera att han ska bocka som en jubelidiot varje gång man ska rida ut. Jag kommer bara ha han till Maj och efter det kommer han antagligen inte bli riden på ett bra tag igen så om vi tränar honom nu så kommer det säkerligen inte sätta några spår i framtiden.

Då förstår jag inte vad du vill göra med honom då?
 
Sv: Övningar

Men om du inte vill träna hästen efter dennes förutsättningar så kanske det inte är rätt häst för dig? Var försiktig med för mycket longering, sliter oerhört på dem att gå varv efter varv på volten. Bättre att tömköra isf så man kan gå ut på rakt spår också. Hästen jobbar inte bara för att man spänner in den, men det vet du nog :)
 
Sv: Övningar

Efter de förutsättningarna du beskriver, du kan inte rida ut själv, det finns inga klättringsmöjligheter, hästen kan inte stimuleras - då blir den ännu värre, hästen är 16 år och outbildad, och ska dessutom lämnas bort i maj och då är det enligt dig ingen idé att träna in någonting, så är det ju inte lätt att ge några tips. :confused:

Jag tror på övningar som stimulerar hästen tankemässigt, inte bara att låta den galoppera av sig.
Täta tempoväxlingar, mkt halvhalter, sidvärts, öppnor, träna hörnpasseringar, rida över bommar. Hästen vänjer sig efter ett tag och fattar att bommarna inte ska hoppa upp och äta honom.

Sen skulle jag inte acceptera det faktum att hästen inte kan ridas ut själv. Allt går med träning och beslutsamhet, det gäller bara att tänka i väldigt små steg.
 
Sv: Övningar

Hej, kan man få lite tips.......
En fjord, 16 år, snäll i all hantering, ridn osv. Är inte rädd för det som han ser,......drar järnet om tex stallkatten hoppar upp i trädet bredvid paddocken. Har "stuckit" för mig ett antal ggr, både på ridbana o ute av för mig oförklarlig anledning (så är det förstås inte).
Är bakskygg om ngt kommer plötsligt, reagerar för plötsliga ljud, ....men att gå på vägen med tex lastbilar bekommer honom inte.
Hur kan jag göra, träna, honom i att bli tryggare även om ngt händer bakom el vid sidan av honom???
 
Sv: Övningar

Till dig meed fjordhästen!
Det är jag som har fullblodet btw. Han var också så att han blev rädd för det minsta lilla hela tiden, skenade iväg om någon öppnade stalldörren fast han såg det osv. Om en bil stod och blinkade typ 500m bort så kunde man inte rubba på honom. Men om du kanske försöker aktivera din häst mer hela tiden? Efter att jag började sparka på honom mer och han fick gå snabbare och jag sket fullständigt i formen osv och bara lät han gå på mycket mer och gjorde inte så mycket skänkelvikningar utan mer ridvägar och enklare pogram. Och nu är han inte alls lika rädd längre. :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 414
Senast: mackan
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 771
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp