Sv: Övningar
Kan ni inte säga era bästa övningar, vardagsövningar till mer avancerade övningar?
Jag har en 16årig fullblodsvallack som har en rejält sänkt rygg och en stor buk. Han är inte "tjock" utan revbenen har precis börjat döljas. Några specieilla övningar till att arbeta upp ryggen och magen lite bättre?
Några tips på att få hästen att bjuda framåt mer utan att bli "stressad/stirrig" och för framåt? Mitt fullblod är antingen seg så man får sitta och smacka och nästan ge han ponnysparkar för att han ska öka, rider man med spö så är det tvärtom, man kan knappt arbeta honom för såfort man trycker till med skänklarna så går det helt för fort. Håller man in honom till en normal takt så blir han spänd och stressad osv. Några tips, jag vill inte rida med sporrar då han fortfarande är väldigt smal.
Jag har inga möjligheter att varken klättra eller långa skritturer då man inte kan rida ut själv på honom och den andra tjejen som äger stallet alltid rider ut med mest galopp på rakspår eller rider i paddocken. Jag har ingen möjlighet att ha någon tränare mer än min syster då och då.
Han går nu på krafft, luzern, korn och betfor tror jag, samt då hö. Jag ska snart säga till att vi får ändra lite, då han får väldigt mycket mat tycker jag, mer hö och mindre annan mat, han har blivit finare men revbenen syns fortfarnde då och då och han har blivit lite piggare men det är bara ibland och han har börjat bl.a bocka i galoppen, skena för minsta lilla och säga emot en hela tiden.
Hej!
Jag kan varken leda eller rida honom ute själv.
Du behöver lite hjälp
"Mycket mat"? Hur mycket tycker du är mycket? Vissa fullblod kräver ganska mycket
Ska han dessutom bygga, så går det åt en hel del, framförallt av protein.
Har han varit ridhäst tidigare eller kommer han så att säga direkt från galoppen?
Bocka, skena och säga emot beror nog inte på maten, utan för lite stimulans. En hel del fullblod behöver jobba med skallen också för att bli tillräckligt stimulerade
Om jag hade varit i din sits, så hade jag använt mig av bommar, däck, koner mm på ridbanan.
Genast tycker ett uttråkat fullblod att paddocken blir sååå mycket roligare
Bommar i ett hörn, som en solfjäder, så du kan rida på volt är en bra övning i både skritt och trav. Om du kan få honom att slappna av så han inte leker stjärnkikare är det en utmärkt övning för ryggen. OM bakbenen är med, har du en "traktor med vagn" så jobbar han inte igenom kroppen och då är ryggen inte med o kan byggas.
Tänk
framåt även om han är "springig". Lura honom, få springet att bli till jobb. Att bromsa och tjuvhålla skapar bara spänningar. Slappna av, ge honom förtroende.
Tänk på att inte klämma med benen och använd din vikt...
Serpentiner runt däck eller koner är ett utmärkt sätt att lura dem, men DU måste ha fantasi
Gör inte samma sak mer än max 2 ggr på rad, så han är tvingad att vara uppmärksam på dig, annars förutser han det du tänker göra och går antingen i förväg eller har tankarna nån helt annanstans.
Ang att promenera ute: ta små, små steg i den riktningen
Gå en liten bit bara, en stund varje dag, så småningom kan du förlänga promenaden. Ta hjälm på dig och ha en lång lina så du kan släppa efter om det skulle krisa. Gå inte bara rakt fram, utan sväng, vänd, gör en volt...så att det inte blir förutsägbart.