Myzan87

Trådstartare
Eftersom jag inte är någon rutinerad hoppryttare så är jag ganska tom på idéer när det kommer till just hinder.

Jag har en gammal rutinerad tävlingsponny som gärna rusar framför hinder. Så jag skulle vilka ha tips och idéer på bomövningar som ger en lugn och följsam häst. Skriv ut avstånd och sådant :)

Sv: övningar

Är helt super att hoppa serier som bromsar upp eller som du själv skriver bomövningar. Nu är jag inte superhaj på avstånd när det kommer till ponny, men brukar själv rida på ganska korta avstånd så blir nog relativt normalt för dig på ponny:)

En bra serie är Travbom-ca2,20-kryss-2,80-räcke-2,80-räcke-6m-oxer...dvs trav in till studs över två små räcken och sedan ett kortare språng fram till en oxer som med fördel kan breddas lite för att träna styrka och streching!

Annars rekommenderar jag galoppbommar innan oxer. Själv kör jag ca2,50m mellan de två första bommarna och sedan 2,80 fram till räcke eller oxer.

Om hästen drar efter hinder kan du lägga ut en bom 8m(två korta språng)-räcke-8m till en bom. På så sätt tvingar du både hästen och dig själv att rida kontrollerat både innan och efter hinder:)

"klockan" är en annan övning som tränar lydnad och noggrannhet samt tränar upp ögat på dig som ryttare. Lägg ut 4 bommar eller 4 småhinder kl 12,3,6 och 9. Målet är att kunna rida med samma antal galoppsprång på en volt. 4 språng brukar det bli. Sedan man kan mixtra lite med att rida på fler eller färre genom att öka eller minska galopplängden utan att ändra på "linjen"

Lycka till!

Liknande trådar

Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 169
Senast: Tualma
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
629
Senast: Grazing
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommarföräldrar 2024
  • Gamla trotjänare
  • Leasa eller köpa bil

Hund, Katt, Andra Djur