övningar!?!

M

myhorseandme

Har en underbar c-ponny , som gärna har för bråttom över hindrerna , någon som vet övningar där hästen får lära sig att vänta , och liksom hitta takten ?

har sökt men inte hittat något bra?

Sv: övningar!?!

Gör mycket halvhalter och förhållningar.

Innan du börjar hoppa kan du på uppvärmningen göra väldigt mycket övergångar så att h*n verkligen lyssnar på gas/broms. Börja över bommar och höj sedan när du känner att det går bättre. I sånna lägen tycker jag att höjden inte spelar roll alls, utan att du har kontroll är viktigare.

Det brukar vara nyttigt att göra volter när man är på väg mot ett hinder eller mellan hindrena i en kombination för att bryta hästens fokus på hindret och få den att fokusera på dig i stället. Lägg in galoppbommar innan, efter och även mellan hindrena så att hästen måste stanna upp lite. Fast som Tulpansultan skriver är grunden att du har kontroll på tempot och takten redan innan du börjar hoppa.

vi gjorde en jättebra övning på ridskolan. ett ganska lågt hinder mitt på medellinjen, som du hoppar det galopp, saktar av till skritt efter hindret, vänder snävt och fattar galopp i svängen. hjälper till att samla hästen (om man fattar galoppen I svängen och inte efter, då sladdar bakdelen gärna iväg lite istället), och så måste den koncentrera sig på dig. sväng åt både höger och vänster för att böja hästen i båda sidorna. det tar också bort fokus från själva hindret, eftersom man redan innan språnget måste förbreda sig på att kunna sakta av efteråt, och då brukar hopningen flyta på bättre.
jag tyckte iaf att det var en jätterolig övning, man får koncentrera sig och jobba hela tiden, samma för hästen :D.

1. Studsserier, det tvingar hästen att korta sig och titta vart den ska istället för att bara dundra på.

2. Hoppa på böjda spår, även detta för att hästen ska få mer att tänka på.

3. Mycket övergångar under hoppningen, hoppa ett travhinder, sedan galoppkombination, sedan trav igen osv.

4. Rid dressyr på hoppbanan, rid ett vanligt dressyrpass, men låt hästen hoppa ett språng efter exempelvis skänkelvikningen. Sedan fortsätter du med dressyren. "Hinder" är inte detsamma som fullt-ös-medvetslös.

5. Hoppa lågt tills du har kontroll där, sedan kan du höja.

6. Caprilli-övningar generellt tycker jag bra för de flesta hästar. Både de sega och de som hetsar.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 612
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: EquusCaty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama