Övningar som syftar till avspänning/lugn

Puppan

Trådstartare
Hej! Har en häst som går fantastiskt när hon är avspänd, men som lätt stressar upp sig. Då blir hon stel, hackig och har tendenser att sätta sig på bakbenen och skutta vid galoppfattningarna (även om man ger tyglarna och driver framåt).

Behöver idéer på övningar som bara stressar av, mjukar upp, lugnar ner.

Det jag hittills gjort, är att leda i mjuka halvcirklar med långsamma ledtag så att hon sänker huvudet. Men vad finns det mer att göra? Vilka rörelser är lösgörande snarare än samlande? Behöver lite fler "verktyg" att ta till och falla tillbaka på så fort hon tycker det blir stressigt eller pressande.

Förslag?
 
Sv: Övningar som syftar till avspänning/lugn

vill också ha tips på lugnande övningar, min häst spänner sig en hel del och rusar när jag rider för tränare(hemma är hon en slöfock nuförtiden, ställer dock inte lika mycket krav hemma).
nu så gör jag svaga långa serpentiner längst långsidan, rider lätt långsamt, mjukt stöd på bettet osv. men hästen är oliksidigt musklad och går som en banan, och jag är lika böjd och svag i samma sida som henne. så serpentiner går bra i starka varvet men i svaga varvet blir vi båda stela och springiga, vill ju kunna slappna av i svaga varvet också så man kan börja få rätt på snedheten.
 
Sv: Övningar som syftar till avspänning/lugn

Har själv en häst som lätt blir spänd.
Har använt mycket sidförande, gått på volt och varit några med uppvärmningen och inte byta till högre tempo först hästen är lösgjord och avslappnad i skritten.

Min häst blir lätt spänd när man lägger på skänkeln ex. vid sidförande. Men jag har haft den inställningen att hon får acceptera skänkeln. Jag lägger på den, ber henne flytta och om hon "rusar iväg" så sitter jag stadigt, bromsar och fortsätter helt enkelt. -här får man känna av hästen om den klarar detta eller blir mer stressad. När hon flyttat sig lugnt har jag låtit henne vara.

Viktigast tror jag på spända hästar att man själv är avslappnad, konsekvent med sina hjälper (ber man hästen stanna så ska den stanna, säger man åt hästen att gå fram så ska den fram), har en stadig och elastisk hand och sitter i balans.
 
Sv: Övningar som syftar till avspänning/lugn

Jag har en riktig liten stressdam. För oss är det väldigt viktigt att jag själv är lugn och avslappnad. På henne blir jag lätt spänd i min hand eftersom hon ofta ångar iväg, så det gäller att jag kommer ihåg att släppa på handen och slappna av och ge henne eftergift och rum framåt att röra sig på. Då blir hon ofta lugn.

Jag rider mycket serpentinbågar så att hon får böja sig åt båda hållen och så att det händer något hela tiden, hon blir riktigt trevlig då. Sen flyttar vi lite sidvärts hit och dit och gärna lite övergångar.
 
Sv: Övningar som syftar till avspänning/lugn

Lugn ryttare på nervös häst - det är steg ett.

Sedan när du rider, så håll den lång och låg, låt den inte ramla iväg. Stora volter, övergångar och tempoväxlingar, en liten överböjning på volterna kan hjälpa. Känn takten hela tiden, låt den inte smygöka. Skänkelvikning är en bra lösgörande övning som även hindrar ryttaren att "tjata" i tygeln, börjar hästen öka så flytta den ett par steg sidvärts bara.

Cavalettiserier tycker jag är skitbra, för alla hästar. De stressiga måste se sig för och lyfta fötterna - inte bara hafsa iväg. Segisarna blir samtidigt ofta mer motiverade och man får mycket gratis.

Man kan leka väldigt mycket med takten, det är ok att det kanske går lite fort ibland, liksom att det kanske tvärtom går lite långsamt ibland. Så länge den går rent. Där är cavaletti ett bekvämt hjälpmedel.

Och såklart det vanliga - den ska lyssna vid tillsägelse. Är den olydig och bara springer så ta tag och säg till den att stå till och bete sig. Beröm. Men jag tänker att det inte är riktigt så din häst uppför sig?
 
Sv: Övningar som syftar till avspänning/lugn

Jag tycker om övningar som riktar sig till ekipaget som helhet snarare än "bara" hästen (eller ryttaren för den delen).
Men i princip kan det vara nästan vad som helst där det händer lagom mycket, jag som ryttare har något att fokusera på hela tiden, en övning som både hjälper till att ta bort lite av fokuset från hästen (genom att vara just något som kräver koncentration, att man inte är på hästen alltför mycket) och som kräver att hästen är "med" och håller koll på sin kropp.
Kanske låter avancerat men det behöver det ju inte vara. Flytta in-ut på volt endast för vikten och ev. halhalter, noga med eftergifter som belöning. Vid extremare fall där det är väldigt svårt med finlir så gillar jag mönster med koner/bommar just för att börja hitta lite koncentration bara i grovjobbsfasen precis i början av ett pass med störningsmoment t ex.
Att man på förhand tänker ut moment och rörelser man vill träna men samtidigt lägger upp det steg för steg med vila och eftergifter och byte av varv däremellan så det blir som en övning snarare än att man rider runt som man brukar tills man kommer till det moment man tänkt öva på. Allt är ju egentligen ett moment i sig - eftergifterna, hörnpasseringarna, vända eller gå in på volt, varvbyten, ridvägarna överlag osv. Särskilt på en spänd eller stressad häst är det jättelätt hänt att man missar såna basic saker som att förbereda ordentligt eller ge eftergifter, för att det väl egentligen inte känns som läge för det, men gör man det är chansen större att man skapar bra lägen! :)
 
Sv: Övningar som syftar till avspänning/lugn

Tack alla för jättebra förslag.

Totola, ja nogranna förberedelser är nog något som kan hjälpa bara man själv förmår fokusera så att man inte glömmer bort och "överfaller" hästen med nya kommandon.
Vår gamla häst var inte alls så här känslig, så det är till att programmera om sig själv och inte ta något för givet.

Hon är mycket lydig när det gäller att lyssna på halvhalter och göra helhalt -det gör hon utan problem ner från galopp också. Det är oftast galoppfattningarna som jagar upp henne. Om jag inte förbereder till tänderna så kan det bli allt från en lindrig "fara framåt som en projektilfattning" till att hon går halvvägs upp på bakbenen och hoppar framåt. Tycker jag är följsam och ger eftergift. Känns mera som att det sitter i hennes skalle och att hon har bråttom och försöker förekomma en. Efter några fattningar uppfattar hon alla rörelser i sadeln som "dags för galopp!"

Hon är inte läskig när hon väl är i galopp för den är reglerbar och hon stannar snällt som förut sagts, men sedan är hon på väg att fatta sina egna små galopper eller, om jag försöker fatta en igen, upp och skutta på bakbenen. DET är obehagligt, speciellt när hon går upp en bra bit ibland.

Jag blir galen, för det är en häst med bra förutsättningar för övrigt, men jag vet inte riktigt hur jag ska komma åt det här.
 
Sv: Övningar som syftar till avspänning/lugn

Känner igen det där för sån är min "alltid" fast med olika saker beroende på dagsform, att han jagar upp sig när man gör något mer energikrävande och sen är det svårt att gå tillbaka till det där lugna och svårt att förekomma hästen hellre än att den gör saker av sig själv.
Det kommer vi nog alltid få jobba på och ha i åtanke när vi tränar, försöker tänja gränserna lite lagom utan att gå över gränsen för då sitter det ofta kvar i skallen till nästa gång och blir bara onödigt bråk med hästen.
Man (jag iallafall) får väl trösta sig med att även om hästen alltid kommer vara så i grunden så kommer man kunna flytta gränserna mer och mer.
En grej som varit väldigt viktig för mig är fokus.
Om hästen är inställd på en sak (trav kanske, eller galopp) och jag vill något annat (skritt t ex) så underlättar det att ha en plan i förväg och ha stenhård fokus på det jag vill göra för att kompensera för hästen. Verkligen känna överdrivet i kroppen det jag vill att den ska göra.
Det är oftast när man tappar fokus på vad vi gör just nu eller blir passiv som hästen hittar på eget.
Därför kan också övningarna och att alltid ha en förutbestämd ridväg underlätta, för då vet man lättare vart man är i sin plan och vad som är nästa steg.
Men ibland tror jag också det kan löna sig att ta hänsyn till hästens energinivå och inte propsa på att göra sånt som inte passar till energinivån. Hitta till hästens nivå och jobba därifrån, sen kan man ju ändå försöka omvandla energin till lite olika, behöver inte vara just det hästen skulle ha valt. :)

Själv har jag just nu också galoppen som lite sån riskfaktor, alltså att det är när man gjort ett par fattningar som hästen gärna tar egna initiativ till att fatta lite hursom och närsom. Fast för mig personligen är det ett framsteg eftersom vi övat flera år på att lära in fattningar (travare som haft svårt med galoppen och hjärnspöken om det) och det från början blev samma fenomen redan i traven.
Just nu iallafall underlättar det att tänka posivit och berömma det han gör, vara beredd på att det kan komma lite mer än jag bett om när jag trycker på "på-knappen" och vara glad för det jag får, kanske passa på att försöka omvandla det till något annat skoj, ser det lite som en utmaning att hinna med att rida i det där och tycker det är roligt med energin.
Pållen blev faktiskt mycket latare när det var matte som satte honom i jobbiga övningar och sitter och ropar "yihaa, hoppla pålle!" :rofl: Lite som att han coolade ner när matte hamnade på samma nivå, och framförallt - inte gör någon grej av det. Är såklart lättare sagt än gjort men för mig underlättade det att jag försöker tänka mig in i en situation där jag känner mig trygg, nöjd, positiv och med självförtroende, och plockar fram den känslan om jag märker att jag tycker pålle börjar göra något obehagligt eller det känns som jag tappar kontroll osv. Ofta sätter det sig lika mycket i skallen på oss som för hästarna!
 
Sv: Övningar som syftar till avspänning/lugn

Jag blir galen, för det är en häst med bra förutsättningar för övrigt, men jag vet inte riktigt hur jag ska komma åt det här.

Kanske har det uppstått en liten "fnurra på tråden"?:)

Jag hade själv ett besynnerligt problem för några år sedan då min häst, som är en lugn och sansad typ och tar det mesta med ro, plötsligt fick för sig att "hoppa och bocka" varje gång vi skulle över ett dike. Ja, då när vi ska titta till kossorna på sommrarna måste vi passera rätt många diken så det var/blev ett jättejobbigt problem.

Det startade pga av att det hände en gång och jag hamnade ur balans och fastnade i sadelknoppen med jackan, och efter det så började jag och "förbereda" mig på "hoppning och bockning" så fort vi kom till ett dike, varpå hästen såklart gjorde det. Men så fort jag slutade "förbereda" mig, så slutade han, jag gav honom helt enkelt tyglen och tog ett stadigt tag i sadeln och slappnade av...så enkelt var det:angel: Man kan säga att jag "lärde in" och "övade" på detta hoppande och bockande ett tag (omedvetet) innan jag kom på att det inte var någon bra ide...:D

Det jag menar är att ibland så kan såna här "fnurror" uppstå utan att man är medveten om det. Om allting annat funkar bra och hästen är lyhörd och avslappnad om än ivrig och framåt så kanske det har blivit "en grej" som du förväntar dig (omedvetet) och hästen helt enkelt bara "svarar" lika lyhört som som om det vore något annat? Hästar vet ju inte exakt vad det är vi vill alltid, dom provar sig fram, det som funkar tar dom som att det är det vi vill. Jag säger inte att det är så, utan detta är bara en tanke, smarta lyhörda hästar kan ibland verkligen vara lite för smarta och lyhörda för sitt eget bästa...

Lycka till och hoppas det löser sig
 
Sv: Övningar som syftar till avspänning/lugn

Du kan ju alltid testa att se över damens liv i största allmänhet (utevistelse, hagkompisar, foder.....). Gillar hon longering eller tömkörning? Eller att arbetas i tygel från marken? Det går ju att lösa ridproblem på lite olika sätt.
 

Liknande trådar

Träning (Ber hemskt mycket om ursäkt om tråden råkat hamnat fel, är inte så hajj på de här :o) Jag är medryttare på ett 7-årigt D-ponny sto...
Svar
4
· Visningar
1 252
Senast: mickan86
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp