Re: övningar med \"skrämmande saker\"
Men sen är det ju faktiskt så att en del hästar HAR fobier, mer eller mindre....eller en del hästar har det mer och andra mindre, samma som vi människor är olika...Vad händer när/om din häst får memorera sig själv och "se" situationen" en stund??? Jag har haft hästar som blir livrädda för nya situationer, tex nya saker som inte funnits på plats förut, dom är istort sett okontaktbara, men får dom bara kolla läget ett tag så är det bra sen...hästar som är höga i rang har jag märkt kan vara såhär , dom tar på sig en ansvarsroll och är spejare och det är naturligt för dom att kunna hantera situationer MEN då krävs det att dom VET vad det handlar om...dvs checka läget..
Mina hästar har ju aldrig varit NH "tränade" nångång, trots det så klarar dom presseningar och fladdrande ensilageplast, bara dom får tid att kolla ordentligt, klart dom blir rädda först, men jag låtsas som ingenting och dom köper hela kittet
Sen finns ju hästarna som är rädda för "allt" för stenen som ligger på en viss plats, den kan ligga däör i flera år...SEN blir dom lika rädda när stenen en vacker dag är borta
Du tror inte att du kan vara en bricka i spelet??? att du kanske OMEDVETET vet att hon kommer att bli rädd och "förbereder" dig för att hon ska spåra ur??? Din häst kanske inte litar på dig i dessa situationer och svarar med att flippa ur??
Jag har ju den fördelen att jag jobbar med konvalecenter, ganska så tidigt insåg jag att det enda jag kan göra är att göra så gott jag kan, jag utgår ALTID från att det ska gå bra och målar aldrig upp bilder om vad som KAN hända...jag har ju haft en hel del hästar att "öva" på om man säger så...och kors i taket så har det aldrig hänt någonting (och det ´kan vara unghästar som stått på box i 3 månader och man ska ut o köra första gången)
Kommer det upp en situation där hästen blir osäker, så säger jag bara till den att lita på mig, det är grönt och bara att fortsätta, jag förstår att du är rädd och det får du vara, men detta fixar du ändå

och faktiskt så gör alla hästar det