Övningar från marken

lillamyggan

Trådstartare
Nu behöver jag tips på fler roliga och nyttiga övningar man kan göra med sin pålle utan att sitta i sadeln. Arbetar redan ganska mycket från marken i repgrimma och även löslongering. Nån som kan komma på något mer man kan göra när ridförmågan är begränsad. (obs att det är min ridförmåga som är begränsad, inte hästens)

Sv: Övningar från marken

Löshoppning, träna att gå över farliga saker som presseningar, packa in hästen i presseningen.
dra något efter dig medans du leder hästen, tex en dunk med lite grus i, en pressening eller nåt annat passande..
tömkörning
Spinn (långsam), öppna och sluta går ju med att öva från marken...

gå ut och gå på otäcka ställen, grannens bondgård med allt vad det inebär, traktorer, skogsmaskiner mm

lite trick, såsom spansk skritt, buga, yoga...;)

Det är bara fantasin som sätter stopp...:)

Ja det var ju just det där med fantasin:smirk:

Löshoppa var bra. Det ska jag göra.
Yoga? Hur gör man då?
Min raring är ju säkerheten själv när det gäller traktorer mm men en promenad är ju aldrig fel. Joggade faktiskt med honom i somras men det kommer jag inte kunna göra heller men gå en promenad det kommer jag kunna.
Spansk skritt var kul fast jag vet inte hur jag ska lära honom det. Det vore annars super häftigt att kunna rida sen.

Tömkörning gör jag inte. Pållen kan inte de tygeltagen han bara vrider på huvudet och undrar vad sjutton jag håller på med, vill nog inte lära honom heller. Öppna och sluta från marken gör jag redan så gott det går.

För att lära dom yoga som är en strechande övning, så lär man dem ta en godis bit under bakbenet som dom lyfter upp!
Börja med att låta han ta godisbiten vid ljumsken, när han kan det lyfter du upp bakbenet åt honom så att ha får ta godisen under bakbenet, så småningo lär han sig lyfta bakbenet själv...(så lånt har inte vi komit..;) )

Jag har precis börjat lära in spansk skritt från marken, genom att knacka på det ben jag vill hästen skall lyfta, så fort hon lyfter får hon eftergift, kunde redan efter ett par minuter trampa riktigt fint med framhovarna..hur man går vidare efter det, får du lura på själv... jag håller på att klurar...:)

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 838
Senast: Rosett
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Görel
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar