Övningar för unghäst ?

H

HanSomFlyger

Sköter en åring (ett år 7 juni : ) ). Som yngre var hon väldigt skygg men nu har hon blivit mkt modigare. Förr kunde man inte få på henne grimman, men nu går dt hur bra som helst : ) ! Är riktigt nöjd med henne men vill gärna ha lite övningar med henne. Alltså inge avancerat bara liksom allmänt vett för henne typ ! Tacksam för svar :)

Sv: Övningar för unghäst ?

Gå ut och gå med den! Använd longerlina i början så du inte tappar den. Gå ut i skogen och låt den se sig omkring. Gå över bommar. Börja så smått att lära den kommandon som halt och trav. Du har igen supermkt vid ev tömköring och inridning! Pyssla med den varje dag, bind upp den korta stunder och lyft hovar.
Så smånigom (kanske inte förrän nästa år..) kan du även börja vänja den vid sadel och träns. Då kan du även börja tömköra och löshoppa, kan den dina kommandon då blir det mkt lättare. Vid tökmkörningen blir hästen mer självständig och lär sig även förstå tygeltag. Inridningen blir hur enkel som helst sen ;)

Tack för tipsen. Jag har redan börjat gå små rundor med henne. Hon är väldigt duktig och lär sej lätt. Har ett väldigt långt "grimskaft" när jag leder henne. Hon är väldigt duktig i boxen när man ryktar osv. När hovslagaren är på besök står hon och njuter :) ! Och veterinären är inga problem. Har börjat gå med henne på ridvolten och gör volter samt går slalom mellan koner. Hon är riktigt trevlig att arbeta med. Jag har även lärt henne sk. framdelsvändning. Om jag trycker henne på rumpan, så flyttar hon på sej. Dt är kanske ingen riktig framdelsvändning, men dt är en början :) ! Hon är islandshäst så inriden blir hon inte förrän vid fyra års ålder ungefär :) ! Men som sagt, tagt för tipsen !

Visst är det kul med unghästar?! Köpte min förra häst som treåring och började rida direkt, blev ganska mkt problem eftersom han inte var så mkt hanterad innan.. Därför köpte jag min nuvarande häst som tvååring så att jag kunde lägga ner lite arbete på henne innan och vänja henne vid saker succesivt. Har funkat super och inridningen gick som en dans! (Hon e 4 nu..)
Tycker det låter som om du är jätteduktig med din häst! En annan sak som kan vara bra att träna tidigt, kom jag på nu, är lastning...

Ja dt är jättekul med unghästar. Snart fyller ju Pärla 1 också :) ! Närmare bestämt 7 juni. Dt roliga med unga hästar är att man får se dom utvecklas, och ännu roligare är att utveckla dom själv :)

Tack så mkt :) ! Jo jag känner att jag vill lära henne så mkt som möjligt, dt är bäst för henne själv och för människorna som ska hantera henne.

Jo tack för att du påminde mej ! Hon är en liten "feigs" då och då. Hennes mamma och Mormor står på samma ställe så jag vet hur dom är. Dt är krut i dom båda och ingen av dom tvekar ens när dom går in i transporten. Tack för tipset att börja träna :) !

Jag har en 1 åring, (född 7 Maj 2005) Och henne tömkör jag i skogen, övar lite trafik, kollar in brevlådor och soptunnor, fladdrande flaggor, tränar å gå över broar m.m
Eller så tar vi bara en lugn och stillsam promenad i skogen:bump:
Men ska snart låta henne ha en lång och härlig sommarvila tillsammans med kompisarna...:p

Okej :) ! Jag har börjat vänja henne vid fladdrande plastpåsar och "farliga" soptunnor. Vi ska försöka hitta ett ställe där hon kan leka med andra unghästar också :)!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 847
Senast: Piaff
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar