övningar för stela bogar

vinkelina

Trådstartare
visserligen brukar vi vara stela i bogarna, men nu är det nästan ännu värre än vanligt. Tror att det beror på nån form av sträckning för tre veckor sedan när vi vaccinerade (nej, vi stod INTE stilla om jag säger så;)) för är i alla fall efter det som jag tycker att hästen blivit stelare

Har ej ont nånstans och går rent, markerar lite på den stelare sidan i början innan vi värmt upp ordentligt. Brukar släppa efter ordentligt skritt och lång låg galopp.

Dock ovillig att jobba i sidorörelser, öppna sluta osv.

Tänderna är kollade och raspade i samband med vaccinationen. Märkt att sadeln börjar vara lite för trång (fungerar ännu, men sadelprovare är på väg i månadsslutet så skall be henne kolla om det går att göra nått)

Får låna en dressyrsadel under tiden som passar lite bättre (men ej heller 100)

så, söker tips på bra bogöppnarövningar. Iom att vi bara bråkar vid sidorörelser så hjälper de inte så mycket
 
Sv: övningar för stela bogar

Mindre volter, både inåt och utåtställd, serpentinbågar osv använd ridbanans vägar för att lösgöra bogarna. Du kan även flytta undan lite på volt, inte så tvär som skänkelvikning utan bara undan svagt för båda skänklarna. Ledande tygeltag, få hästen att vända med dig. Du kan även rida på en liten fyrkant, där du kontrollerar de vändande hjälperna och får hästen att vända lite "tvärt" och därmed tvinga bogarna att flytta sig. Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 636
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 442
Senast: Liten
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 216
Senast: Summerwind
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp