?Övningar? för stel häst??

JessicaM

Trådstartare
Min gubbe fick sig en liten sträckning eller vrickning i höger bakben förra veckan. Han blev inte halt men han blev svullen på skenbenet men det gick över efter 3 nätters lindning av ben. Han ville inte firekt stå på benet helt när jag försökte lyfta det friska bakbenet. Nu kan jag lyfta det friska så han står på det sjuka.
Han går mycket bättre men det syns att han är stel i bakkärran så att säga

Han är 19år så han är ju till åren. Undrar om jag ska slänga på ett fleecetäcke på nätterna när han står inne, vad tycker ni??

Finns det något jag kan göra för att han ska bli mindre stel? Ska jag gå ut på promenader??, korta till o börja med förstås..

Tips mottages tacksamt

Sv: ?Övningar? för stel häst??

Tycker att du skall ha ett fleecetäcke alt tunnt stalltäcke på nätterna, det är bra om en lite äldre, stel häst håller sig ordentligt varm över länd och kors.

Har själv ett sto på 15 år som jag alltid har fleece eller bot-täcke på på nätterna och utetäcke på dagarna (om det inte är varma sommardagar utan regn) smörjer rygg, ben, bog, bak knän varannan kväll innan läggdags med Arnika samt stretchar och ger henne lite massage.

Lite enklare övningar ni kan göra ett par dagar i veckan. Stretching schema

bot-täcke??

Jag ska nog lägga på han täcke på natten för igår va det 7grader o de va faktiskt rätt så rått ute. Funderar även på o lägga på han regntäcke på dagen medans han är så stel om det såklart inte är strålande sol men det är de ju sällan här nu.. Va tror du om de?

Back On Track täcke, ryggvärmare, benpaddar, snabbandage, schabrak osv, finns på Hööks.
Ja det skadar nog inte att ha ett ofodrat regntäcke den här årstiden, man vet ju aldrig när det kommer en skur :grin:

Hoppas din gammelman gillar stretching :laugh:

Jag skulle inte stretcha en häst som drabbats av misstänkt sträckning/vrickning för en vecka sen, men där man inte vet vad det är.

TS - jag tycker alla råd är bra, men har veterinär kikat på hästen? Så den inte är stel för den har ont? Annars tycker jag det är läge för det.

lite vanlig stretching kan man ju göra i alla fall men kanske inte just på det benet hästen har vrickat.

TS säger att hästen är lite stel och 19 år, det är väl inte helt ovanligt.
Så lite stretch och massage kan nog hästen må bra av.

bara en notis, tänkt vad noga idrottsmän är med stretching före och efter träning, så noga borde vi vara med våra hästar också :)
Nu förmodar jag att inte TS häst tränas speciellt hårt men den behöver lite hjälp att hålla igång kroppen så att säga, och som du säger Alexandra_W att ett besök av veterinär vore bra alternativt Equiterapeut :)

Jodå jag har haft regelbunden kontakt med vetten och hon kommer den 8 Okt för att ta bort hans vargtänder och ska då kolla när jag går med han etc. Så jag ska ej rida honom förrens hon har varit här. Men under tiden tänkte jag täcka honom.

När jag känner igenom honom och lyfter benet etc så tycker jag inte att det verkar som om han har ont, kan ju självklart ha fel det är just därför jag väntar med igångsättning tills vetten har gett ett OK.

Tack för era tips :)

Liknande trådar

Hästvård Jag var ut till sköthästen ikväll för att pyssla om honom lite och mysa eftersom det var för sent för att rida. När jag skulle kratsa...
Svar
2
· Visningar
4 895
Senast: Sulax
·
Hästvård Min häst har varit halt nu i 2 veckor ungefär, och vi vet inte riktigt vad det kan vara. Veterinären och hovslagaren säger två helt...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 069
Senast: lillarut
·
Hästvård Jaha, då var det dags för oss med vår första "riktiga" hälta. Hittills har vi bara haft problem som massören kunnat lösa åt oss. I...
Svar
13
· Visningar
4 254
Senast: alice
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 380
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka