Övningar för ryttaren?

Sv: Övningar för ryttaren?

... eller så kan man stå upp i traven tills hästen har slappnat av innan man själv ens börjar att närma sig sadeln med sätet. Är man fortfarande spänd är det bara att ställa sig upp igen, tills man hittar rytmen och harmonin med hästen. Och sedan ;) aldrig sitta ner på gumpen utan på låren.

Jo det vet jag att Tesora sa till mig på kursen ang att lina mig. Har funderat på det.

Har fått bollarna, tyvärr fick jag bara en grapeboll trots jag beställde ett par?? dvs 2 st. Är inte intresserad av att betala ännu en frakt för en boll. *suck*
dom 2 knottriga massagebollarna vågar jag inte prova. AJ!

Men om du påpekar att du beställde två stycken så ska de skicka en till dig utan frakt. Det är ju dem som har gjort fel inte du!

Vad är en grapeboll? Provade att söka på google men fick inte fram något alls :(

mvh Anna *nyfiken i en strut*

Om man rör på fötter, vickar på tår osv så är det svårare att spänna benen på samma gång. Likadant m t ex spända axlar, rör på fingrar så slappnar axlarna av mer. Det blir ett muskelspel i hela armen.

Testa att göra långsamma rörelser i tår, fötter, vrid lite på knän, och gör vridningar så att du känner rörelse i svanken, höfterna. Det viktigaste är inte att göra stora rörelser, eller att komma åt alla ställen, det viktigaste är att du koncentrerar dig och gör alla rörelser medvetet. Känn efter hur det känns när du t ex gör långsamma cirklar m fötterna.

Detta är en metod som en av de främsta landslagsryttarna i norge använder sig av.

*kl*
Tack för svaret :) Jag tittade in på det forumet också och det här med bollarna låter onekligen intressant att prova på. Tittade i affären när jag var och handlade idag men de minsta bollarna var 14 cm och det var ju lite väl stort :D

mvh ANna

Jag har haft svårt att slappna av i höger höft och skinka, vilket gör att min häst alltid går med rumpan in. Fick övningar av en naprapat (som rider akademiskt själv) som jag utför på en pilatesboll. Det är stor skillnad nu, jag har liksom lärt mig att kontrollera varje enskild rörelse om än ack så liten. Jag har även blivit starkare i vissa muskler och fått bättre balans.
Fördelen att använda en pilates boll (som jag ser det) är att hästen inte blir "drabbad" eller motarbetar mig (hon vill inte gärna börja jobba med innerbakben :angel: )

Halvt på skämt, halvt på allvar säger alltid min tränare: Rumpan ska vara gjord av deg, benen ska vara gjorda av gelehallon!
Det har faktiskt hjälpt mig ibland att tänka så och försöka göra om kroppsdelarna till det :-)

Fast tänk er en norrlänning som springer efter en och gapar "Tänk degrumpa, degrumpa!!" preciiiis när hästen går som allra bäst. Jättelätt då va??

ha, ha, ha

ska tänka på det när jag rider imorgon. Kommer nog få publik när jag pratar högt för mig själv Degrumpa, degrumpa.. :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka