Övningar för ökad bakbensaktivitet?

M

minschamamman

Tävlade med pållan i helgen, LC lokal. Jag var jättenöjd - det går bättre och bättre även om topplaceringarna nog låter vänta på sig ännu en tid.;) Hamnar alltid runt 57-58%.

Alltid tidigare har vi fått kommentarer som "bakom hand, faller på bogarna, för lång och låg" etc. Inget sådant den här gången!:banana:

Däremot "jobbar inte bak" resp. "mer påskjut bak önskvärt". Jag rider för instruktör varje vecka och med hennes hjälp jobbar jag med tempoväxlingar, övergångar etc. Har jobbar mycket med att få upp formen den senaste tiden, men bakbenen hänger alltså fortfarande inte riktigt med.

Har ni duktiga och erfarna dressyrbukefalister tips på övningar för att engagera bakkärran mer? Kan tillägga att pållan är den bekväma typen som helst inte anstränger sig i onödan - ingen motor som går av sig själv inte. Men hon är bäst ändå.:love:

Sv: Övningar för ökad bakbensaktivitet?

Skolorna :idea: Öppnor och slutor åt höger och vänster och förvänt och över diagonalen och alla växlingar däremellan.

Hej ;)
Har du testat tempoväxlingar i trav i öppna/sluta på långsidan? Det tycker jag funkade kanon när jag red henne... gärna i "ganska god fart" så du har något att jobba med. Och galoppfattningar. Även skolor i galopp rekommenderas ;) växla lite mellan öppna/sluta - gärna på medellinjen så hon inte kan luta sig mot väggen.

Sedan brukade jag köra lite förvänd öppna längs långsidan i trav när jag ville ha upp henne i formen lite. Nu vet jag inte hur du tränar nu, men jag hade absolut satsat på kvalitet framför kvantitet om jag skulle göra sånt här - går hon kanonbra efter en kvart, klappa och gå hem så hon känner motivationen.

Lycka till med totto ;)
-Din stackars hästlösa ex-medis :D

Ja, stackars dej!:cry:
Men tack för goda förslag. Jag tycker det är lätt att hon tappar bjudningen i skolorna. Jag kanske bromsar för mycket...?
Helt klart något att ta tag i och jobba med!:)

Äh, jag överlever ;)

Skolorna i sig är ju bromsande. Så det bästa är egentligen (vad jag tyckte) att tuta på rätt rejält och strunta i att bromsa alls egentligen. Testa lite vid nedsittning och lättridning och se vad som funkar bäst :)

Just det... när du känner att NU funkar skolan och hon trampar under sig - gå gärna ur övningen och rid fram lite.

Skänkelvikningar är kanon för min häst när han lämnat bakdelen hemma...
Övergångar från skritt-galopp-skritt är bra och tempoväxlingar. Tänkt dock på att det viktiga är inte att det blir en markant tempoväxling så att hästen rusar utan bara så att den länger lite till. Blir det för mkt och den rusar så gör övningen inte så mkt nytta utan den tappar balansen och lägger sig nog troligen i handen.

Ja, stackars dej!:cry:
Men tack för goda förslag. Jag tycker det är lätt att hon tappar bjudningen i skolorna. Jag kanske bromsar för mycket...?
Helt klart något att ta tag i och jobba med!:)

Du ska inte bromsa alls. ;) Att hästen tappar bjudning beror säkert på att hon tycker det blir jobbigt när du pressar henne till att faktiskt bära sig. om du jobbar mkt med skolorna så kommer hon ju så småningom att stärka sig och ha lättare att få igång baken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka