Övningar för att samla galoppen?

J

JenniferH

Hej!
Jag har en halvblodskille på 9 år som har svårt att samla sig i galoppen. Han har alltid ett väldigt högt tempo, och när jag försöker samla ihop det lite så krullar han bara in huvudet, känns spänd, tjafsar i munnen och rycker mig ur sadeln för att jag håller i honom, det blir ingen skillnad tempomässigt. Det känns som att ju mer jag försöker hålla i honom och ju mer jag håller om med skänkeln för att samla, desto mer stretar han emot och spänd blir han och det är ganska mycket energi att "tygla".

Man vill ju gärna inte att en häst på 600 kg ska motarbeta, det blir mest en styrketävling och han vinner ju varje gång.
Så är det någon som har tips på bra övningar som "tvingar" honom att samla sig, om ni förstår vad jag menar?

Jag har testat övningar med bommar och små hinder som gör att hästen ska bromsa sig lite bara för att få ner tempot, men han rusar mest igenom det.
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

Har han väldigt mycket energi kanske han behöver göra av med lite energi? Blir det bättre mot slutet av ett pass, när han (förhoppningsvis) är lite tröttare?

För min del brukar det funka bättre att bromsa och samla med hjälp av sätet. Att galoppera på volt, serpentin och vända snett igenom har jag märkt också kan få min att samla sig mer. Att galoppera på böjt spår kräver ju mer energi och de kan inte brassa iväg så (om de inte vill gå omkull dvs...) Tempoväxlingar kan ju också få honom att lyssna bättre. Galoppfattningarna tar ju dessutom energi.
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

Nja alltså det känns som att han stressar upp sig på något sätt. Eller kanske snarare att han blir lite sur och kämpar emot, och jag har aldrig känt i slutet av passet att han har gett sig. Vill få honom att slappna av.

Ska rida mycket volter och på böjt spår och så! :)
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

Jag tror du ska tänka mera på att rida med sitsen, och inte fokusera så mycket på tyglarna. Jag uppfattar att du sitter och bromsar med tyglarna?

Träna övergångar och din sits. Håll jämt stöd med tygeln, men bromsa inte med handen!

Sitter man och bromsar och gasar samtidigt blir hästen säkert stressad. Rider du för instruktör? Om inte vore det säkert en bra idé.
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

Rent spontant, utifrån det du skriver, så låter det som om att vare sig du eller hästen är tillräckligt starka. Det händer rätt lätt att hästen spänner sig och stressar för att den känner att den inte orkar. :) Dessutom låter det som att samma sak händer med dig (fast vi har inte sett er så det BEHÖVER inte vara så). Jag håller med om att du borde träna mer på övergångar så som em-pirre föreslår. Var noga med att göra halvhalter med sitsen, många olika stimulerande övningar (som du kan göra övergångar i ;)) etc. Glöm aldrig att stämma av med halvhalter när du känner att det börjar "rinna iväg" eller hur man nu ska förklara. Men framförallt, ta hjälp av en duktig tränare :)
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

Rid mycket slutor. Det är samlande och får hästen att sätta ytter bak under sig ordentligt. Jobbigt är det också så förhoppningsvis blir han lite trött. Fatta sedan galopp ur slutan, bara några steg först, bryt av innan han drar iväg. Ju starkare han blir desto längre kommer han förhoppningsvis orka hålla en samlad galopp.
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

Det klassiska man gör i det läget är att arbeta med fattningar. Du ska alltså aldrig ge dig in i dragkampen och galoppera flera varv och det går fortare och fortare... Träna fattningar främst från skritt - galoppera ca 6 språng, bryt av till trav, ned i skritt och en ny fattning. Detta stärker honom och gör att han ¨till slut orkar galoppera samlat.

Gör du ca 20 fattningar i vardera "varven" per ridpass, ca 3-4 dagar i veckan ska du se att du snart (inom några månader) får resultat!
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

Det klassiska man gör i det läget är att arbeta med fattningar. Du ska alltså aldrig ge dig in i dragkampen och galoppera flera varv och det går fortare och fortare... Träna fattningar främst från skritt - galoppera ca 6 språng, bryt av till trav, ned i skritt och en ny fattning. Detta stärker honom och gör att han ¨till slut orkar galoppera samlat.

Gör du ca 20 fattningar i vardera "varven" per ridpass, ca 3-4 dagar i veckan ska du se att du snart (inom några månader) får resultat!

:bow::bow::bow:

Kunde inte ha sagt det bättre själv, dumt att krångla till det. Fattningar är perfekt, för att stärka och samla galoppen.
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

Galoppfattningar ur skritt. Efter en mycket kort galoppsträcka, sakta ner på prydligast sätt (via trav om hästen inte fixar övergången från galopp till skritt), samla ihop skritten, ny fattning.

Fattningar är oerhört styrketränande, samtidigt som hastigheten i galoppen automatiskt blir ganska lung precis efter en fattning från skritt.
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

Det klassiska man gör i det läget är att arbeta med fattningar.

Fattningar är perfekt, för att stärka och samla galoppen.

Galoppfattningar ur skritt. Efter en mycket kort galoppsträcka, sakta ner på prydligast sätt (via trav om hästen inte fixar övergången från galopp till skritt), samla ihop skritten, ny fattning.

Fattningar är oerhört styrketränande, samtidigt som hastigheten i galoppen automatiskt blir ganska lung precis efter en fattning från skritt.
Jag håller med.

Dessutom kommer han att lära sig att vänta på dig, eftersom han snabbt lär sig att det snart kommer en övergång som han måste vara beredd på och i balans för. Jag har jobbat mycket trav-skritt-trav-skritt med min häst för att få honom uppmärksam och i balans.
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

Jag tycker nog utöver tipsen du redan fått(dvs inte fräsa runt i hundra varv utan fatta och bryt av innan han faller isär) att du kan rida sluta i skritt och trav. Skolorna öht är bra. Men slutan famför allt för galoppen.

Jag hade också provat att lugnt rygga hästen rätt långa sträckor för att få till stretch av bakbenen och vana att ens ha bakbenen under kroppen. Men rygga lugnt, för sitsen och gör det med lååånga kliv i låg form.
Det kan också vara så att din häst har svårt att rygga. Den kan kännas som att den fastnar med frambenen i backen. Det är inte helt ovanligt. Låt den stanna och vila om den vill det. Men ryggningen ger inte den stretchande effekten om du inte går det långa sträckor, inte bara ett par steg.

Om hästen klarar fatta galopp ur skritt hade jag hellre testat det ur ryggning. Då har de benen mer under sig än i skritten. Det brukar ge bättre galopp.
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

Fast det är ju sällan påskjutet som är för dåligt på en häst som rusar i galoppen. De behöver öva bärigheten. I klättringen övas påskjut iom att bakbenen arbetar så långt bakom kroppen.:)

Det är isf att rygga upp för backar som stärker rätt muskulatur. Men det känns som lite överkurs för ekipaget i tråden.
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

På din beskrivning låter det som din häst tappat sin förmåga till balans för att hovarna står i en onaturlig vinkel på marken. Hästens hovar måste stå på marken i samma vinkel som trampdynan-strålen, precis som en hund. Annars blir rörelseförmågan och ridbarheten, balansen, kraftigt försämrad och i längden hotas även hästens hälsa.
Det är väldigt vanligt idag att hovens undersida verkas till en annan vinkel än trampdynan, hovarna lutar bakåt och hästarna förlorar sin naturliga förmåga. De reagerar som du nämner med försvar och stress, vill gärna rusa eller hänga på bettet och klarar inte av kort galopp eller samling.
Det står om detta i äldre hovslagarböcker men det verkar nu ofta helt bortglömt och väldigt många hästar är drabbade.MVH
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

På din beskrivning låter det som din häst tappat sin förmåga till balans för att hovarna står i en onaturlig vinkel på marken. Hästens hovar måste stå på marken i samma vinkel som trampdynan-strålen, precis som en hund. Annars blir rörelseförmågan och ridbarheten, balansen, kraftigt försämrad och i längden hotas även hästens hälsa.
Det är väldigt vanligt idag att hovens undersida verkas till en annan vinkel än trampdynan, hovarna lutar bakåt och hästarna förlorar sin naturliga förmåga. De reagerar som du nämner med försvar och stress, vill gärna rusa eller hänga på bettet och klarar inte av kort galopp eller samling.
Det står om detta i äldre hovslagarböcker men det verkar nu ofta helt bortglömt och väldigt många hästar är drabbade.MVH


:confused:
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

Fast det är ju sällan påskjutet som är för dåligt på en häst som rusar i galoppen. De behöver öva bärigheten. I klättringen övas påskjut iom att bakbenen arbetar så långt bakom kroppen.:)

Det är isf att rygga upp för backar som stärker rätt muskulatur. Men det känns som lite överkurs för ekipaget i tråden.

Håller med . Trådskaparen : jag skulle nog säga att din känsla vad som händer , hästen ligger på och vräker på mer och mer ju mer du håller därfram - är helt korrekt mot vad som verkligen händer . Om du har en häst som inte orkar bära sig , alternativt är lite oskolad för ryttarens säte och skänkeln , så kommer den om man börjar korrugera för mkt därfram , skotta på etter värre framåt . Samlingen på hästen kommer alltid bakifrån . Tipset om fattningar och mycket övergångar är mkt bra , men extra noga är som sagt att du inte drar med handen i någon övning alls . Om hästen ska kunna sätta sig och samla sig därbak , kan den inte sitta fast därfram . Då bromsas och låses hela mekaniken för förutsättningen för hästen att kunna samla upp sig .
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

Meningen är att försöka beskriva hur en detalj som för ögat kan se obetydlig ut kan vara anledningen till så många och stora problem.
Rörelsestörningar och försvunnen ridbarhet och med tiden skadade senor, leder och ben i hoven och benens nedre delar.

Om vi står på golvet utan skor står vi naturligt på vår trampdyna. Om vi tar på oss ett par skor med jämntjock sula står vi fortfarande lika naturligt.
Om vi tar på oss ett par skor med klack har vi vinklat vår trampdyna framåt, och om vi tar på oss ett par skor som istället har klacken under TÅN har vi vinklat vår trampdyna bakåt.

Om hästens hov på samma sätt är vinklad bakåt i förhållande till sin trampdyna för att tån ex är 1 cm för hög blir det samma felvinkel som om vi har en klack under tån på vår sko som är 2 cm hög eftersom vår fot är ca dubbelt så lång som en hov.

Om man vill uppleva effekten kan man vika ihop en vanlig tidning till en klack och sätta den under tån på sin egen sko, med gummisnoddar eller stripes.
Om hoven även har en utfluten tå som gör hoven ex 2-3 cm för lång får man ta skor som är 3-4 nummer för stora och göra likadant. MVH
 
Sv: Övningar för att samla galoppen?

Vad får dig att predika det du gör i denna tråd ? Vad öht vet du om ts hovvinklar ? Jisses !
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp