Övningar för att få bärighet!

H

Hidden

Skulle vilja ha hjälp med övningar där jag får min häst att bära sig bättre i galoppen. Han är ganska ung och orutinerad men börjar ändå komma till den punkt då jag övar på att reglera galoppen. Ibland och speciellt i hoppningen lägger han dig i handen och blir stark och oreglerbar.

Har nu slut på ideer vad jag ska göra för övningar och hoppas att någon har några att dela med sig av:)

Sv: Övningar för att få bärighet!

Temoväxlingar alla gångarter och övergångar.

För att korta kan du använda dig av galoppbommar med 'kort' avstånd, alltså lite kortare än normalt.. så att h*n måste gå samlat för att inte 'trassla in sig'.
och för att länga använder du lite längre än normalt avstånd på bommarna, och om du vill sen så kan du kombinera, typ börja med två lite kortare och sen två normalt och två längre, så sker ökningen ganska automaiskt, likadant går att göra 'baklänges'.

och när du ska samla inför bommarna så ska du tänka på att rida med mkt säte/mage och ben ;)

jag skulle också säga tempoväxlingar och över gångar, även galoppbommar med olika avstånd samt halter. :) allt för att få hästen mer på "bakbena" och lättare fram. Börja lugn eftersom hästen e ung. Se hur den utvecklas. :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 066
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka